מדענים מזהירים מפני ההשלכות הקשות של עליית הטמפרטורה בים התיכון

בעוד הנופשים נהנים מחום הקיץ בים התיכון, מדעני אקלים מזהירים מפני ההשלכות הקשות על החיים הימיים בעקבות טמפרטורות קרובות לחריכה עקב גלי חום עוקבים.

מדענים הודיעו שהם מבחינים בעלייה חריגה בטמפרטורות שנעו בין 3 מעלות צלזיוס לחמש מעלות, שזהו שיעור גבוה מהרגיל בתקופה זו של השנה, וזו הסיבה שטמפרטורת המים עלתה על 30 מעלות צלזיוס בימים מסוימים.

טמפרטורות גבוהות מדי באירופה ובמדינות הים התיכון משכו את תשומת הלב של העיתונות והתקשורת הקיץ, אבל אף אחד לא שם לב ולא חשב למה העלייה בטמפרטורת הים עלולה לגרום.

גלי חום בים נגרמים מזרמי ים היוצרים אזורים של מים חמימים, ומזג האוויר ומשטר החום באטמוספירה יכולים לתרום לעלייה בטמפרטורת המים, ובהשוואה למה שקורה כשטמפרטורת היבשה עולה, גלי החום הימיים מתרחבים לתקופות ארוכות יותר, מגיעות בתדירות תכופה יותר, והן חמורות יותר ממה שהיא ביבשה, וכל זה קורה עקב שינויי אקלים הנגרמים על ידי אדם .

"המצב מדאיג מאוד ", אומר חואקים גאראבו, חוקר במכון למדעי הים בברצלונה . "דחפנו את המערכת הזו לקצה גבולה, אז עלינו לעשות משהו בנוגע לבעיות האקלים במהירות האפשרית".

Garabo עובד בצוות מחקר שפרסם לאחרונה דו"ח על גלי חום בים התיכון בתקופה שבין 2015-2019, ובאותו דו"ח צוין כי תופעה זו גרמה למוות המוני של סוגים רבים של חיים ימיים, המונים עד 50 מינים, כולל אלמוגים, ספוגים ואצות ים, ושניזוקו אלפי קילומטרים מחופי הים התיכון, לפי מחקר זה שפורסם בכתב העת Global Change Biology.

נזקים בחופי סוריה

עם זאת, המצב במזרח הים התיכון חמור מאוד, מכיוון שהמים מול חופי קפריסין , לבנון וסוריה הם "בהחלט החמים בים התיכון", אמר גיל רילוף , ביולוג ימי במכון לחקר מים מתוקים ומים מלוחים ואחד מכותבי מאמר המחקר, מכיוון שטמפרטורת הים הממוצעת במהלך הקיץ הפכה היום למעל 31 מעלות צלזיוס, והעלייה בטמפרטורת הים דוחפת חיים ימיים רבים אל מותם, מכיוון שהטמפרטורות בכל קיץ הפכו מעבר לטמפרטורה הגבוהה ביותר שנרשמה בקיץ שלפניו, לדברי החוקר, והוא וצוותו צופים אובדן מגוון ביולוגי נוסף הצפוי להתרחש במערב הים התיכון, ביוון , איטליה וספרד בשנים הקרובות .

תפקידה של הפוליטיקה בהגנה על הסביבה

בעוד גראבו מציין שהימים מגנים על כדור הארץ, שכן הם סופגים 90% מעודפי החום של האדמה, ו-30% מהפחמן הדו חמצני הנפלט לאטמוספירה עקב ייצור פחם, נפט וגז, וזה מגן על כדור הארץ מפני השפעות האקלים החמורות ביותר, אבל זה יוכל להימשך רק אם הימים והאוקיינוסים יישארו בריאים. היום, לפי דעתו, אנחנו דוחפים את הימים והאוקיינוסים למצב לא בריא שמשבש את תפקידם ומשימותיהם.

בתקופה שבה יש להפחית את פליטת גזי החממה במידה המקסימלית על מנת להפחית את טמפרטורת הים, מדענים מחפשים שהמדינות יגנו על 30% מהשטחים הימיים ע"י הרחקת פעילויות אנושיות הכוללות דיג מהם, מה שיאפשר למינים ימיים אלה להתאושש ולשגשג.

ראוי לציין כי 8% מהאזורים של הים התיכון נמצאים כיום תחת הגנה.

מסיבה זו, גראבו ורילוב סבורים כי הפוליטיקאים אינם מבינים את היקף הנזק שעליית הטמפרטורה בים התיכון יכולה לגרום.

יצורים ימיים בסכנה

ראוי לציין שגלי חום מתרחשים כאשר טמפרטורת מזג האוויר עולה במשך ימים רצופים ללא גשם או רוח כלשהי, וגלי חום ביבשה תורמים לגלי חום גבוהים בים, כלומר האחד גורם לשני ליפול למעגל קסמים.

גלי חום ביבשה הפכו לתופעה שכיחה במדינות רבות באגן הים התיכון, מה שגורם לנזקים חמורים כמו שריפות יער , בצורת, אובדן יבול וטמפרטורות גבוהות מדי.

עם זאת, גלי טמפרטורה גבוהים בים עלולים לגרום נזק רב יותר למדינות הים התיכון, שבהן חיים יותר מ-500 מיליון בני אדם, אם לא יטופלו במהירות האפשרית, לדברי מדענים, מכיוון שהדבר עלול לגרום לדלדול מלאי הדגים, יפגע עוד יותר בתיירות, שלא לדבר על הסערות ההרסניות שעלולות לחזור על הקרקע.

למרות שהים התיכון מהווה פחות מ-1% מהמים העיליים הימיים בעולם, הוא אחד המאגרים החשובים ביותר של המגוון הביולוגי בים, שכן הוא כולל 4-18% מהמינים המוכרים של החיים הימיים. המינים הימיים המושפעים ביותר הם אלה שממלאים תפקיד מפתח בהגנה על מגוון הסביבות הימיות והמשך תפקידם, מכיוון שמינים כמו כרי עשב ים מהסוג Posidonia oceanica, שיכולים לספוג כמויות אדירות של פחמן דו חמצני בנוסף להגן על החיים הימיים, או שוניות אלמוגים, שהן ביתם של חיות בר רבות, עלולות להיות בסכנה.

גראבו מספר לנו כי מותם של מינים אלה נצפה באזורים שנעים בין פני השטח ל-45 מטרים בעומק הים, בהם גלי חום ימיים מתועדים הגיעו לדרגות יוצאות דופן, וגלי חום אלו פגעו ביותר מ-90% משטח פני הים התיכון.

לפי מה שפורסם במאמרי המחקר האחרונים, טמפרטורת המים העיליים בים התיכון עלתה ב-0.4 מעלות צלזיוס במהלך כל עשור במהלך התקופה שבין 1982 ל-2018. באשר למה שקרה בעשור האחרון, טמפרטורה זו עלתה ב-0.05 מעלות צלזיוס, ללא כל אינדיקציה לכך שהיא הפסיקה לעלות, כי עלייה בטמפרטורה של פחות ממעלה עלולה לגרום נזק קטסטרופלי לבריאות הים, לפי מומחים.

האזורים שנפגעו גדלו והתרחבו מאז שנות השמונים של המאה הקודמת, וכוללים כיום את רוב אגן הים התיכון, לפי המחקר. גראבו אומר: "הנושא לא קשור רק להמשכיות הטבע, כי המגוון הביולוגי חייב למצוא דרך לחיות את זה על פני הכוכב הזה, אבל הנושא קשור להמשך המגמה הזו, שעלולה למנוע מהחברה שלנו ומכל בני האדם למצוא מקום מתאים לחיות בו."

אחד מחופי הים התיכון בסוריה - מקור: אינטרנט

קרדיט: https://www.whec.com/   קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות