רוסיה חתמה על חוזה לרכישת 1000 כטב"מים מאיראן

איראן ורוסיה הרחיבו את רמת שיתוף הפעולה האסטרטגי ביניהן בתחומים שונים. לאחרונה בחלל, כאשר רקטה רוסית שיגרה לוויין איראני למסלול מאתר השיגור לחלל הרוסי בקזחסטן, כותב האנליסט והמומחה למזרח התיכון אליהו ג'יי מגנייה – Elijah J. Magnier.

רוסיה חתמה על חוזה עם איראן לרכישת 1,000 מל"טים לאחר שאיראן סיפקה כמה כלי טיס וסימולטור שעליו התאמנו קצינים רוסים: הם השתמשו בהצלחה במל"טים הראשונים באוקראינה. המהלך נחשב חסר תקדים עבור מעצמת על שרוכשת מל"טים מאיראן. טהראן רואה בה הכרה בתעשייה הצבאית המתקדמת והיעילה שלה, שהושגה למרות 43 שנים של סנקציות אמריקאיות נגד הרפובליקה האסלאמית.

בעשור האחרון, רוסיה לא הקדישה תשומת לב רבה לתעשיית הכלי טייס הלא מאוישים ולא השקיעה מספיק. במקום זאת, מוסקבה התמקדה בפיתוח טילים היפרסוניים, שהצליחו להגיע לרמות מבצעיות של טכנולוגיה זו לפני ארצות הברית. העניין של רוסיה בפיתוח צבאי התמקד בטילים אסטרטגיים עם ראשי נפץ גרעיניים, בעוד שלמעשה כטב"מים הפכו להכרח לכל צבא.

איראן פיתחה גם את הטילים ארוכי הטווח והמדויקים שלה לטווח של עד 2,000 ק"מ, ואלה שימשו בהצלחה בעיראק ובסוריה נגד מטרות שונות. עם זאת, כפי שאנו יכולים לראות, טהראן התמקדה גם בפיתוח האינטנסיבי של תעשיית הכטב"מים. טהראן השתמשה בהם בסוריה והעבירה אותם לבעלות בריתה בלבנון, סוריה, עיראק ותימן, וחלקה גם את ניסיונה עם הפלסטינים בעזה.

על פי מקורות יודעי דבר באיראן, רכישת מל"טים על ידי מעצמה כמו רוסיה היא אינדיקטור חשוב לאיכות ופיתוח התעשייה האיראנית, שהצטיינה בייצור המל"טים המתקדמים ביותר, כמו ה-Shahid 129, שיכולים לשהות באוויר למעלה מ-24 שעות. זה מה שמשך את רוסיה, במיוחד הצורך להשתמש בהם במלחמה באוקראינה.

קרדיט: אמצעי תקשורת איראנים