השבוע (עד ל- 11.8.22) אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

ועוד סבב לחימה מול עזה, והפעם ישראל לא מול החמא"ס, אלא רק מול הג'האד האסלאמי. החמא"ס כבר לא אוייב המבקש להשמידנו, אלא החבר'ה הטובים שמקבלים חסינות ויושבים מן הצד. מעניין האם בעתיד, החבר'ה מהג'האד האסלאמי יהיו ה"טובים", ומי יחליף אותם בתור ה"רעים".

אז מה היה לנו בסבב האחרון:
הג'האד האסלאמי שיתק את גזרת "עוטף עזה" למספר ימים וירה כאלף רקטות. 99% מהם יורטו או נפלו בשטחים פתוחים, וגם בתוך הרצועה.
ישראל חיסלה כעשרה מבכירי הזרוע הצבאית של הג'האד, אפילו בכירים מאוד. נמנעה מפגיעה בהנהגה הפוליטית של הארגון, כמו גם באנשי החמא"ס.
בחמא"ס הסתפקו במס שפתיים של תמיכה בגא"פ, אבל לא הצטרפו ללחימה בפועל. הדבר גרם פגיעה מסויימת בתדמית הארגון, אבל לא פגיעה משמעותית, ואנשי הג'האד האסלאמי, למרות הכעס שהצטבר אצלם, לא העזו לתקוף את החמא"ס בפומבי, על ישיבתם מהצד.

הג'האד ספג במקביל פגיעה תדמיתית, כאשר התברר שהכרזותיו על נחישות לשחרר את מנהיג הארגון בג'נין, נותרו ריקות מתוכן. עם זאת, הג'האד הוכיח שהוא ארגון חזק שגם 3 ימי לחימה כמעט לבדו מול ישראל לא שברו אותו (אמנם, הצטרפו אליו כמה ארגונים קטנים, כמו "גדודי אלאקצא" של הפת"ח, "גדודי עומר אלקסאם" של החזית הדמוקרטית, ו"אבו עלי מצטפא" של החזית העממית).

עם תום סבב הלחימה, ישראל מחזירה את הרצועה לשגרה, כמעט ללא גביית מחיר מהחמא"ס, שבפועל מתחזק, ומצליח להביא לשיפור באיכות החיים של התושבים. על הפרק מתוכננות הקלות נוספות ובכלל זה הגדלת מכסת הפועלים העזתיים בישראל, עוד היתרים לאיחוד משפחות, וגם טיסות שכר לפלסטינים דרך שדה התעופה רמון שמצפון לאילת, כשמנגד ברש"פ מדברים בעיקר על הקשחת הקו מול ישראל, עוד תמיכה במחוללי הטרור באיו"ש, וצמצום כל סוג של תיאום בטחוני, לפחות בגלוי.
בפועל, נראה שהסבב הבא בדרך, והסבב הנוכחי לא קירב אותו, אבל גם לא הרחיק אותו.

הנה תמונות וקולות מימי הלחימה בעזה:

ואחרי הסבב בעזה, מצליחה ישראל להלום ב"מבוקשים של שכם", ובראשם אבראהים נאבולסי, מי שהוגדר כ"חתול בעל תשע הנשמות", לאחר שניצל ממספר רב של ניסיונות ישראליים לפגוע בו, והפך למנהיג הלא מעורער של מבוקשי שכם, אבל היה ברור לכל בר דעת, כי ימיו ספורים וסופו נחרץ. בפעולה מסוערבת שלוותה בהתנגדות עזה, חוסל נאבולסי, ולצידו עוד שניים מעמיתיו.

הנה תמונות וקולות מהקרבות בשכם:

https://www.youtube.com/shorts/jTu6aT0AEN0

לאחר החיסול בשכם הוכרזה שביתת מסחר במספר ערים, ובכללם ראמאללה, בית לחם וטול כרם, והתפתחו הפרות סדר במספר גזרות, כאשר בחברון נהרג אחד המתפרעים. כן נעשה ניסיון לבצע פיגוע ירי לעבר מעבר קלנדיה (עטרות), ללא נפגעים.

הנה תמונות מהלוויית ההרוג בחברון:

באלעיזריה, שבעוטף ירושלים, נרצח אדם ברחוב הראשי לעיני מצלמות האבטחה. הרצח בוצע ע"י אופנוען, לאחר שהנרצח ירד ממכוניתו.

הנה סרטון המתעד את הרצח. הסרטון אינו מומלץ לצפיה לכל אחד:

ומול כל האירועים, רוב האוכלוסייה באיו"ש חיה במציאות שונה, ומעדיפה להתמקד בחיי היום יום והנאותיהם. כך נפתח השבוע פסטיבל הפולקלור: "ווין ע-ראמאללה", מסורת של שנים, שלא לדבר על החתונות המפוארות בכל כפר ועיר. אמנם האירוע מוצג כחלק מההתנגדות והעמידה (צומוד), אבל הוא בראש וראשונה אמירה של : "יש לנו משהו טוב יותר ממלחמות ופיגועים".

הנה תמונות מהפסטיבל:

עד כאן להשבוע- שבת שלום

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות