מבזקי חדשות ליום 30-7-2022. מתעדכן

*- מתחמם שוב בים התיכון: יוון וקפריסין נגד טורקיה
מי שחשב כי נשיא טורקיה ארדואן פועל מתוך רצון להתפייס עם מדינות האזור (ישראל, סעודיה) אז כנראה שזה לא כולל את היריבות המסורתיות – קפריסין ויוון. היום שתי המדינות הללו האשימו את טורקיה בהצתה מחודשת של המתיחות וזאת לאחר שאנקרה הודיעה על כוונתה לשגר ספינת קידוח לים התיכון בשבוע הבא בחיפושיה אחר גז טבעי.

היחסים בין אתונה ואנקרה מתוחים בשל שורה של נושאים, כולל הגבולות הימיים וזכויות הקידוח. טורקיה הודיעה שתשלח את ספינת קידוח, עבדאלחמיד ח'אן, בעוד שיוון וקפריסין טוענות כי מדובר בפרובוקציה אם כי הן מעדיפות לשמור בשלב זה על "טון נמוך".

*- מרוקו מיובשת
מרוקו נמצאת באחת מתקופות הבצורת הקשות ביותר שלה בוודאי בשלושת העשורים האחרונים. לפיכך, הרשויות הכריזו על שורה של צעדים כדי לצמצם את צריכת המים בין השאר על פעולות כמו רחיצת מכוניות, השקיית שטחים ירוקים ומילוי בריכות ציבוריות.

משרד המים של הממלכה הכריז על מצב חירום והוא מחפש דרכים לחסוך במים. בין השאר מוצע להתחיל להשתמש בהשקיה אך ורק במים מטופלים ובמקביל להשיק מסע להגברת המודעות בקרב המרוקאים לגבי המצב החמור של משק המים.

למשבר המים, השפעה משמעותית על הכלכלה המרוקאית והבנק העולמי צופה כי השנה המשק של הממלכה יצמח ב-1.3% בלבד לעומת קרוב ל-8% בשנה שעברה.

*- בזמן שנסראללה מאיים: זה מה שעובר על הלבנונים
מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה מאיים על אסדות הגז של ישראל אבל נראה שאת הלבנוני הממוצע זה הדבר האחרון שמטריד אותו. בימים האחרונים, ישנם תורי ענק מול המאפיות בכל רחבי המדינה בניסיון להשיג לחם. בחלק מהמקומות דווח על תגרות בין הלבנונים כדי להגיע ללחם הנכסף. בממשלה מבטיחים כי המשבר ידעך לקראת סוף השבוע עם הגעת 49,000 טון חיטה מיובאת.

למשבר הלחם יש להוסיף את המשבר בתחנות הדלק והחשמל. וכמובן במצבים כאלה יש מי שמנסה לגרוף רווחים פוליטיים. איראן הציעה להעביר ללבנון סולר ונסראללה הודיע שהדבר ייעשה אם הממשלה תסכים. שר האנרגיה הלבנוני הגיב שהוא מעוניין לשמוע פרטים נספים לגבי ההצעה האיראנית.

*- מקור לדאגה? העולם חוזר לכורים הגרעיניים
בשנתיים האחרונות מסתבר שמדינות העולם חוזרות לייצור חשמל מאנרגיה גרעינית הנחשבת מקור אנרגיה דל פחמן. משבר האקלים, מחירי האנרגיה הגואים והחששות לביטחון אנרגטי מאפילים על חששות הבטיחות ששבו ועלו לאחר אסון פוקושימה ביפן בשנת 2011. לפי דו"ח עדכני, שנת 2021 רשמה את תפוקת האנרגיה הגרעינית השלישית בגודלה (לאחר 2006 ו-2019) עם 2,653 טרה ואט לשעה. נתוני 2022 צפויים להיות גבוהים עוד יותר, ככל הנראה, בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה ומשבר בשוק הגז והנפט. בשנה שעברה הוקמו 10 כורים גרעיניים חדשים – 6 מהם בסין.

לפני המשבר הנוכחי, הכורים הגרעיניים סבלו מתדמית בעייתית בין השאר בשל החששות מהדרכים להתמודד עם פסולת גרעינית שיצרה כאב ראש פוליטי וסביבתי לממשלות בתחומן פועלים כורים גרעיניים, מאחר שהטכנולוגיה למיחזור דלק עדיין בחיתוליה.

*- בן סלמאן חושף לראשונה כיצד תמומן הקמת העיר העתידנית
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן הגיע היום ליוון, אבל אתמול השיק פרויקט במסגרת עיר העתיד "ניאום" שאת הקמתה הוא יזם ומקדם למרות ספקות לגבי מימושה. בשיחה עם כתבים, גילה האיש החזק בסעודיה לראשונה כיצד סעודיה מתכוונת לממן את המגה פרויקט הזה שרק השלב הראשון שלו יצריך כ-320 מיליארד דולר עד 2030.

לפי בן סלמאן, כמחצית מהסכום תכוסה על ידי קרן ההשקעות הציבורית (זרוע ההשקעות של הממשלה). עוד 160 מיליארד דולר יגויסו מקרנות הון ריבוניות אחרות באזור, משקיעים פרטיים בסעודיה ומחוצה לה, והנפקה של הפרויקט בבורסה הסעודית. יורש העצר העריך שההנפקה תתרחש ב-2024 והיא תוסיף כ-270 מיליארד דולר לשווי הבורסה המקומית.

*- היכן מחיר הבנזין הגבוה ביותר במזרח התיכון?
סקר שערך אתר ערבי מגלה את המציאות הכואבת ולפיה מחיר הבנזין היקר ביותר במזרח התיכון במהלך חודש יוני היה בישראל – 8.29 שקל לליטר (כ-2.4 דולר). לפי הנתונים הללו ישראל ניצבת במקום השלישי בעולם במחיר הבנזין, אחרי הונג קונג (כ-3 דולר לליטר) ואיסלנד (כ-2.5 דולר).

ואם נחזור למזרח התיכון, הפלסטינים שיוצאים נשכרים כלכלית מהקרבה לשוק הישראלי "סובלים" מיוקר המחירים בו כשהם מדורגים במקום השני מבחינת מחיר הבנזין – 2.05 דולר לליטר. שאר הטבלה של המזרח התיכון (לפי מחירים ב-18 ביוני):
3. מרוקו – כ-2 דולר
4. ירדן – 1.35 דולר
5. סודאן – 1.27 דולר
6. האמירויות – 1.26 דולר
7. לבנון – 1.20 דולר.

*- יעד מעניין בעולם הערבי ליאכטות של אברמוביץ'
חייהם של האוליגרכים הרוסים המקורבים לנשיא פוטין ממשיכים להיות מסובכים בימים אלה בניסיונם להגן על רכושם מתפיסה. אחד האוליגרכים הללו הוא רומן אברמוביץ' שבימים האחרונים הפנה את שתי יאכטות הפאר שלו למרוקו. לפי הדיווחים, ב-22 ביולי עזבו שתי היאכטות שלו נמל באנטיגואה בקריביים בדרכם לנמלי הים אגדיר וקזבלנקה שלחופי הים התיכון.

כשהוטלו הסנקציות על אברמוביץ' היאכטות עגנו באנטיגואה, אבל מאחר שאין בה חוק המאפשר תפיסת היאכטות או מניעת הפלגתן, אברמוביץ' ניצל את הפירצה. מרוקו לא הצטרפה לסנקציות הבינלאומיות על פוטין ואנשיו.

*- אין לי כסף – גרסת ממשלת חמאס בעזה
חמאס שעושק את העזתים שוב מתלונן על קופה ריקה. סגן שר האוצר בממשלת חמאס ברצועה עוני אלבאשה הצהיר כי סובלת ממשבר פיננסי שישפיע על יכולתה לשלם שכר למועסקיה. לדבריו, הסיבה העיקרית להתרוקנות הקופה היא שהממשלה בעשה לקחה על עצמה לספוג את עליית המחירים של מספר סחורות, בעיקר דלקים, על מנת להקל על התושבים מה שיצר גירעון הכספי.

בהיעדר מספיק הכנסות משכורות העובדים החודש יקוצצו. בחודשים האחרונים, לקחה חמאס הלוואות מבנקים מקומיים (שמשרתים את צרכיה הפיננסיים) כדי לשלם שכר.
כפי שדיווחתי כאן באחרונה, חמאס הטיל מיסים חדשים על מוצרים מיובאים ועל כך הוא סופג ביקורת קשה מצד העזתים ברשתות.

Roman Abramovich's £430m buoy's toy! A yacht with eight decks and anti-paparazzi lasers | Daily Mail Online

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון     קרדיט לתמונה: דיילי מייל