"כאשר רוסיה הורגת, אמריקה מצילה"- רעיית נשיא אוקראינה בביקור בארה"ב

הנשיא ג'ו ביידן ורעייתו ד"ר ג'יל ביידן קיבלו את פניה של רעיית נשיא אוקראינה, אולנה זלנסקה, שנמצאת בביקור בארה"ב. לאחר מכן, נועדו שתי הנשים הראשונות לפגישה, בה עסקו בסיוע נפשי לנשים ולילדים באוקראינה. זו הפגישה השנייה בין השתיים אחרי שביידן הגיעה בתחילת מאי לביקור בזק במרכז לפליטים במערב אוקראינה ונועדה עם זלנסקה, מפגש שהיה ההופעה הפומבית הראשונה של רעיית הנשיא האוקראיני מאז תחילת הפלישה הרוסית.

 

הגברת הראשונה של אוקראינה, אולנה זלנסקה, נאמה היום בפני חברי הקונגרס בארה"ב והפצירה בממשל לשלוח עוד אמצעי לחימה כדי לעצור את "הטרור נגד האוקראינים".

זלנסקה, שנמצאת השבוע בביקור בוושינגטון, הודתה לארה"ב על עמידתה לצד אוקראינה. "סייעתם לנו בעוצמה רבה. כאשר רוסיה הורגת, אמריקה מצילה", אמרה הגברת הראשונה למחוקקים האמריקאים שהתכנסו באודיטוריום של מרכז המבקרים בגבעת הקפיטול, ארבעה חודשים אחרי שבעלה, הנשיא וולודימיר זלנסקי, נאם באמצעות הווידיאו באותו האולם.

"למרבה הצער, המלחמה עדיין לא הסתיימה, והטרור ממשיך ואני פונה אליכם, בשם מי שנהרגו, בשם מי שאיבדו את ידיהם ורגליהם, בשם מי שעדיין חיים ובשם מי שמחכים שהמשפחות שלהם יחזרו מהחזית. אני מבקשת משהו שמעולם לא רציתי לבקש, אני מבקשת כלי נשק", המשיכה זלנסקה. "כלי נשק שלא ישמשו למלחמה במדינה אחרת, אלא כדי להגן על הבית ובשביל הזכות להתעורר באותו בית. אני מבקשת מערכות הגנה אווירית כדי שהרקטות לא יהרגו ילדים בעגלות שלהם".

הגברת הראשונה הוסיפה כי האמריקאים תמיד הבהירו שהם נחושים להילחם בטרור. "לכן, תעזרו לנו לעצור את הטרור נגד האוקראינים, וזה יהיה הניצחון המשותף שלנו – בשם החיים, החירות והשאיפה לאושר של כל אדם, כל משפחה", הכריזה. "אנחנו רוצים שכל אב וכל אם יוכלו לומר לילד שלהם: תישנו בשקט, אין יותר תקיפות אוויריות, אין יותר טילים. האם זה יותר מדי לבקש?".

מוקדם יותר היום, הכריז מזכיר ההגנה האמריקאי, לויד אוסטין, כי ארה"ב תעביר לאוקראינה עוד ארבע מערכות ארטילריות ניידות מדגם HIMARS כחלק מחבילת הסיוע החדשה שעליה יוכרז השבוע. עד כה קיבלו האוקראינים 12 מערכות ואוסטין ציין כי האוקראינים "משתמשים בהן באופן כה יעיל שגרם לשינוי בשדה הקרב". עד כה פגעו האוקראינים עם המערכת, שמשגרת רקטות למרחק של 80 ק"מ, בעשרות מחסנים, מרכזי פיקוד ואתרים לוגיסטיים של הרוסים בדונבאס ובאזורים הכבושים בדרום המדינה.

בתוך כך, התובעת הכללית לשעבר של אוקראינה, אירנה ונדיקטובה, התייחסה לראשונה להחלטתו של הנשיא זלנסקי להדיח אותה בתחילת השבוע. בריאיון בלתי לסי-אן-אן, היא הכחישה את ההסבר של זלנסקי כי הסיבה הייתה שמאות עובדים של משרד התביעה חשודים בשיתוף פעולה עם רוסיה. "פה, במשרד שלי, אנחנו לא יכולים להיות משתפי פעולה בכלל, כי שיתוף פעולה הוא רק בקרב אנשים שעובדים בשטח כבוש. פה זה לא שטח כבוש", אמרה ונדיקטובה, שהבהירה כי היא ואנשיה היו גלויים ביותר לגבי הטיפול בבעיות של בגידה ושיתוף פעולה.

ונדיקטובה סירבה להתייחס בפומבי לסיבות שלדעתה גרמו להדחתה, וזאת כדי לא לשחק לידיה של רוסיה, ורק הסכימה לומר כי זו החלטה של הנשיא. "מדובר בתפקיד פוליטי ואני הייתה התובעת ה-16 של אוקראינה במהלך 30 שנה. זה ריאל-פוליטיק באוקראינה. זו התשובה שלי", אמרה. "הנשיא הוא המפקד העליון. הוא מבין את האסטרטגיה והטקטיקות שלו. והוא מקבל את ההחלטה שלו לפי דעותיו".

US delivers 'lethal aid' to Ukraine amid tensions with Russia

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי     קרדיט לתמונה: https://www.aa.com.tr/