רוסיה מגייסת רוצחים ואסירים להילחם באוקראינה תמורת חוזה חלומי וחנינה

רוסיה מגייסת פושעים מתוך בתי הכלא שלה ומעבירה אותם לאוקראינה כדי לתמוך במאמץ המלחמתי של מוסקבה לפלוש לשכנתה ממזרח אירופה מאז פברואר האחרון.

CNN דיווחה כי רוסיה עשתה "בחירות מכוערות במלחמה המכוערת" על ידי שחרור פושעים, מרוצחים לסוחרי סמים, בתנאי שילכו להילחם עם הכוחות הרוסים באוקראינה.

בתחקיר בן חודש של הרשת, CNN שוחחה עם אסירים שנקלעו לתוכנית הגיוס האחרונה של רוסיה, יחד עם קרוביהם וחבריהם. 

פעילים מאמינים כי נוצר קשר עם מאות אסירים בעשרות בתי כלא ברחבי רוסיה, כאשר חלקם אף הועברו מהכלא בו מוחזק האמריקני הבולט הכלוא ברוסיה, פול ווילן. 

לפי CNN, בהתבסס על הודעות דואר אלקטרוני בין קרובי משפחה, התגמולים המפתים של רוסיה לאסירים להילחם באוקראינה, שבה הסיכון למות גבוה בצורה חריגה.

הרשת שוחחה עם אדם שהורשע בעבירת סמים באמצעות סמארטפון שהוברח לכלא, הנפוץ בבתי הכלא הרוסיים, מבלי לחשוף את זהותו. האסיר אמר שהם מציעים 100,000 רובל בחודש, עוד 200,000 מענק וחנינה תמורת לחימה באוקראינה.

"הם מקבלים רוצחים, אבל לא אנסים, פדופילים, קיצוניים או טרוריסטים", הוסיף. 

לדבריו, ההצעה ניתנה כאשר אלמונים הגיעו לכלא במחצית הראשונה של יולי, וכי האישור הפך זאת לשבועיים של אימוני לחימה בדרום מחוז רוסטוב.

האסיר הסביר כי נראה שהמגייסים למשימה זו לא מתעקשים על הניסיון הצבאי של האסירים.

הוא המשיך: "במקרה שלי אם ההצעה אמיתית, אני תומך בה. זה יכול לעשות הבדל אמיתי עבורי: להיות כלוא כמעט עשור או לצאת בעוד שישה חודשים אם יתמזל מזלי. אני רק רוצה ללכת הביתה לילדים בהקדם האפשרי". אם האפשרות הזו אפשרית, למה לא?"

"אין ערובה"

CNN פנתה למשרד ההגנה ושירות בתי הסוהר הרוסי (FSIN) לקבלת תגובה על הטענות לפיהן אסירים גויסו להילחם באוקראינה. אף אחד מהם לא הגיב.

פעילים ואסירים סיפרו כי הגיוס בבתי הכלא הרוסיים מתבצע בחסות חברת וגנר הפרטית. האסירים לא חשפו כל עותקים של החוזים שלהם עם קרוביהם או פעילים אחרים, כך שהתנאים או המעסיק נותרו לא ברורים. 

וגנר, הפועלת ברחבי העולם ומנוהלת על ידי יבגני פריגוז'ין, אדם המכונה "הטבח של פוטין", היא החברה הצבאית הפופולרית ביותר ברוסיה. פריגוז'ין מכחיש את יחסיו עם וגנר.

פעילי זכויות אדם הפועלים במערכת הכלא הרוסית מאז תחילת יולי אמרו כי קיבלו דיווחים מכל רחבי רוסיה מקרובי משפחה המודאגים מגורלם של יקיריהם.

"בשלושת השבועות האחרונים (ביולי), היה גל גדול מאוד של הפרויקט הזה לגייס אלפי אסירים רוסים ולשלוח אותם למלחמה", אמר ולדימיר אוסיצ'קין, ראש קבוצת תמיכה לאסירים GulakoNet.

הוא הוסיף כי לחלקם הובטח לשלם חמישה מיליון רובל (82,000 דולר) למשפחותיהם אם ימותו במלחמה, אך ייתכן שהתגמולים הכספיים הללו לא יתממשו לעולם. 

"אין ערובה, אין חוזה אמיתי. זה לא חוקי", אמר.

קרדיט: אלחורה    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות