רוסיה מכריזה על תחילת בניית תחנת הכוח הגרעינית הראשונה במצרים

ענקית האנרגיה הגרעינית הרוסית Rosatom הודיעה על תחילת בנייתה של תחנת הכוח הגרעינית הראשונה במצרים, "פרויקט שיתוף הפעולה הרוסי-מצרי הגדול ביותר מאז סכר אסואן", בהיקף מוערך של 25 מיליארד יורו, לפי עיתונים מקומיים.  

ביום רביעי, שר החשמל המצרי מוחמד שאקר וראש רוסתום אלכסיי ליכצ'וב יצקו את אבן הפינה שישמש כבסיס למפעל אל דבעה בצפון מערב המדינה, כך לפי הודעה שפרסמה הקבוצה הרוסית. 

בתחילת מאי איבדה Rosatom את אחד הפרויקטים התעשייתיים הגדולים ביותר של קבוצה רוסית באיחוד האירופי, כאשר קונסורציום של חברות פיניות ביטל חוזה עם Rosatom לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה. 

מצד שני, נראה שמצרים, שלא הכריזה עד כה על עמדה ברורה האם לצדד במוסקבה או קייב?, ממשיכה בתכניתה שהושקה ב-2015 להפוך למעצמה גרעינית בתחום האזרחי. 

ב-2017 חתמו שתי המדינות על הסכם לבניית ארבעה כורים בהספק של 1,200 מגה וואט כל אחד. 

"הקמת הכור הראשון פירושה הצטרפותה של מצרים למועדון הגרעין", אמר ליכצ'וב, ושיבח אותו כ"פרויקט שיתוף הפעולה הרוסי-מצרי הגדול ביותר מאז סכר אסואן". 

המשטר הסובייטי לשעבר סייע לנשיא גמאל עבד אל נאצר לפני חצי מאה לבנות את הסכר, 700 ק"מ מקהיר, כדי להסדיר את הצפת הנילוס ולהבטיח את עצמאותה החקלאית והחשמלית של מצרים. 

בתחילת שנות השמונים של המאה הקודמת שקלה מצרים להקים תחנת כוח גרעינית באל-דבעה, אך הפרויקט הופסק לאחר אסון צ'רנוביל ב-1986. 

תכנית הגרעין המצרית החדשה מגיעה ביוזמת הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי, והיא אחד מ"מגה הפרויקטים" שלו יחד עם "הבירה החדשה" 50 ק"מ מקהיר. 

הפרויקט צפוי לעלות כ-25 מיליארד יורו, לפי העיתונות המצרית. מוסקבה משתתפת במימון באמצעות הלוואה לשלטונות מצרים. 

הודעה זו מגיעה בזמן ששר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, נוסע ביום ראשון לקהיר, שם הוא יישא נאום בפני הליגה הערבית.

קרדיט: אלחורה     קרדיט לתצ"א: גוגל ארת'