מי שיגר מל"טים מתאבדים לפגוע בבסיס האמריקאי באלתנף שבסוריה?

בימים האחרונים הותקף בסיס אמריקאי באלתנף שבדרום מזרח סוריה, בפעם השניה.

לאחר התקיפה החדשה של מל"טים על בסיס אל-תנף, המזוהה עם הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש, אותה מובילה אמריקה, עולות שאלות מי עומד מאחורי העניין הזה, האם רוסיה, שתקפהה בעבר  את מיליציית "מג'אוויר אל- ת'אורה", או שמא זאת היתה איראן, שעשתה שימוש, באמצעות כוחות הפרוקסי שלה, כאלו שכבר בעבר תקפו במל"טים מתאבדים בסיסים אמריקאים בעיראק.

בסיס אל-תנף ממוקם במשולש הגבול הסורי-עיראקי-ירדני, באזור המדברי, והוא משוייך מנהלית למחוז חומס (מרכז סוריה). בסיס אלתנף מאכלס כוחות רב לאומיים, שרובם אמריקאים, המזוהים עם הקואליציה. 

הבסיס מוגן על ידי מיליציית "ג'יש מג'אוויר אל-ת'ורה", המזוהה עם "צבא סוריה החופשי". חברי הסיעה פרוסים מסביב לבסיס ופועלים בסביבתו, במה שמכונה "שטח 55" (הכוונה לשטח של 55 קמ"ר מסביבו).

الجيش الأمريكي يعلن عن إسقاط طائرة مسيرة هاجمت قاعدة التنف - الخليج الجديد

התקפת מל"ט

אתמול, יום שני, הותקף בסיס אל-תנף על ידי מל"טים, אך לא דווח על נפגעים. מ"צבא מג'אוויר אל-ת'ורה" נמסר כי "חיל המצב של אל-תנף הותקף על ידי מל"טים של האויב המצוידים בחומרי נפץ, במטרה להרוג את חיילינו", אך האירגון הצביע על כך שבתקיפה לא היו נפגעים.

"יחד, אנו עומדים מוכנים להגן על אזור 55 הקילומטרים ולהילחם למען סוריה החופשית", הוסיף. "לא ניתן לזה להרתיע את המשך פעילותנו עם הקואליציה כדי להביס את דאעש", הוסיף.

הקואליציה הבינלאומית, בראשות וושינגטון, הודיעה מצדה על "תגובתה" למתקפה של המל"טים על בסיס אל-טנף. לדבריו, כוחותיו "הגיבו למתקפה של מספר כלי טיס בלתי מאוישים בסביבת מחנה אל-תנף", וכי יירטו את אחד המל"טים, ו"כלי טיס בלתי מאויש נוסף התפוצץ בתוך המתחם של מיליציית מג'אוויר אל-ת'ורה". הוא המשיך, "ניסיונות אחרים לתקיפות של מל"טים לא צלחו". 

מפקד כוח המשימה המשותף של הקואליציה, האלוף ג'ון ברנן, גינה את "הפעולה העוינת" וקרא להפסיק את ההתקפות החוזרות ונשנות הללו.

"התקפות מסוג זה מסכנות את חייהם של אזרחים סורים חפים מפשע, ומערערות את המאמצים הגדולים שעשו כוחותינו לשמור על התבוסה המתמשכת של דאעש", וציין כי "חברי הקואליציה הבינלאומית שומרים לעצמם את הזכות להגן על עצמם וכי ננקוט באמצעים מתאימים כדי להגן על כוחותינו".

استهداف قاعدة التنف الامريكية بالطائرات المسيرة بعد ايام من توعد قيادة غرفة  عمليات حلفاء سوريا بالرد على الاعتداء الإسرائيلي | رأي اليوم

אין הצדקה לתקיפה זאת

דובר סיעת "צבא מג'האוויר אל-ת'ורה", עבדול רזאק אל-ח'דר, אמר לאל-ערבי אל-ג'דיד, "אנו אוספים כעת מידע על התקרית, וכרגע אין נתונים המאשרים מי עמד מאחורי המתקפה. " 

הוא הדגיש כי הגורם שביצע את הפיגוע יענה בתגובה קשה ואמר כי "אין הצדקה לפגיעה זו". הוא ציין כי לא היו נפגעים בשורות "צבא מג'אוויר אל-ת'ורה" או אנשי כוחות הקואליציה, והדגיש כי היה רק נזק לרכוש.

ראוי לציין כי אתרי "צבא מג'אוויר אל-ת'ורה" היו נתונים לתקיפות אוויריות ביוני האחרון, אשר וושינגטון האשימה את התעופה הרוסית בביצוע. רשת CNN דיווחה כי הכוחות הרוסיים סיפרו לאמריקאים על כוונתם לתקוף אתרים השייכים ל"מג'אוויר אל-ת'ורה" באזור אל-תנף. 

העורך הראשי של אתר "איראן אינסיידר", המומחה לענייני איראן, איימן מוחמד, אמר בראיון לאל-ערבי אל-ג'דיד כי יש אינטרס רוסי-איראני לפגוע בבסיס הקואליציה הבינלאומית ובכוחות ומיליציית "מג'אוויר אל-ת'ורה" באל-תנף, שכן מיקומו האסטרטגי של הבסיס הוא על הגבול הסורי-עיראקי-ירדני והוא עומד בדרכם של הפרויקטים הרוסיים והאיראניים בדרום ומזרח סוריה.

מוחמד ציין, בראיון לאל-ערבי אל-ג'דיד, כי "הסיבה השנייה להתמקדות המתמשכת באל-תנף היא שהפלג המותקף מזוהה עם הצבא הסורי החופשי, ויש לו בסיס פופולרי בדרום סוריה, כמו גם באזורים שבשליטת כוחות המשטר ואיראן בנפת דיר א-זור במזרח המדינה.

לכן, פלג זה מהווה סכנה עתידית אם הממשל האמריקני יחליט לשנות את מפת השליטה בשטח. זו הסיבה שהרוסים והאיראנים רוצים לפגוע בפלג הנלחם תחת המטרייה של כוחות הקואליציה הבינלאומית".

طائرات مسيّرة تهاجم “قاعدة التنف” بعد ضربتين روسيتين

"כוח קודס"

מוחמד הביע את הערכתו כי "כוח קודס האיראני וזרועותיו הצבאיות בעיראק ובסוריה עומדים מאחורי התקיפות על בסיס אל-תנף באמצעות מל"טים, שכן המיליציות העיראקיות, המזוהות עם איראן, תוקפות במל"טים מתאבדים את הכוחות האמריקאים בבסיסים צבאיים בעיראק, כמו עין אל-אסד", באנבר ובוויקטוריה ליד בגדד, וכן ביצעו ניסיון ההתנקשות בראש ממשלת עיראק מוסטפא אל-קזמי בביתו באזור הירוק. 

הוא הסביר כי "זה דומה גם לתקיפות של מל"טים על נמל התעופה ארביל, הקונסוליה האמריקנית בארביל והבסיס הצבאי הטורקי בבאשיקה שבצפון עיראק. תקיפות המל"טים המתאבדים הן אחד הכלים של איראן לפגוע בבסיסי ארה"ב באלתנף ובעיראק".

הוא ציין כי "ייתכן שהתקיפות הללו שוגרו משדה התעופה הצבאי T-4, שהוא הבסיס האווירי הבולט ביותר של איראן באזור הכפרי של חומס ויש בו מחסן המכיל מל"טים רבים שהורכבו במקום . זאת גם הסיבה שאני חושב שאיראן עומדת מאחורי התקיפה האחרונה".

קרדיט: אלערבי אלג'דיד   קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות