משלוחי תבואה מאוקראינה "לא מספיקים" כדי להוציא את לבנון מהמשבר

לפני שהספינה, הנושאת את משלוח התבואה הראשון מאוקראינה, מגיעה ללבנון ,שלאחר המלחמה, מזהירים מומחים כי הבעיה בלבנון היא לא רק במחסור במזון, אלא גם בעלות הכרוכה בכך. 

העיתון " וול סטריט ג'ורנל " טען כי לבנונים רבים נאבקים לקנות את המוצרים הפשוטים ביותר גם כשהם מוצאים אותם על המדפים. 

מחירי קמח החיטה בלבנון עלו ביותר מ-200% מאז תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה, כך לפי הארגון ההומניטרי Mercy Corps.

משלוח התבואה הראשון שיצא מנמלי הים השחור העיקריים של אוקראינה מאז הפלישה הרוסית צפוי לעגון השבוע בנמל טריפולי, שבלבנון, מדינה שבה אינפלציית המזון היא הגבוהה בעולם, כחלק מניסוי בינלאומי שמטרתו להפחית את משבר המזון העולמי.

הספינה, הנושאת יותר מ-26,000 טון תירס, הפליגה במסגרת הסכם ייצוא תבואה בתיווך האו"ם, והגעתה הקרובה ללבנון מדגישה את הסיכונים של העסקה למדינות עניות, וזאת בשל התלות של מדינות במזרח התיכון באוקראינה כספקית עיקרית של חיטה, למרות שקייב סיפקה לעולם 10 אחוז מהחיטה לפני הפלישה.

לבנון הסתמכה על רוסיה ואוקראינה עבור יותר מ-70% מצרכי החיטה שלה לפני הפלישה. מחירי המזון במדינה הקטנטנה במזרח התיכון עלו בשנה שעברה ב-122%, לפי נתוני הבנק העולמי. 

העיתון ציין כי לבנון עומדת עדיין בפני מספר משברים נוספים, וגם אם ייבוא התבואה מנמלי הים השחור יפתור את בעיית אספקת הלחם.

אנליסטים אומרים כי משלוחי התבואה לא יספיקו כדי להתמודד עם הכאוס הכלכלי במדינה.

המשלוח מגיע ללבנון שנתיים לאחר הפיצוץ הנורא בנמל ביירות, שהביא למותם של יותר מ-200 בני אדם וגרם לנזקים בשווי 15 מיליארד דולר, והאיץ את הקריסה הכלכלית של המדינה לאחר המשבר הפיננסי שלה שנה לפני אותה תקרית. 

הפיצוץ ב-4 באוגוסט 2020 הרס גם את מגורות תבואה בביירות, ושבר עוד יותר את שרשרת האספקה ​​השברירית בלבנון. שרידי יחידות האחסון הענקיות בערו במשך שבועות לאחר שחום הקיץ הצית את החיטה המותססת שבתוכה.

"כבר לא מדברים על המודחים".

הממגורות קרסו השבוע, פעמיים ,ביום ראשון ושוב ביום חמישי, והעלו פלומת עשן כשתושבי ביירות צעדו ברחוב הסמוך, ודרשו צדק עם ההרוגים בפיצוץ.

"המשברים העולמיים המרובים מוסיפים לנטל שהלבנונים נושאים בהם", אמר רמי זוריק, פרופסור בפקולטה למדעי החקלאות והמזון באוניברסיטה האמריקאית של ביירות. 

הוא ציין כי חוסר היכולת לקנות מספיק מזון בריא תורם לתת תזונה ולהידרדרות כללית בבריאות האוכלוסייה.

שנתיים לאחר הפיצוץ, שחיתות וניהול כושל כלכלי עדיין משתוללים. המדינה נזקקה לעזרה משורה של ממשלות ,וכן ניהלה משא ומתן עם קרן המטבע הבינלאומית לקראת תוכנית הצלה שהואטה על ידי הבנקים במדינה, שדחו שורה של שינויים מוצעים.

מלחמת אוקראינה החריפה את הקושי של לבנון, העלתה את מחירי האנרגיה והמזון ויצרה מחסור בצרכים.

"עצם החזרה לרמות שלפני המלחמה באוקראינה לא מוציאה את לבנון מהמשבר", אמר מיכאל תנחום, מומחה בתוכנית לכלכלה ואנרגיה במכון המזרח התיכון. "זה מונע מהרכבת להתרסק מיד, אבל זה לא מעלה את הרכבת על מסילה אחרת", הוסיף.

לפני המשבר הפיננסי, שכר המינימום בלבנון עמד על כ-450 דולר לחודש. כעת הוא ירד ל-50 דולר עקב קריסת ערך הלירה, לפי מומחים מהאוניברסיטה האמריקאית של ביירות. 

האוניברסיטה האמריקאית של ביירות אמרה בשנה שעברה כי משפחות לבנוניות מוציאות פי חמישה משכר המינימום במדינה על מזון לחודש. 

אנליסטים ועובדי סיוע אומרים שמלחמת אוקראינה רק החריפה את הבעיה.

"אנחנו כבר לא מדברים על אנשים הנמצאים לשוליים", אמרה ליילה אל-אמין, שמובילה את תוכנית ההבראה הכלכלית של " קירסי קורפס" בלבנון, "לבנונים רגילים לא יכולים להרשות לעצמם את הצרכים הבסיסיים שלהם עכשיו".

تركيا: "احتمال كبير" لانطلاق أولى شحنات الحبوب من أوكرانيا غدًا - عنب بلدي

קרדיט: אלחורה    קרדיט לתמונה: עינב בלדי