שנתיים לפיצוץ בנמל ביירות

סיפור על מדינה בתוך מדינה
את הסיפור של לבנון, אפשר להבין בסיפורן של מאפיות הלחם במדינה.
הקשר הברור של הפיצוץ בנמל בירות, למאפיות יהיה ממגורות הדגנים שנחרבו בפיצוץ, ולאובדן המצבור האסטרטגי של חיטה ודגנים אחרים, שכה חיוני לבנון כמו לכל מדינה אחרת.
אבל יש גם את הקשר למצב המאפיות, לבין האחראים לפיצוץ בנמל, שעליו נדבר מעט עכשיו.

הפיצוץ והעולם
כל העולם מזכיר היום שעברו שנתיים מאז הפיצוץ הגדול בנמל בירות, ב 4 באוגוסט 2020 שהחריב את הנמל.
כל העולם הזדעזע מהפיצוץ שגבה 218 קורבנות בנפש, וכ 7,000 פצועים.
כל העולם דיבר על צורך בחקירת הפיצוץ שזעזע את לבנון והעולם, וכל העולם ראה את התמסמסות "החקירה" הלבנונית, ראה ושתק.
כל העולם יודע שהאחראים לפיצוץ כמו גם להרס כל חלקה טובה בלבנון, זה ארגון הפשע והטרור, קרטל הסמים שנקרא חיזבאללה, העולם יודע, יודע ושותק.
כל העולם צקצק בלשונו, וחלק מהעולם התגייס לנסות לעזור למה שפעם הייתה מדינת לבנון.

Beirut explosion: Video shows new angle of the massive blast - YouTube

קרדיט: רשתות חברתיות

כל העולם ממשיך לדבר על מה שקורה בלבנון, מדינה הרוסה ולא מתפקדת, שהגיע למצבה לא רק בזכות השחיתות הממוסדת של הפוליטיקה הלבנונית, ושל כל מי שמחזיק בעמדת כוח כלשהי, אלא גם ואולי בעיקר, ”בזכות“ חיזבאללה, שהקים בלבנון מדינה בתוך מדינה.
גם אני כתבתי בערוץ על הפיצוץ, אבל אני מזכיר את יום השנה בגלל שאני רוצה להפנות את תשומת לבכם לאבסורד אחד משלל האבסורדים שהאום והארגונים שתחת כנפיו מספקים לנו, וזה שאתמול, ב 3 באוגוסט 2022 ,שנתיים לאחר הפיצוץ המדובר, נזכרו "מומחים" באום לקרוא לחקירת האירוע, ואומרים "ביום השנה
השני לפיצוץ, אנו מאוכזבים מכך שאנשים בלבנון עדיין ממתינים לצדק, ואנו קוראים ליזום חקירה בינלאומית ללא דיחוי“.

כשאני קורא את הדברים באתר החדשות של האום, אני שואל את עצמי – איפה הייתם עד עכשיו? ולא יודע אם לצחוק או לצעוק בקול רם שהחידלון והאפסות של האום וכל האגונים הפועלים תחתיו, לכאורה למען בני האדם בכל העולם, פשוט כתמיד מאפשרים לכל ארגוני הטרור ובהם חיזבאללה, משטרים עריצים שרוצחים
את בני עמם, ושאר חלאות מכל הסוגים, לעשות ככל העולה על רחם, מבלי לתת דין וחשבון.
אבל העיקר שארגון האום הרקוב הזה, וארגונים רקובים כמו נציבות האו"ם לזכויות האדם, עסוקים "בלחקור" וכמובן לגנות את ישראל… ומה עם איזו מילה על מה שחיזבאללה עושה ללבנון? הס מלהזכיר.

מאפיות הלחם, כאנלוגיה ללבנון כולה
למרות הכל חלק מהעולם ממשיך לנסות לעזור למדינה הלא מתפקדת הזו, לחזור לאיזו רמה של תפקוד, ובכך לעזור לאזרחיה הרעבים שעומדים בתור בלתי נגמר מול מאפיות שבעליהן לא יודעים אם מחר יהיה להם קמח, או אם למשאיות יהיה דלק שיוכלו להביא את הקמח, או אם יהיה להן מים ליצור עם הקמח את הבצק לאפיית הלחם, או חשמל או איך להפעיל את תנורי האפייה.

וזה מבלי להזכיר שבעלי המאפיות לא יודעים כמה יעלה להם הכל, וכמה יעלה מחר הלחם ללקוחות הרעבים, והם גם לא יודעים אם ללקוחות יהיה בכלל כסף לשלם עבור המוצר הבסיסי, שרבים מהלבנונים כבר לא יכולים להרשות לעצמם לקנות.
בעלי המאפיות נמצאים בין הפטיש לסדן, מצד אחד הממשלה, שלא ממש דואגת לאזרחי לבנון, והיו תקופות בשנתיים האחרונות שהיה מחסור בחיטה ומחסור בקמח מיובא, והיו תקופות בהן היה מחסור בדלקים להסקת תנורי האפייה, שלא לדבר על עליית המחירים התלולה שגרמה לעליית מחירים גם של הלחם הבסיסי, והכלכלה המתרסקת וההגבלות הפיננסיות, שבין היתר גורמים לחוסר יציבות וחוסר וודאות, שעסקים ואזרחים סובלים מהן בכל אספקט של החיים.

אז איך מגיעים למצב בו המדינה מתרסקת?
יש הרבה הסברים מלומדים להתדרדרות לבנון לכדי מדינה לא מתפקדת, שלא מסוגלת לדאוג לצרכים הבסיסיים של אזרחיה, כמו מים זורמים בברז, ביוב זורם בצנרת הביוב ולא ברחוב, תחנות כוח מתפקדות וחשמל זורם בשקעים בכל שעות היממה, תחנות דלק עם מכלים מלאים המשרתות את האזרח, ולא הופכות לזירת קרב במידה ומגיע דלק לתחנות, בתי חולים מתפקדים בהם האזרחים יכולים לקבל טיפול רפואי ובתי מרקחת עם תרופות (ולא מזויפות או באיכות ירודה, מיבוא לא מפוקח, של ארגון טרור) במקום מצב של שאנשי רפואה בורחים מהמדינה, וכמובן אספקת מזון סדירה לאזרחי המדינה, במקום תעשיית הברחות סמים, המוטמנים גם במוצרי מזון המיוצאים מלבנון, וזה מבלי לדבר על מערכת פוליטית משותקת.
אבל במקום כל ההסברים המספקים ניתוחים כלכליים ופוליטיים מורכבים, כדי להסביר את המצב בלבנון, תרשו לי להצביע על סיבה אחת, על אחראי אחד למצב בלבנון – חיזבאללה.

מדינת חיזבאללה
כשארגון הטרור והפשע חיזבאללה, מנצל את המערכת הפוליטית הלבנונית לצרכיו ותועלתו, ומאז הבחירות האחרונות שתוצאתן לא הייתה לרוחו של ארגון הטרור והפשע, חיזבאללה גרם לשיתוק המערכת הפוליטית בלבנון במשך חודשים ארוכים, דבר שלא ממש הפריע להתנהלות מדינת חיזבאללה.
כבר לפני שנים ארוכות מקים הארגון הטרור והפשע את ”מדינת חיזבאללה“ במקביל למדינה הריבונית שנקראת לבנון, ולא מדובר רק על כוח צבאי עצמאי, שנחשב לחזק בהרבה מאשר צבא לבנון, שלא סר למרות המדינה, וחוקי המדינה לא חלים עליו, ופועל נגד האינטרסים של לבנון, כמו גם נגד אזרחי לבנון "שמפריעים" לחיזבאללה, וברצות ראשי הארגון, יפעלו אנשיו גם נגד כוח האום לשמירת השלום יוניפי"ל = UNIFIL ,המוצב בדרום לבנון (שרק אזכיר שמדובר בכוח שאמור להיות זמני, כפי מעידה המילה Interim בשמו) וזה מבלי להזכיר את פעילות חיזבאללה נגד ישראל, שגרמה בעבר להרס בלבנון, וסביר להניח שכאשר חיזבאללה שוב יפעל צבאית נגד ישראל, ייגרם ללבנון הרס נרחב נוסף, שממנו יסבלו גם לבנונים שלא משתייכים לחיזבאללה.

מדינת חיזבאללה מפעילה מערכת כלכלית נפרדת מלבנון, כולל בנקים ומוסדות פיננסיים אחרים, תחנות דלק, חנויות מזון, ומערכת בריאות נפרדת, כולל בתי חולים, מרפאות ובתי מרקחת, וכמובן מערכת ”יבוא וייצוא“ משלו, שלא רק שלא משלמת מכסים ומיסים למדינה, אלא גם מפעילה כמעט 150" מעברי גבול" לא רשמיים ולא מפוקחים ע"י הרשויות הלבנוניות, ואמצעותם מבריחה כל מה שחיזבאללה רוצה להכניס ללבנון, ולא מדובר רק באמל“ח, אלא גם בתרופות איראניות, מזון איראני, סורי ועיראקי,וכל מה שחיזבאללה יכול לעשות ממנו כסף, וכמובן ישנן ההברחות מלבנון החוצה, של מוצרים מסובסדים ע“י הממשלה הלבנונית, ומיועדים לאזרחי לבנון, כמו מוצרי מזון שמוברחים מלבנון לסוריה )כולל לחם ממאפיות לבנוניות( ולמדינות אחרות בעולם (כך לדוגמה מגיע אורז מסובסד מלבנון, למינימרקט בדנמרק…) וכמובן גם בנזין וסולר מלבנון שמוברחים לסוריה, לצד הדלק איראני שחיזבאללה מכניס ללבנון, חלקו בגלוי.

לסיכום אומר שהעובדה שחיזבאללה הוא העומד מאחורי הפיצוץ בנמל בירות, ידועה לכולם, וכך גם ברור לכולם שארגון הטרור והפשע הזה, הוא האחראי העיקרי לקריסת לבנון, וכל זה ברור וידוע לא רק לאזרחי לבנון, שבשנתיים האחרונות איבדו את הפחד מפני בריוני חיזבאללה, ואומרים זאת בגלוי, אלא גם לכל בר דעת בעולם.
והעולם? העולם רואה, יודע, ושותק.

2020 Beirut explosion - Wikipedia

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון    קרדיט לתמונה: ויקיפדיה