דיווח: ישראל מבקשת להשתמש בבסיסי אוויר מרוקאים

יחסי מרוקו-ישראל הולכים לקראת יותר שיתוף פעולה, במיוחד ברמה הצבאית, בקצב שמעלה שאלות בוערות לגבי עתידו של שת"פ זה ומידת השפעתו על ממלכת מרוקו.

 

לפי אתר החדשות "לודיסק" – “لوديسك”, רמטכ"ל צבא ישראל דן בפגישתו עם הממלכה באפשרות ,שחיל האוויר הישראלי ישתמש בבסיסים מרוקאים, במהלך פגישה עם בכירים, ממנה דלף מידע מועט בלבד.

המידע המיוחד הזה מגיע בזמן שכוכבי ביקר בבסיס האוויר "בן ג'יריר" ונפגש עם מפקדו, חסן מהוואר .

מנתח פוליטי ומומחה צבאי, מוחמד אל-אידריסי, סבר כי "החדשות על השימוש של ישראל בבסיסי אוויר במרוקו, גם אם היא נכונה, לאור העובדה שהנתונים לא הצביעו על כך, ההסכם אינו מזיק מכיוון שהוא מגיע בהקשר של הבנות, בהיגיון של שותפות הדדית ששני הצדדים נהנים ממנה בהתאם למשתנים הגיאופוליטיים באזור."

בנוגע לחששות מהפרת ריבונות הממלכה בהחלטה זו, סבור אל-אידריסי כי "מרוקו היא מדינה שיש לה את ההיסטוריה שלה ואת פרוטוקולי השליטה שלה, וההסכמים עם ישראל ממוסגרים בחוק והם ברורים כמו אחרים עם מדינות אחרות , ורבאט לא תמצא במבוכה בהפסקת כל הבנות אם יתברר לה שיש פגם בתנאי ההסכמים".

המומחה המרוקאי אמר, "המעצמות האזוריות לא צריכות להיבהל מהסכמים אלה והן לא נועדו לעצבן צדדים אחרים ואין הם מגבילים את מרוקו להמשיך ולממש את יעדי החימוש שלה, מכיוון שההתפתחויות בזירה הבינלאומית מחייבות כל מדינה לבחור את דרכה כדי להגן על האינטרסים שלה. "

הכוחות המזוינים המלכותיים פרסמו הצהרה לאחר הפגישה, שבה נאמר כי נציג השר הממונה על מינהל ההגנה הלאומי, עבדאלאטיף לודייי, קיבל את הגנרל כוכבי ביום שלישי, יום לאחר הגעתו לרבאט, לביקור הרשמי הראשון בממלכה על ידי בכיר צבאי ישראלי ברמה זו.

לאחר שסקר את משמר הכבוד במפקדת הכוחות המזוינים המלכותיים של מרוקו, ניהל הגנרל כוכבי שיחות עם המפקד הכללי של הכוחות המזוינים המלכותיים, גנרל פארוק בלקהיר ומנהל המשרד השני (מנהלת המודיעין הצבאי), הגנרל איברהים חוסני.

 

לפי הודעת צבא מרוקו, במהלך השיחות, "ברקע הנחת היסודות של התעשייה הביטחונית שלנו, אישר לודי את האינטרס שלנו בהקמת פרויקטים משותפים בתחום התעשיות הביטחוניות במרוקו".

בהצהרה המרוקאית הביעו הגנרלים כוכבי ובלחאיר את "שביעות הרצון שלהם מהרמה אליה הגיעו יחסי מרוקו-ישראל, שהתגלמה באמצעות חילופי מידע מקצועיים  והשתתפות בתרגילים משותפים, במיוחד ההשתתפות האחרונה של הצבא הישראלי בתרגיל הרב-לאומי "אריה אפריקאי 2022", שאורגן על ידי מרוקו וארה"ב.

 

על פי ההצהרה, "ביקור זה, המשקף את יחסי שיתוף הפעולה הצבאיים המובהקים בין מרוקו לישראל, איפשר, מנגד, לדון בהזדמנויות לפיתוח טוב יותר של צירי שיתוף הפעולה, הנוגעים בעיקר לאימונים, העברת טכנולוגיה, כמו גם שיתוף דעות מקצועיות בין הכוחות המלכותיים לכוחות צה"ל".

 

הצבא הישראלי מצדו הודיע ​​בהצהרה כי הרמטכ"ל שלו, המבקר בממלכה בראש משלחת צבאית בדרג גבוה, "דן בהזדמנויות לשיתוף פעולה צבאי, בין אם באימונים ובין אם בתחום המבצעי והמודיעיני. ."

לדעת סוכנות הידיעות הצרפתית, השותפות האסטרטגית והצבאית הזו נהנית מברכתה של וושינגטון, אך היא מעוררת את דאגהת של אלג'יריה.

 קרדיט: אלאיאם 24