מבזקי חדשות ליום 13-8-2022. מתעדכן

*- הסיבה שבג'יהאד האסלאמי זועמים על מצרים
בג'יהאד האסלאמי מלקקים את הפצעים של הסבב האחרון וכבר מפנים את האצבע לעבר "הבוגדים". מקור המקורב לארגון הטרור מביע זעם על התנהלות מצרים וטוען כי הייתה חלק "מהמזימה". לפי אותו המקור, המצרים נתנו לג'יהאד תחושה של "רוגע" לפני תחילת ההפצצות הישראליות.

לפי הדיווח, בשישי שעבר כארבע שעות לפני תחילת המבצע הודיעו המצרים לג'יהאד שישראל לא מחפשת הסלמה, וכי תגיב "בחיוב" לבקשה לשחרר את חברי התנועה מהכלא. עוד מסרו המצרים כי ביום ראשון תתקיים ישיבת ממשלת ישראל לדיון בנושא. המקור ציין כי הבטחונות הללו נמסרו לבכיר בג'יהאד ח'אלד אל-בטש על ידי בכיר המודיעין המצרי גנרל אחמד עבדאלח'אלק. בג'יהאד טוענים כי מצרים העבירה להם מסרים מרגיעים כוזבים במכוון.

*- מה ענו בחיזבאללה למנהיג הדרוזי כששאל אם צפויה מלחמה עם ישראל?
חיזבאללה ממשיך לפזר איומים מרומזים כי אם לא תתקבל תשובה מישראל לגבי רישום הגבולות הימיים פניו למלחמה. לפי הדיווחים, במהלך מפגש בין המנהיג הדרוזי ווליד ג'ומבלאט לאנשי חיזבאללה הוא שאל לגבי הכטב"מים שנשלחו לעבר שדה כריש וכן אפשרויות המלחמה עם ישראל. התשובה של חיזבאללה הייתה כי שליחת הכטב"מים לא חרגה "מהאינטרס הלבנוני". לגבי מלחמה עם ישראל נאמר לו: "כל האפשרויות פתוחות כל עוד לא נענים לדרישות הצד הלבנוני."

ובתוך כך, מקור ממשלתי המצוטט בעיתון ביירותי מעלה אף הוא את רף המתיחות. המקור עלום השם לא שלל אפשרות של עימות בין חיזבאללה לישראל במקרה שלא יושג הסכם. לטענתו, בחיזבאללה חוששים מתסריט לפיו ישראל תצא למבצע צבאי "מצומצם" ולאחריו תרצה לכפות על לבנון הסכם "ללא ויתורים" מצדה.

*- תיעוד: רגע חיסול איש דת חשוב של טאליבן בידי דאעש
פיגוע "איכותי" של דאעש היום בבוקר בכאבול בירת אפגניסטן. רחימאללה חקאני אחד מאנשי הדת החשובים של טאליבן חוסל היום בעת שנתן דרשה בסמינר (מדרסה) שלו. הפיצוץ תועד אך עד עתה לא ברור אם מדובר במחבל מתאבד שהסתנן לקהל או מטען שהופעל מרחוק.

חקאני ניצל בעבר מספר פעמים מחיסול. הוא נכלא על ידי הכוחות האמריקאים שהשתלטו על אפגניסטן וכששוחרר החל לפעול מפקיסטן השכנה. הוא חזר לאפגניסטן עם נסיגת האמריקאים. החיסול שלו היום הוא הצלחה גדולה לדאעש.

*- עוד "השפלה" סעודית קטנה לביידן בשבוע הבא
אם לא יקרה משהו לא צפוי בשבוע הבא יתקבל נשיא סין שי ג'ין פינג בכבוד מלכים בסעודיה. לפי הדיווחים, הסעודים מתכוונים לקבל את הנשיא הסיני בחום ולהרעיף עליו כבוד ומתנות כמו שעשו בזמנו בעת ביקורו של הנשיא טראמפ בממלכה זמן קצר לאחר כניסתו לבית הלבן. ככל שקבלת הפנים למנהיג הסיני תהיה חמה יותר כך מידת העקיצה שישגרו הסעודים לנשיא ביידן שהתקבל בחודש שעבר בצורה צוננת בעת שהגיע לג'דה.

הסעודים ייצאו מגדרם לא רק כדי לשגר מסר לממשל ביידן אלא גם בשל החשיבות הגוברת של היחסים הכלכליים עם סין שהתפתחו משמעותית במהלך השנים האחרונות. סעודיה היא כיום שותפת הסחר הגדולה ביותר של סין במזרח התיכון, כשבשנת 2020 שווי הסחר בין שני הצדדים הסתכם בקרוב ל-70 מיליארד דולר. סין היא הצרכנית המובילה של הנפט הסעודי.

*- התפתחות מדאיגה מכיוון איראן
כך נראה הבוקר שיגור הלוויין האיראני "חיאם" מבסיס השיגור הרוסי בקזחסטן. במערב חוששים כי הלוויין שירחף במרחק 100 ק"מ בחלל ישמש את המודיעין הרוסי במלחמה באוקראינה. בישראל מובע החשש כי הלוויין הזה יאפשר לאיראנים יכולת ביון ומעקב מתקדמת ומדאיגה. באיראן כמובן טוענים כי הלוויין ישמש למטרות מחקר בתחום האזרחי….

*- האמוניה הישראלית בדרך לירדן?
בתקשורת הירדנית מבליטים היום שאילתה לממשלה שהעלה חבר פרלמנט בשם ח'ליל עטייה בדבר בקשה ישראלית לאחסן את האמוניה בנמל עקבה. חבר הפרלמנט טוען כי על סמך "דיווחים בתקשורת" אותם לא פירט ממשלת ישראל הפנתה באחרונה בקשה רשמית לממשלת ירדן לאחסן את האמוניה בנמל הים היחיד של הממלכה. חבר הפרלמנט קושר את הבקשה לחשש הגובר מעימות עם חיזבאללה שבמסגרתו ינסה ארגון הטרור הלבנוני לפגוע במכלי האמוניה הישראלים.

השאילתא של עטייה כללה ארבעה סעיפים:
1- מה האמת לגבי בקשת ישראל להפוך את נמל עקבה למתקן אחסנה של האמוניה הישראלית?
2- האם זה נכון שמקבלי ההחלטות בירדן הורו על הקמת ועדה בהשתתפות שרים ועוד בכירים כדי לבחון את הבקשה הישראלית?
3- מהן ההמלצות ו/או ההחלטות שניתנו על ידי הוועדה הנ"ל?
4- האם גורם כלשהו מהצד הישראלי השתתף בפגישות הוועדה הנ"ל?

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון