מצרים מואשמת בביצוע הוצאות להורג ללא משפט בסיני. כולל סרטונים

ארגון זכויות אדם עצמאי, המדווח מלונדון, האשים את הרשויות המצריות בביצוע הוצאות להורג ללא משפט על ידי חמושים מהשבטים הנאמנים לכוחות הצבא המצרי בצפון סיני השנה, לאחר דיווחים דומים שפורסמו במהלך השנים האחרונות על תקריות דומות שבוצעו על ידי גורמים המזוהים עם הצבא. 

בדו"ח, שנתמך על ידי "קרן סיני לזכויות אדם" הכולל סרטונים ותמונות, נאמר כי נראים בהם חמושים הנאמנים לצבא שביצעו שלושה מהרציחות ללא משפט, "שהתרחשו בנפרד באזורים שונים במחוז , שכולן התרחשו ככל הנראה בשנת 2022, במהלך פעולות הלחימה והסריקה המתמשכים נגד המעוזים האחרונים שנותרו של לוחמי "מחוז סיני" המזוהים עם דאעש. 

כמו כן נמסר כי מניתוח הסרטון, התמונות והמידע שהגיעו לידי הקרן עולה כי ברור כי ההרוגים בשלושת האירועים לא היוו סכנת חיים או סכנה מיידית ובלתי נמנעת לכוחות הממשלה או לחמושים מהשבטים הנאמנים להם, או לאחרים, כאשר שניים מהם חוסלו כשהיו קשורים והשלישי חוסל בעודו פצוע ובהכרה מעורפלת. 

הקרן סברה כי "הרציחות שלהם הן הוצאות להורג ללא משפט והפרה חמורה של כללי המשפט ההומניטארי הבינלאומי, המוגדרת כפשעי מלחמה, בדומה לרציחות דומות אחרות שתועדו על ידי ארגונים בינלאומיים ומקומיים בצפון סיני בשנים האחרונות". 

אחמד סאלם, מנכ"ל קרן סיני לזכויות אדם, אמר כי "הקלות שבה חמושים מהשבטים והצבא המצרי בצפון סיני מוציאים להורג, את מי שנתפסו או נפצעו, ובאופן אכזרי מראה שהם לא חוששים שיצטרכו לתת את הדין על מעשיהם". 

סאלם סבר שכוחות הממשלה והמיליציות התומכות בהם, מבצעים בשם הלחימה בטרור  את אותם פשעים כמו אלו שהם אמורים להילחם נגדם.

מהקרן נמסר כי בסרטונים, שהופיעו בין תחילת יולי לאמצע אוגוסט, נראים שניים מהם יורים ממרחק קרוב על שני אנשים לא חמושים, אחד מהם צעיר ,ככל הנראה ילד, מה שגרם למותם במקום. 

הקרן הוסיפה כי זהותם של השניים לא התבררה מיד, "אך מי שנראה כילד בשם אנס משבט ה"תייאחה", מופיע בסרטון עם יד שנכרתה כתוצאה ממה שנראה כפציעה שנגרמה מחומר נפץ, בעוד הגבר השני היה בשמלה לבנה כשידיו קשורות מאחור. ברור כי הירי וההרג של האיש והילד התרחשו לאחר שאנשי שבטים עצרו אותם, ככל הנראה, במהלך פעולות סריקה ותקיפת מתחמים של דאעש סיני בצפון חצי האי. 

בסרטון וידיאו שלישי נפרד שהגיע לידי הקרן, מוצגים כוחות מהשבטיים דנים עם חמוש משלוחת דאעש, הנקרא "אבו טאריק", אשר נאזק לאחר מעצרו, בעוד בתמונות אחרות ניתן לראות את אותו אדם בבגדים זהים לאחר שחוסל. 

הקרן קראה לשלטונות מצרים לפתוח בחקירה מיידית, עצמאית ושקופה לגבי הרציחות הללו וכל הרציחות ללא משפט הקודמות, ולהביא את העבריינים למשפט, וכי יש לשלוח פקודות והוראות ברורות וחד-משמעיות לכל החמושים מהשבטים היות  והצבא המצרי פיקח על התחמשותם וצירופם ללחימה. 

הצבא מפרסם מדי כמה חודשים את התפתחויות פעולותיו בסיני, מבלי להכריז על מסגרת זמן ספציפית עבורן.

הצבא מכחיש את ההאשמות על הוצאות להורג ללא משפט, ומציין לא פעם שהתקריות הללו מתרחשות במהלך "התנגשות עם גורמים חמושים" ו"פינוי מאחזי טרור". 

הצבא המצרי גם אומר כי הוא מתחשב בחיי אזרחים במהלך פעולותיו.

באפריל 2017, אמנסטי אינטרנשיונל אישר, בהתבסס על ניתוח של סרטונים שהודלפו והשוואתם לסרטונים רשמיים, כי חיילי הכוחות המזוינים המצריים היו אחראים לפחות לשבעה מעשי הרג לא חוקיים, כולל ירי מטווח קצר על אדם לא חמוש. וילד בן 10.

בשנה שעברה אמר אמנסטי אינטרנשיונל , לאחר ניתוח סרטון תעמולה צבאי, כי על משרד התביעה המצרית לחקור בדחיפות את מה שנראה כהוצאות להורג ללא משפט על ידי אנשי הצבא בצפון סיני.

זו לא הפעם הראשונה שהצבא מואשם בהוצאות להורג ללא משפט, שאף אחת מהן לא נחקרה באופן עצמאי, ואזור צפון סיני נחשב סגור לעיתונאים. 

קטע מתוך סרטון שפרסמה קרן סיני לזכויות אדם על הוצאות להורג ללא משפט

קרדיט: אלחורה