מדוע איראן מדברת בגלוי על האפשרות לייצר פצצה גרעינית?

כיום, בכירים איראנים מדברים בפתיחות רבה יותר על נושא שטהראן הכחישה זה מכבר: העשרת אורניום לרמות הקרובות לייצור נשק גרעיני.

סוכנות הידיעות AP אומרת שההצהרות המרעישות הללו עשויות להיות ניסיון מצדם להשיג ויתורים נוספים במהלך המשא ומתן עם ארצות הברית מבלי לתכנן למעשה לחפש את הפצצה.

או, מזהירים אנליסטים, איראן עלולה להגיע לנקודה, כפי שהגיעה צפון קוריאה לפני כמעט 20 שנה, שבה החליטה שהשגת נשק גרעיני עדיפה על כל סנקציות בינלאומיות אחרות.

הסוכנות מוסיפה כי כל זה עשוי לעמוד למבחן כבר כעת, כאשר פסגה מוקדמת בין איראן לארה"ב והאיחוד האירופי מתקיימת בווינה, במה שנראה כניסיון אחרון להחיות את הסכם הגרעין.

יועץ המנהיג העליון האיראני, כמאל חרזי, אמר בתחילת החודש שעבר שאיראן הצליחה תוך ימים ספורים להעשיר אורניום עד ל-60% ויכולה להעשיר בקלות ל-90% אורניום מועשר, הסף הדרוש לייצור פצצה גרעינית.

לאחר מכן, אטאללה מוהג'ראני, שר התרבות שהיה בממשל הנשיא הרפורמיסטי מוחמד חתאמי, כתב מאמר ביומון האיראני אטמד, ואמר כי הודעתו של חרזי על בניית נשק גרעיני מלמדת "לקח מוסרי" את ישראל ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן.

לבסוף, ראש הארגון לאנרגיה אטומית של איראן, מוחמד אסלמי, התייחס להיבט הצבאי האפשרי של תוכנית הגרעין של איראן, בה אמר, "כפי שציין חרזי, לאיראן יש את היכולת הטכנית לייצר פצצת אטום, אבל תכנית כזו לא נמצאת על הפרק". מאוחר יותר, הארגון לאנרגיה אטומית של איראן אמר שההערות של אסלמי לא הובנו.

לפי הנתונים האחרונים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, לאיראן מאגר של אורניום מועשר של כ-3,800 קילוגרם.

הדבר המדאיג ביותר עבור מומחים הוא שאיראן מעשירה כעת אורניום ל-60%, רמה שמעולם לא הגיעה אליה, והיא זקוקה רק לבצע צעד טכני קטן כדי להגיע לרף ה-90%.

מומחים אלו מזהירים כי לאיראן יש מספיק אורניום מועשר ב-60% כדי לעבד אותו מחדש לדלק עבור פצצה גרעינית אחת לפחות.

דיפלומטים איראנים ציינו במשך שנים כי הפתווה שהוציא המנהיג העליון עלי חמינאי ב-2003 הייתה מחייבת ואסרה על ייצור נשק גרעיני.

עם זאת, הסוכנות אומרת שפתוות כאלה עשויות להשתנות במועד מאוחר יותר, תוך שהיא מצטטת פטווה שהוציא מנהיג איראן לשעבר רוחאללה חומייני לאחר כניסתו לשלטון והיו שונות לחלוטין מאלו שהונפקו לפני כן.

כמו כן, כל מי שירש את חמינאי, בן 83, יכול להוציא פטוואות משלו ולהתעלם מאלו שהונפקו בעבר.

Iran, IAEA hold talks as nuclear negotiations near finish line - YouTube

קרדיט: אלחורה   קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות