לראשונה, מטוס ישראלי טס במרחב האווירי הסעודי ליעד שאינו במפרץ הפרסי

לראשונה, טיסה מסחרית ישראלית טסה מעל המרחב האווירי של ערב הסעודית ליעד שאינו במפרץ הפרסי, מאז ריאד פתחה את שמיה לכל חברות התעופה, כולל ישראליות, בחודש שעבר.

 

נור ניוז: הטיסה המופעלת על ידי חברת התעופה הישראלית השנייה בגודלה – ארקיע יצאה מנמל התעופה בן גוריון לאחר 01:15 בבוקר שעון מקומי ביום שלישי (2215 GMT יום שני) והייתה אמורה לנחות ברפובליקה של איי סיישל מול חופי מזרח אפריקה שש שעות לאחר מכן.

כלי תקשורת ישראלים דיווחו כי הקו החדש קיצר את משך הטיסה ב-20 דקות.

"הלילה, מטוס ארקיע יהפוך למטוס המורשה הישראלי הראשון שיטוס מעל ערב הסעודית – לא לדובאי, אלא לאיי סיישל. המסלול יעבור בירדן באזור ים המלח ויפנה שמאלה לפטרה, וימשיך לאורך חופי הים האדום של ערב הסעודית", אמר הטייס הראשי של ארקיע דין גל בהצהרה לקראת הטיסה.

"משם, הוא ימשיך במסלול הקבוע שלו דרך אריתריאה… בקרוב אנו מקווים לראות טיסות קצרות יותר להודו וסרי לנקה."

ההתפתחות מגיעה שעות לאחר שרשת החדשות של אל-מיאדין בשפה הערבית של לבנון, המצטטת דיווחים בתקשורת הישראלית, אמרה כי מטוס מנהלי ישראלי (T7-WZZ), בשירות Shino Aviation, נחת בבירת סעודיה ריאד.

המשטר הסעודי בנובמבר 2020 העניק אישור לחברות תעופה ישראליות להשתמש במרחב האווירי שלו לטיסות לאיחוד האמירויות ובחריין, בצעד שנראה כהקדמה לנסדרת הקשרים בין שני הצדדים.

באמצע יולי הודיעה סעודיה, במחווה לכאורה של פתיחות כלפי ישראל, כי היא מסירה את ההגבלות על "כל המובילים" על השימוש במרחב האווירי שלה.

הרשות הכללית הסעודית לתעופה אזרחית (GACA) אמרה אז בהצהרה בעמוד הטוויטר שלה כי המרחב האווירי של המדינה פתוח לכל המובילים העומדים בדרישותיה לטיסות יתר, בהתאם לאמנות הבינלאומיות שאומרות שאין להפלות בין כלי טיס אזרחיים.

ריאד התעקשה שלהחלטתה אין שום קשר לישראל, אלא למטרות הגיאו-פוליטיות של המדינה, מה שמעורר ספקולציות.

Gravitas: First Israeli flight lands in Riyadh - YouTube

קרדיט: רשתות חברתיות