מדענים: התפרצות הר הגעש בטונגה שוות ערך לפגיעת אסטרואיד

מדענים בבריטניה מתריעים כי העולם "אינו מוכן בצער רב" לאירוע של התפרצות עזה של הר געש ושאין הכרה בהשפעה הדרמטית הצפויה על האנושות, והזהירו כי ההתפרצות שהתרחשה בטונגה בינואר האחרון הייתה "שוות ערך לאסטרואיד שכמעט פוגע בכדור הארץ" וכי היא חייבת לשמש "קריאת השכמה".

לפי המחקר בכתב העת נייצ'ר, החוקרים מהמרכז לחקר סיכון קיומי באוניברסיטת קיימברידג' ומאוניברסיטת ברמינגהם ניתחו מידע מליבות קרח בשני קטבי כדור הארץ והגיעו למסקנה כי הסיכוי להתפרצות בעוצמה 7 (פי 10 עד 100 מההתפרצות בטונגה) או גבוהה יותר במאה הנוכחית עומד על 1 ל-6.

מסקנה נוספת של המדענים אחרי ניתוח של חתימות ההתפרצויות בליבות הקרח היא שהתפרצות בעוצמה 7 מתרחשת פעם ב-625 שנה והתפרצות בעוצמה 8 מתרחשת פעם ב-14,300 שנה – תדירות גבוהה יותר מההערכות הקיימות שדיברו על תדירות של פעם ב-1,200 שנה ופעם ב-17 אלף שנה.

ההתפרצות הידועה האחרונה בעוצמה 7 התרחשה באינדונזיה בשנת 1815 וגרמה למותם של עשרת אלפים בני אדם בשל זרימת לבה, צונאמי וסלעים כבדים ואפר שפגעו במבנים וביבול והטמפרטורה העולמית ירדה במעלה בממוצע. אולם המדענים התריעו כי ישנם הרי געש רבים, רדומים ובלתי מוכרים, שעלולים להתפרץ בעוצמה כזו.

"הסיכונים לאנושות גדולים יותר כיום", התריעו המדענים. "בשל שינויים במחזור של האוקיינוסים והאטמוספרה שנגרמו בשל שינויי האקלים, התפרצות גדולה באזורים הטרופיים עלולה לגרום במאה הבאה להתקררות שגדולה ב-60 אחוז לעומת המצב כיום".

בשל כך, המדענים ממליצים על שורה של צעדים לצמצום הסכנה – שיפור המעקב אחרי הרי געש ואיסוף מידע מקיף יותר, העלאת המודעות הציבורית והגברת ההיערכות לקראת התפרצות אפשרית, ופיתוח יכולות לשינוי ההתנהגות של הרי געש ובמיוחד ביצוע "מניפולציה של המאגמה" על אף הסיכונים האפשריים.

Tonga volcano eruption caused 'significant damage', says Ardern | Tsunami  News | Al Jazeera

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי      קרדיט לתמונה: אלג'זירה