מבזקי חדשות מהעולם ליום 30-7-2022. מתעדכן

*- שופטת מחוזית בוואיומינג הוציאה צו שמונע את יישום האיסור על הפלות למשך 14 יום לפחות, שעות ספורות לפני שהאיסור היה אמור להיכנס לתוקף. העותרים, בהם מרפאות לביצוע הפלות, טענו כי האיסור מפר את חוקת ואיומינג שכוללת הגנה מפורשת על זכויות בתחום הבריאות. האיסור קובע כי ניתן לבצע הפלות רק במקרים של סכנה לחיי האם או במקרה של היריון כתוצאה מאונס או גילוי עריות.

*- הפדרל ריזרב הודיע על העלאת הריבית בארה"ב ב-0.75 אחוזים לרמה של 2.5 אחוזים בניסיון להילחם באינפלציה הגבוהה ביותר מזה 40 שנה, ההעלאה הרביעית ברציפות בחודשיים האחרונים.

*- למרות האיומים הגוברים מצד סין, ננסי פלוסי לא מוותרת על הנסיעה לטייוואן: יו"ר בית הנבחרים הזמינה מספר חברי קונגרס להצטרף אליה לנסיעה הקרובה, ככל הנראה במהלך הפגרה באוגוסט, בהם יו"ר ועדת החוץ, גרגורי מיקס הדמוקרטי, ומייקל מקאול, הרפובליקני הבכיר בוועדה. מזכיר ההגנה, לויד אוסטין, לא התייחס לפרסומים כי הממשל מקווה שפלוסי תוותר על הנסיעה או לגבי ההכנות הצבאיות האפשריות לקראת הביקור, ורק אמר כי הוא עדכן אותה "על המצב הביטחוני".

*- בורות שתועדו על הירח ככל הנראה מובילים למערות עם טמפרטורות נוחות של כ-17 מעלות, בהשוואה ל-127 מעלות ביום ומינוס 173 מעלות בלילה על פני השטח – כך הודיעה נאס"א בהתבסס על מידע שאספה מקפת המחקר לסקר הירח (LRO) בשילוב עם מודלים ממוחשבים. "בני אדם התפתחו כשחיו במערות, וייתכן שנשוב למערות כשנחיה על הירח", אמר דיוויד פייג', מוביל הצוות שביצע את מדידות הטמפרטורות במחקר.

*- שרת החוץ של קוסובו, דוניקה גרוולה, הצהירה כי ארצה מתכוונת להגיש בקשת הצטרפות לאיחוד האירופי עד סוף השנה הנוכחית. עדיין לא ברור מה סיכויי הבקשה מאחר שחלק ממדינות האיחוד לא הכירו בעצמאות קוסובו, והבקשה צפויה גם לעורר התנגדות נחרצת מצד סרביה, שנמצאת בעיצומו של מו"מ להצטרפות לאיחוד.

"אנחנו חושבים שקוסובו עומדת בכל התנאים המקדימים כדי לקבל מעמד רשמי של מועמדת, ועל כן, עד סוף השנה הנוכחית, אנחנו נבחר את הרגע המתאים שבו אנחנו גם נגיש את הבקשה הזו", אמרה גרוולה. "אנחנו לא מצפים שהמקרה שלנו ייקח זמן רב כמו מדינות אחרות באזור".

*- החזון האורבני של מוחמד בן סלמאן: נסיך הכתר הסעודי הציג את העיצוב של The Line, עיר עתידנית שתשתרע על 170 ק"מ בפרויקט ניאום, בדרום מערב המדינה, ואשר מוגדרת כ"מהפכה ציוויליזציונית ששמה את האדם במקום הראשון ומספקת התנסות מגורים אורבנית חסרת תקדים תוך שמירה על הטבע". בן סלאמן ציין כי העיר "תתמודד עם האתגרים שניצבים מו האנושות בחיים העירוניים כיום, תאיר דרכים חלופיות לחיים ותיצור מודל עבור שימור הטבע".

*- ועוד פרידה מדמות מוכרת:
השחקן הוותיק פול סורבינו, שבין תפקידיו הבולטים היו מאפיונר בסרט "החבר'ה הטובים" ובלש בסדרה "חוק וסדר", הלך לעולמו בגיל 83. "אנשים חושבים שאני גנגסטר או שוטר או משהו, אבל אני בעצם צייר, סופר רב מכר ועוד הרבה דברים – משורר, זמר אופרה, אבל לא גנגסטר", אמר בריאיון ב-2014. סורבינו הוא אביהם של השחקנים מירה ומייקל סורבינו.

*- חתן פרס נובל לשלום הלורד דיוויד טרימבל, שהיה אחד האדריכלים של הסכם יום שישי הטוב שסיים את הסכסוך האלים בצפון אירלנד ושימש ראש המועצה המנהלת בחבל הראשון במסגרת יישום ההסכם בשנים 1998 עד 2002, הלך לעולמו בגיל 77.

*- שריפת ענק משתוללת בפארק הלאומי שווייץ הצ'כית בצפון צ'כיה, ליד הגבול עם גרמניה, והעשן הגיע גם לפראג, במרחק של יותר ממאה ק"מ. בתים עלו באש בכפר מזנה ותושבים פונו גם מהכפר הרנסקו והרשויות דנות עם סלובקיה על אפשרות לסיוע אווירי.

*- הארמון ביפן דיווח כי הקיסר לשעבר אקיהיטו (88) סובל מאי ספיקת לב, אולם הוא לוקח תרופות מאז סוף החודש שעבר ומצבו משתפר. האבחנה התקבלה אחרי שאקיהיטו עבר בדיקות MRI בבית החולים ביום ראשון. כמו כן נמסר כי רעייתו, הקיסרית מיצ'יקו (87) עברה ניתוח לייזר בשל קטרקט בעין ימין וגם מצבה משתפר.

*- הצבא הדרום קוריאני ביצע את האימון האווירי הגדול ביותר בתולדותיו, בהשראת "מבצע אנטבה" של צה"ל: 15 מסוקי אפאצ'י, יחד עם 13 מסוקי בלאק הוק וחמישה צ'יינוק תרגלו מתאר של השתלטות על שדה תעופה שמוחזק בידי אויב. האפאצ'י תקפו את האתר ואפשרו למסוקי התובלה להגיע עם 400 לוחמים שהשלימו את תפיסת השדה.

"כאשר הם פועלים בקנה מידה נרחב ובאופן אינטנסיבי, הכלים האוויריים יכולים לשתק את האויבים מבחינה פסיכולוגית ולמלא תפקיד מפתח בהפיכת כיוון המלחמה", הסביר מייג'ור גנרל לי בו-היונג מחיל האוויר.

קרדיט : ערוץ הטלגרם מבט עולמי      קרדיט לתמונה: צבא דרום קוריאה