השבוע (עד ל- 28.7.22) אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

האלימות באיו"ש נמשכת ללא הפסקה. מעצר של מבוקשים שביצע כח צבאי בלב שכם, הפך לקרב יריות קשה, בסיומו נהרגו שני מחבלים, ונפצעו שישה נוספים. לכל אורך הארוע נשמעו קריאות לבוא לסייע למבוקשים הן בשכם והן בג'נין, כולל מצד רעד חאזם, איש מנגנוני הבטחון הפלסטיניים, שבנו ביצע פיגוע רצחני בלב תל אביב לפני מספר חודשים בלבד. על פי הדיווחים, גם חלק מאנשי מנגנוני הרש"פ הצטרפו למחבלים, ופתחו באש לעבר החיילים. קרבות ירי בין חיילי צה"ל למחבלים פרצו גם בקבאטיה.

הנה תמונות מהסגירה המסוערבת על בית המחבלים בשכם, כפי שנקלטו במצלמות האבטחה בגזרה:

https://www.facebook.com/100000495733391/videos/762436998507045

יו"ר הרש"פ גינה את חיסול המחבלים, וקיים שיחת תנחומים עם משפחות המחבלים ההרוגים, שניהם אנשי הפת"ח, שפירסמה כרוז המעלה על נס את "גבורתם". במקביל פנה מחמד אשתיה לארה"ב והאיחוד האירופי וקרא להם ללחוץ על ישראל לחדול מפעילות בתוך הערים הפלסטיניות.
בתוך כך, מתגאים הפלסטינים בהחלטה הישראלית לבטל את הכניסה החודשית של מתפללים לקבר יוסף, על רקע המתיחות בשכם, והתקרית בחודש שעבר, אז נפצעו מירי מח"ט שומרון ואזרח. הארוע מוצג כ"נצחון ההתנגדות בשכם", וזאת לצד העובדה שהמבוקש המרכזי בשכם- אבראהים נאבולסי, איש הפת"ח חמק מהכח הישראלי, ולאחר מכן הגיע להלוויית עמיתיו לטרור.
לצד זאת, מחבל חמוש בסכין מהכפר יתמא, ניסה לדקור זוג ישראלים בצומת תפוח. חייל ששהה במקום ירה ופצע אותו, בלא נפגעים ישראליים. אין ספק שההשגחה עובדת בימים אלו שעות נוספות.
ובעזה, חיל הים ירה וניטרל סירת דייג, לאחר שהתברר שהיא מבריחה אמצעי לחימה עבור חמא"ס.

הנה תמונות:

https://www.youtube.com/shorts/ERd3QwDWb0g

במקביל, קיימו אנשי החמא"ס תצוגה של רחפנים, במהלך עצרת לאחד מפעילי התנועה בעזה, במטרה להבליט את הערכותם לעימות הבא מול ישראל.
ובתחום הבינאירגוני: נאצר אלשאער, סגן ראש הממשלה לשעבר מטעם חמא"ס נורה בשתי רגליו ע"י רעולי פנים חמושים ואושפז. בחמא"ס מאשימים את גורמיהפת"ח והרש"פ במעשה, על רקע העימותים בין הפת"ח לחמא"ס באוניברסיטת אלנג'אח. ברש"פ מכחישים כל קשר, ואף שיגרו את זיאד הב אלריח, השר לבטחון פנים לבקרו בבית החולים. במקביל גינה אבו מאזן את המעשה והתחייב לנקוט בצעדים מהירים ללכידת מבצעיו.

הנה תמונות של אלשאער מספר על התקרית ממיטת האשפוז:

בעקבות התקרית, וארועים קודמים הודיעה אוניברסיטת אלנג'אח שנאצר אלשאער נמנה על ראשיה על פיטורים והרחקה של 15 מאנשי הפת"ח ומשמר האוניברסיטה, מה שגרר גינוי, מצד אנשי הפת,ח הטוענים לאפליה לרעה, והשתלטות החמא"ס על הנהלת המוסד.
לצד זאת, איגוד עורכי הדין באיו"ש מנהל זה מספר שבועות מאבק ציבורי שכולל הפגנות והמנעות מהגעה לבית הדין, במחאה על חקיקה המגבילה את חופש התביעה בבתי המשפט. בהפגנה שקיימו עורכי הדין השבוע בראמאללה נטלו חלק אישי ציבור ונציגי איגודים נוספים, שאחד מהם הכריז בגלוי, זהו מאבק שמטרתו הסופית סילוק אבו מאזן, מי ש"אנס" את הרש"פ משמי האזור:

https://www.facebook.com/100000495733391/videos/316741950597559

הפגנה נוספת בשכם דוקא, היתה של עובדי העיריות והמועצות המקומיות, התובעים מהרש"פ להתערב ולממן את תשלום שכרם, המעוכב או משולם חלקית מזה חודשים, נוכח גרעונות ענק שצברו העיריות באיו"ש, המסתכמים בלמעלה ממאה מליון ₪.
בתחום הכלכלי, גורמי החמא"ס בעזה מדווחים על משבר כלכלי, שלא יאפשר להם לשלם לעובדי המנגנון הציבורי ברצועה 60% משכרם החודשי, כפי שעשו בחודשים האחרונים. החמא"ס מנסה למצוא מקורות חדשים לגביה, ובכלל זה מס רכוש על נדל"ן ומכסים על יבוא ממצרים.
בהקשר זה, מתרחבת המחאה ברצועה נוכח המצוקה הכלכלית. השבוע הצית עצמו צעיר נוסף מהרצועה למוות, מתוך יאוש מהמצוקה הכלכלית, וצעיר אחר מח'אן יונס חתך את ורידיו בעקבות המצוקה. גורמים מהפת"ח מנסים להניע מחדש על רקע זה את המחאה הציבורית תחת הכותרת: "רוצים לחיות" (בדנא נעיש).

הנה סרטון בנושא.

בתחום מאבקי החמולות: השיח' הירדני טראד אלפאיז שנבחר לגשר בסכסוך בין חמולות ג'עברי ועויוי מחברון, על רקע רצח אחד מבני אלג'עברי בידי בני משפחת עויוי מסר, כי כל המאמצים להגיע להסכם פשרה מוסכם בין הצדדים נכשלו, ולפיכך לא יהיה מנוס מפסיקה של בית המשפט השבטי בפרשה, פסיקה האמורה להתבצע כבר היום (חמישי – 28 יולי), פסיקה שתחייב את שני הצדדים.
קרב חמולות פרץ השבוע גם בכפר תורמוסעיא, אחד מהכפרים העשירים ביותר באיו"ש, הממוקם על ציר 60, צפונית מזרחית לראמאללה. במסגרת הסכסוך הועלו באש בתים וכלי רכב. וגם בעיירה אלעיזריה סכסוך אלים שכלל לא מעט ירי, והכל ליד מפקדת המשטרה הפלסטינית שאנשיה הסתגרו בתחנה כדי לא להיפגע.

הנה התמונות.

ועוד בחברון: צעיר בשם חאתם קאסטרו, בן 23 מחברון נדקר למוות. לא ברורות נסיבות הארוע, אך כנראה שמדובר בסכסוך פלילי.

הנה תמונות מפינוי הנדקר.

ברחבה האחורית של בית החולים בג'נין נרצח צעיר מקומי, לעיני מצלמות האבטחה, ע"י קבוצת חמושים שירתה בו לאור יום. הרקע ככל הנראה פלילי. ובדירה בשכם, נמצאה גופת צעיר תלוי. ככל הנראה מדובר בהתאבדות. נציין, כי השבוע דווח גם על רצח שני צעירים שמקורם מאיו"ש האחד מסנג'ל והשני מראס כרכר, בארה"ב, בתקריות על רקע פלילי.
ולשערוריה השבועית- והפעם בעזה: סרטון המראה קבוצת צעירים וצעירות חוגגים יחד בכפר הנופש "ביאנקו" בצפון הרצועה, עוררה זעם רב, ושלטונות החמא"ס הכריזו על סגירת האתר, בשל הפגיעה במוסר הציבורי. מייד לאחר ההודעה טען זוהיר אלסקא, מנהל האתר, כי המקום פתוח כרגיל, וכי אין מקום לביקורת משום שהנופשים לגביהם עלה הסרטון הינם בני העדה הנוצרית, הרשאים לנהוג בהתאם לערכיהם ואמונתם.

הנה הסרטון שעורר את השערוריה:

מחר- 29 יולי, יחול יום ראש השנה ההג'רית. שנת 1443 להגירת הנביא מחמד ממכה למדינה תסתיים ותחל שנת 1444, לאותו ארוע ששינה את פני ההיסטוריה לפני 1400 שנה (622 לספירה הנוצרית). כפי שניתן לראות ההפרשים בין שנת השמש לשנת הירח בתקופה זו מסתכמים ב- 44 שנים.
ולסיום, משרד החינוך ברש"פ הודיע, כי פרסום תוצאות בחינות הבגרות יתבצע בשבת הקרובה- 30 יולי. אמנם מנגנוני הבטחון באיו"ש ובעזה הזהירו מחגיגות הירי (חי וזיקוקין), אבל ספק רב אם אפילו בעזה, ניתן יהיה למנוע את התופעה, ודאי שלא באיו"ש. בהקשר זה, דווח על פיצוץ ונפגעים במחסן זיקוקין במחנה הפליטים שאטי ברצועה, שם כנראה נערכו לחגיגות הבגרות. זאת, בהמשך לתקרית בה נהרג פעיל חמא"ס מבית חנון שבצפון הרצועה מפליטת כדור, כאשר שיחק עם נשקו האישי.
עדיין, כדי להפגין נחישות עצרה המשטרה בראמאללה חתן ושני קרובי משפחתו בעקבות ירי באויר במהלך חתונה. כן נלכדו כמויות ענק של זיקוקין במספר בתי עסק, אבל כנראה שמדובר ב"טיפה בים".

עד כאן להשבוע: שבת שלום וחודש טוב.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות