WSJ: מאמצים של המערב לספק לאוקראינה מטוסי קרב

הממשל האמריקני, שדורבן על ידי ההצלחות האחרונות של קייב להדוף את הפלישה הרוסית מאוקראינה, החל לפעול כדי "להפוך את הקערה על פיה" ולספק כלי נשק מתקדמים כגון מטוסי קרב שלדבריו קודם לכן עלולים היו להסלים את הסכסוך עם מוסקבה, על פי דיווח. בוול סטריט ג'ורנל …

ביום שישי הודיע ​​הבית הלבן כי הפנטגון בוחן דרכים לספק מטוסי קרב סילון לאוקראינה, בעקבות הצהרה של חיל האוויר האמריקני כי הוא בוחן להכשיר טייסים אוקראינים להגן על המרחב האווירי שלהם עם מטוסים התואמים לאלו הנמצאים בשרות נאט"ו.

לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", בעלות ברית של נאט"ו במרכז אירופה כבר החלו להתקדם לקראת אספקת מטוסי קרב מהתקופה הסובייטית לאוקראינה.

בכירים אמריקאים הבהירו כי אספקת מטוסים מערביים לאוקראינה עשויה להימשך חודשים, אך בכירים בארה"ב ובאיחוד האירופי כבר ציינו כי המדינות החברות בנאט"ו מוכנות לפרוס את חילות האוויר שלהן כדי לפקח על המרחב האווירי של בעלות הברית שנותנות לאוקראינה את המטוסים.

בכירים אמריקאים הודו בפומבי החודש שהם בוחנים את התהליך ,בן החודשים, של אימון חיל האוויר של אוקראינה כדי להביא אותו לסטנדרטים של נאט"ו.

בהקשר זה, אמר שר החוץ הצ'כי יאן ליפאבסקי, "בתחילה סופקו טילים  לאוקראינה וזו נחשבה לאופציה הבטוחה ביותר לגבי מה להציע לקייב.

הוא הוסיף: "עכשיו אנחנו מדברים על טנקים, משוריינים ומטוסי קרב. צ'כיה סיפקה מסוקים".

שינוי גישה

בכירים ואנליסטים מערביים אמרו כי השינוי בגישה של חלק ממדינות נאט"ו נובע בחלקו מהביצועים הבלתי נלאים של אוקראינה בשדה הקרב ומההבנה שבשתיקה כי קייב עשויה להפוך בעתיד לחברה או בעלת ברית של נאט"ו.

לפני הפלישה הרוסית ב-24 בפברואר, הציוד של הצבא האוקראיני היה מורכב ברובו מנשק וציוד רוסי, אך מאז, ארצות הברית ובעלות בריתה סיפקו נשק מערבי, והעלו בהתמדה את סטנדרטים של תחכום ויעילות לחימה של הציוד הצבאי כמענה לצורכי הכוחות האוקראינים בשדה הקרב.

סלובקיה, חברת נאט"ו, אמרה החודש שהיא שוקלת לתת לאוקראינה 11 מטוסי מיג-29 סובייטים, בעוד שצ'כיה ופולין הסכימו לפקח על המרחב האווירי של סלובקיה מספטמבר ולהשתמש בכוחות האוויר שלהן כדי להגיב לכל חדירה למרחבם האווירי.

מנגד, גורמים במערב אמרו כי נוכחותם של טייסים אוקראינים המפעילים מטוסים אמריקאים כמו ה-F-15 או ה-F-16, שארה"ב שוקלת לספק, תהיה צעד מרכזי לקראת יציאה של אוקראינה משימוש במערכות מתוצרת רוסיה.

בארצות הברית, מתגברות הקריאות בקונגרס לתמיכה מוגברת של ארה"ב בהגנה האווירית האוקראינית, כאשר סנאטורים  רבים מ-2 המפלגות, כולל שר ההגנה לויד אוסטין ויו"ר המטות המשולבים מארק מיילי, שוקלים לספק לקייב מטוסי קרב והכשרה מתקדמים לטייסים שלה.

"אם לא נתחיל עכשיו, טייסים טובים צפויים למות", אמר לוול סטריט ג'ורנל הסנאטור דן סאליבן, שהיה החתימה הבולטת ביותר על המכתב.

מנגד, כמה נציגים וסנאטורים בקונגרס הבהירו שהכשרת טייסים וצוותים אוקראינים במערכות מתוצרת אמריקאית תארך חודשים, במיוחד במהלך המלחמה, ויהיה קשה לספק מספיק חלקי חילוף כדי לשמור על כשרות הטיסה של המטוס.

גורמים במשרד ההגנה ובקונגרס אמרו שצעד ביניים עשוי להיות להשיג יותר מטוסים מתוצרת סובייטית עבור טייסים אוקראינים, שהם כבר יודעים להטיסם.

לוחמים אוקראינים

קרדיט: אלחורה