תופי המלחמה מכים ליד חאלב: סוריה ואיראן מתכוננים לעימות עם טורקיה

כוחות סוריה ממשיכים לשלוח תגבורת צבאית לצירי האזורים הכפריים הצפוניים של חלב, בהסכמה עם מיליציות ה-SDF, שהעלו את רמת התיאום עם המשטר והמיליציות האיראניות, במטרה להתמודד עם המבצע הצבאי הטורקי הצפוי נגדם.

לאחרונה מסרו מקורות צבאיים לסוכנות התקשורת "זיתון", כי משטר אסד הביא תגבורת צבאית לעיר טל ריפעת, שם נכנסו ארבעה שיירות תגבורת לאזורים שבשליטת ה-SDF והמשטר.

השיירה הראשונה והשניה, המורכבת מטנדרים המצוידות במקלעים 23 ו-57 מ"מ, הוצבו בצפון העיר טל ריפעת ובאזור אל-אקמייה ליד נמל התעופה הצבאי מנע' – منغ.

ואילו השיירה השלישית, המורכבת מאנשי חי"ר מהדיוויזיה ה-16, הוצבה צפונית לכפר מסכין הנמצא בשליטת המשטר, ואילו השיירה הרביעית כללה 20 כלי רכב צבאיים (טנקים ו-BMP), שהוצבו דרומית לעיירה כפר מסכין באזור הכפרי של מחוז חלב.

עוד אישרו המקורות כי ה-SDF הטמין מספר רב של מוקשים ומטעני חבלה בעיר טל ריפעת והסביבה באזור הצפוני של חלב, עם ההערכה כי המבצע הצבאי הטורקי נגדו בפתח.

מנגד, ממשיכים הכוחות הטורקים לשלוח תגבורת צבאית לצירי צפון מחוז חאלב, שם נכנסה לפני מספר ימים שיירה צבאית גדולה שכללה כ-80 כלי רכב דרך מעבר באב אל-סלמה והתקדמה לעבר קווי החזית.

טורקיה מאשרת את בכוונתה לפתוח במבצע צבאי חדש נגד מיליציות ה-SDF בצפון סוריה, ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הצהיר כי המבצע יכלול תקיפת אתרי מיליציות במנבג' ובטל ריפאת באזורים הכפריים של חאלב.

על השפעת התגבורות של כוחות אסד באזורי חאלב לקראת המבצע הטורקי, אמרו מקורות צבאיים בצבא הלאומי הסורי כי התגבורות של המשטר באזור הכפרי הצפוני של חאלב לא תשפיע על הפעולה הצפויה של הצבא הלאומי הסורי וטורקיה בכל דרך שהיא.

המקורות סברו כי "הראיה הגדולה ביותר לכך היא מה שקרה בעיר עפרין באזור הכפרי של חלב, כאשר הכוחות הטורקים הסתערו על העיר מבלי לשים לב לנוכחות של כוחות אסד שם וכניסתם לעיר בתיאום עם מיליציית SDF".

המקורות הוסיפו כי שחרור האזורים כפוף להסכמים בין טורקיה לרוסיה, ומשטר אסד אינו יכול להשפיע על הנושא, והדגישו כי הצבא הלאומי עורך את ההכנות הנדרשות למבצע הקרב והוא גם העלה את המוכנות ללחימה וכי הוא ערוך לחלוטין למבצע.

באותו הקשר, ה-SDF העלה את רמת התיאום עם המיליציות האיראניות, ואלו שלחו תגבורת למיליציות שלהן בנובל ובזהרה באזורים הכפריים של חלב, הסמוכים לאזור טל ריפאת שתורכיה מבקשת לשחרר.

סוכנות התקשורת אל-מוניטור רואה אפשרות להסלמה בעימות בין טורקיה לאיראן בסוריה, אם טורקיה תחל במבצעה הצבאי נגד מיליציות SDF, בשל העובדה שאיראן אישרה את התנגדותה למבצע הזה, מחשש שהאינטרסים שלה שם יפגעו. 

באתר נכתב כי "טורקיה ואיראן נמצאות לקראת עימות בסוריה, מכיוון שאיראן מנסה להניא את טורקיה מכל התערבות חדשה בסוריה, תוך שהיא עורכת הכנות צבאיות בשטח להגנה על האינטרסים שלה, על רקע המחלוקת הגוברת בין שני השכנים."

החוקר לענייני סוריה, מוחמד אל-סוקרי, מציין שלטורקיה יש כעת קלפים חשובים ברמה הבינלאומית, ובהיגיון המדיני היא חייבת לשנות את המשוואה בסוריה, אבל הבעיה העיקרית היא הרצון הטורקי לעשות זאת תוך כדי הסדרים עם הצד הרוסי.

אין זה האינטרס של איראן להיכנס לעימות עם טורקיה בסוריה כדי להגן על ה-SDF, במיוחד ששתי המדינות חולקות את מתווה אסטנה, וייתכן שהן תגענה להבנה מסוימת שמבטיחה שהמבצע הצבאי או ההפצצות לא יתרחבו לעיירות בעלות הרוב השיעי נובל וזהרה.

במטרה להתעמת מול המבצע הצבאי הטורקי הצפוי.

קרדיט: זייתון ניוז