מבזקי חדשות מהעולם ליום 15-7-2022. מתעדכן

*- ניתוח גופתו של ג'יילנד ווקר, הנהג השחור שנורה למוות על ידי שוטרים אחרי מרדף באוהיו בסוף יוני, הראה כי הוא נפגע מ-46 קליעים. השוטרים טענו כי ניסו לעכב את ווקר בשל עבירת תנועה וכי במהלך המרדף הרגלי הם זיהו שהוא שולף אקדח ופתחו לעברו באש, אולם על גופתו לא התגלה אף כלי נשק.

*- הבדלנים הפרו רוסים במחוז דונצק הודיעו כי פול אוריי, אזרח בריטי שהואשם כי שימש שכיר חרב עבור הצבא האוקראיני, מת השבוע בשל "מחלה ומתח", וזאת על אף שקיבל "טיפול רפואי נדרש". אוריי (45), שעבד בארגוני סיוע, נפל בשבי ליד העיר זפוריז'יה שבדרום מזרח אוקראיני ואף הוצג בטלוויזיה הרוסית כשהוא באזיקים ומודה לכאורה כי הוא בעבר היה בעיראק, באפגניסטן ובלוב.

*- איוונה טראמפ, שהייתה רעייתו הראשונה של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, הלכה לעולמה בגיל 73. טראמפ היא אמם של דונלד הבן, איוונקה ואריק טראמפ והיא התגרשה מדונלד טראמפ ב-1992 אחרי 15 שנות נישואים.

*- הסנאט אישר את המינוי של אשת העסקים המיליארדרית, מג וויטמן, לשגרירה החדשה בקניה. וויטמן כיהנה בעבר כמנכ"לית של HP ונשיאה ומנכ"לית של eBay, בנוסף לתפקידי ניהול בחברות גדולות נוספות. היא גם התמודדה בעבר לתפקיד מושלת קליפורניה מטעם הרפובליקנים, אולם תרמה לקמפיינים של הילארי קלינטון וג'ו ביידן.

עוד שני מינויים שאושרו בסנאט: ג'ון דוגפרי, שהיה המתאם בפועל של מחלקת המדינה למלחמה בטרור והשליח המיוחד לקואליציה הבינלאומית למלחמה בדאע"ש הוא השגריר החדש של ארה"ב בסודן, הראשון מאז 1997. הדיפלומט הוותיק, מייקל אדלר, מונה לשגריר החדש בדרום סודן.

*- הנשיא ביידן, בן למשפחה ממוצא אירי, הזכיר במפגש בבית הנשיא כי סבו של הנשיא הרצוג, הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג זצ"ל, היה הרב הראשי של אירלנד ואף זכה לכינוי "הרב של השין פיין". הנה תזכורת לכתבה שפרסמתי בשנת 2016 על התפקיד של הרב הרצוג של יהודים נוספים במאבק הלאומי של אירלנד, כולל ציטוטים מהנשיא הרצוג עצמו, אז יו"ר האופוזיציה.

*- סוכנות רויטרס: נשיא סרי לנקה הנמלט, גוטבאיה רג'פקסה, שלח את הודעת ההתפטרות ליו"ר הפרלמנט באמצעות המייל. מוקדם יותר, הגיע רג'פקסה לסינגפור אחרי טיסה מהמלדיביים, לשם נמלט אתמול במטוס צבאי בעקבות ההשתלטות של אלפי מפגינים על ארמונו והדרישות להתפטרותו.

*- סריקת רנטגן שגרתית שביצעו מומחי השימור של הגלריות הלאומיות של סקוטלנד לציור "ראש של אישה איכרה" של וינסנט ואן גוך מ-1885 חשפה הפתעה מדהימה בחלק האחורי של בד הקנבס: דיוקן עצמי בלתי מוכר של הצייר הידוע.

הדיוקן, שמציג אדם מזוקן עם כובע ומטפחת צוואר, התגלה מתחת לשכבות של דבק וקרטונים. ההערכה של המומחים היא שהדיוקן הוסתר בסביבות שנת 1905, 15 שנה לאחר התאבדותו של ואן גוך, כאשר "ראש של אישה" הובא למסגור בתערוכה באמסטרדם והוחלט להדביק אותו על הדיוקן שנחשב "פחות גמור".

"זה מלהיב ביותר", הצהירה מומחית השימור הבכירה של הגלריות, לסלי סטיבנסון. "כל גילוי של עבודה חדשה הוא יוצא מן הכלל. כל מה שמספק לנו מידע נוסף לגבי האמן זה בונוס עצום, ורק מראה את היתרון של ניתוח טכנולוגיה, שאנחנו עדיין יכולים למצוא עוד דברים חדשים".

*- מנהל סוכנות החלל הרוסית, דמיטרי רוגוזין, הורה לקוסמונאוטים הרוסים בתחנת החלל לא להשתמש בזרוע הרובוטית האירופית שמחוברת למודול הרוסי בתחנה, וזאת בגלל הודעת מנהל סוכנות החלל האירופית, יוזף אשבכר, על עצירת שיתוף הפעולה עם רוסיה בתוכנית המחקר אקסו-מרס לחיפוש סימני חיים במאדים. "שאשבכר עצמו והבוס שלו (שר החוץ של האיחוד, יוזף) בורל יטוסו לחלל ולפחות יעשו משהו מועיל בחיים שלהם", זעם רוגוזין.

*- הרשויות באוקראינה מדווחות על לפחות 12 הרוגים, בהם ילד, ויותר משלושים פצועים בהתקפה רוסית על העיר ויניצה שבמרכז המדינה. לפי הדיווחים, לפחות שלושה טילים פגעו בבניין משרדים במרכז העיר וגרמו נזקים גם למבנים סמוכים ועשרות כלי רכב עלו באש. אחד הצילומים המזעזעים מהזירה, שלא אעלה אותו פה, מראה עגלת ילדים עם רגל מרוסקת לידה.

*- בזמן שהנשיא ביידן מחייך על השטיח האדום בנתב"ג, מגיע מארה"ב נתון שלא ממש יגרום לו לחייך: מדד המחירים לצרכן עלה ב-1.3 אחוזים בחודש יוני והאינפלציה השנתית עומדת על 9.1 אחוזים, הנתון הגבוה ביותר מאז 1981. ההערכות המוקדמות של הכלכלנים היו שהאינפלציה תעמוד על 8.8 אחוזים.

*- יותר משליש מ-30 מדינות נאט"ו כבר אשררו את הפרוטוקולים להצטרפות של פינלנד ושבדיה לברית הצבאית: קנדה, דנמרק, איסלנד, נורבגיה, בריטניה, אסטוניה, אלבניה, פולין, גרמניה, לוקסמבורג ואמש הצטרפה גם הולנד. ועדת הסנאט בארה"ב צפויה להתחיל את הדיון באשרור ההצטרפות בשבוע הבא.

*- הבנק הלאומי של אוקראינה הכניס היום למחזור מטבע זיכרון חדש בערך של עשרה הריבניה לכבוד כוחות חיל הים. צד אחד של המטבע מציג את סמל חיל הים והכיתוב "הכוחות הצבאיים והימיים של הכוחות המזוינים של אוקראינה", ובצד השני מופיעים דגמים שונים של ספינות חיל הים עם סימון של הגבולות הימיים של המדינה ושל האזור הימי הכלכלי הבלעדי.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי               קרדיט לתמונה: ממשלת אוקראינה