פייק ניוז ברשתות החברתיות: "מל"ט ישראלי הצית שריפות במרוקו ובתוניסיה"

כבאים משגרים כדורי אש כדי לעצור את התפשטות השריפות. אַרְכִיוֹן

כבאים משגרים כדורי אש כדי לעצור את התפשטות השריפות. אַרְכִיוֹן
קטע וידאו שלטענת המפרסמים שלו מראה את מעורבותה של ישראל בהצתת השריפות בתוניסיה ובמרוקו מתפשטת ברשתות החברתיות. עם זאת, הסרטון מתאר למעשה פעולה שבוצעה על ידי כבאים שהסתמכו על יצירת שריפה יזומה על מנת לעצור התפשטות שריפות יער.

הסרטון מתאר כדורי אש ששוגרו ממה שנראה כמו מסוק באוויר מעל יער. מפרסמי הסרטון הגיבו, "התקשורת האירופית אומרת שהשריפות שהתרחשו במרוקו ובתוניסיה נגרמו על ידי ישראל באמצעות מל"ט חדש שמצית את השריפות", ולשריפות אין קשר ל -"עליית הטמפרטורות".

המוציאים לאור טענו כי השריפות המתרחשות במרוקו ובתוניסיה נגרמות על ידי ישראל
המוציאים לאור טענו כי השריפות המתרחשות במרוקו ובתוניסיה נגרמות על ידי ישראל

התפשטות הסרטון הזה מגיעה בתקופה שבה פרצו שריפות במרוקו ותוניסיה ששרפו שטחים מיוערים גדולים, שכוחות הכיבוי הצליחו לשלוט בהם, והסיבה לשריפה הייתה רוחות וטמפרטורות גבוהות מאוד שהתקרבו ל-40 מעלות.

מחסום אש

הטענה שמה שמופיע בסרטון הוא תיעוד של הצתות בתוניסיה ובמרוקו אינה נכונה. בדיקה של הסרטון, לאחר שנחתך לסצנות קבועות, הראתה שהוא פורסם בבלוג ב-22 באוגוסט 2020 במאמר המדבר על כבאים המשגרים כדורי אש כדי לעצור התפשטות שריפות.

המאמר מסביר את המנגנון בכך ש"כבאים אינם מציתים עצים באופן אקראי, אלא בוחרים קו ספציפי של עצים להצתה, תוך התחשבות בגורמים כמו כיוון הרוח ועד כמה העצים קרובים ללב האש שהם מנסים לכבות".

המאמר מרחיב כי המטרה של שריפת קו עצים נעוצה ב"אבטחת מחסום מול השריפה שכבר פרצה" או אזור נטול עצים בו האש תעצר בגבולותיה, ותמנע ממנה להמשיך בדרכה.

סרטון מקורי

חיפוש מעמיק יותר באמצעות מילות מפתח מוביל לסרטון המקורי שפורסם ב-21 באוגוסט 2020 בחשבון שכותרתו Fireman323 בפייסבוק ובאינסטגרם .

בכיתוב הנלווה לסרטון נכתב כי הוא מתאר טקטיקה שננקטת בכיבוי שריפות יער, עם תודות לאדם בשם "יהושע פייט".

צוות הבדיקה של רשת AFP יצר קשר עם האיש באמצעות חשבון האינסטגרם שלו, והוא אמר כי הוא כבאי מיומן והוא צילם את אחד מקטעי הווידאו. עם זאת, הוא לא חשף היכן הסצנה צולמה.

"מה שאני יכול לומר זה שאני צילמתי את הסרטון", אמר פייט והוסיף כי "כיבוי אש באש היא טכניקה המשמשת כבאים רבים וכי לסוכנויות כיבוי אין זכות לחשוף את מיקום השריפות שהם כיבו".

 

קרדיט: אלחורה