מבזקי חדשות ליום 15-7-2022 . מתעדכן

*- בעוד אנחנו עסוקים בביקורו של ביידן והנורמליזציה עם סעודיה, איראן לא נחה…בנוכחות מפקד הצבא האיראני, חשף היום חיל הים האיראני את הספינה הצבאית הראשונה שלו הנושאת מל"טי קרב, התאבדות ומודיעין.

*- ד"ש מריאד
סיימתי לפני זמן קצר שיחה ארוכה ומרתקת עם איש עסקים סעודי, בן 40 מריאד (נשוי+2). הוא משתייך למה שנחשב הדור החדש של סעודיה, משכיל, אחד שלמד ועבד בארה"ב ובדיוק קהל היעד אליו מכוון יורש העצר מוחמד בן סלמאן את הרפורמות שלו. הוא עוסק בעיקר בתחום הפרסום והיח"צ. הוא אמנם לא משתייך למעצבי המדיניות אבל מעניין לשמוע מה חושב "הסעודי הממוצע" על מה שמתרחש כיום באזור ולכן אני משתף.

האיש (ב.פ.) ציין שההנהגה הסעודית תתקשה להכריז על נורמליזציה מלאה עם ישראל ללא התקדמות כלשהי מול הרשות הפלסטינית על בסיס יוזמת השלום הסעודית. זוהי כמובן העמדה הסעודית הרשמית עליה הוא חזר. התנאי הזה למרות שלפי ב.פ., הסעודים "שונאים" את הפלסטינים וכך אמר: "אם לסעודי יש 10 דאגות הבעיה הפלסטינית לא נמצאת גם במקום ה-11".

למרות שלסעודים אין חיבה לפלסטינים הם מתקשים לראות תמונות של שוטרים ישראלים באלאקצא. כשהסברתי לו שההתנגשויות עקב זריקת אבנים על מתפללים יהודים השיב ש"הציבור הסעודי לא נחשף למידע הזה".

ב.פ. ציין שב-15 השנים האחרונות היחס לישראל של סעודים דוגמתו השתנה והיא נחשבת "מכובדת ומתקדמת" לעומת איראן "הקיצונית והנחשלת". עוד אמר שישראלים בסעודיה יזכו ליחס חם ולהכנסת אורחים כי "זה האופי הסעודי" ללא קשר לדת.

*- טורקיה הפכה יצואנית מספר 5 בעולם של חומרי בנייה..תנחשו מי הלקוח הגדול ביותר שלה

דו"ח חדש שהופץ היום בטורקיה הצביע על כך שהיא דורגה במקום החמישי בעולם בייצוא חומרי בנייה עם שווי של 30.83 מיליארד דולר בשנת 2021. בסך הכול, יצוא חומרי הבנייה מטורקיה תופס קרוב ל-3% מיצוא חומרי הבנייה העולמי.

לפי הדו"ח מסתבר כי ישראל היא יעד היצוא מספר 1 של חומרי הבנייה מתוצרת טורקיה ולאחריה צועדות מדינות כמו ארה"ב ובריטניה. מהנתונים הללו מסתבר שוב כי לצד המתיחות הפוליטית ששררה בין שתי המדינות עד לאחרונה, זה לא הפריע לסחר הישראלי – טורקי לשגשג בוודאי בתחום כמו חומרי הבנייה.

*- לירדנים מתחיל להימאס מהמלך
קורים באזור עוד דברים חוץ מביקור ביידן…עיתון ערבי מדווח שראשי שבטים בירדן נועדו במהלך סוף השבוע לפגישה של "הוצאת קיטור" כנגד בית המלוכה והתנהלותו. יצוין כי השבטים בירדן הם מקור התמיכה העיקרי של המלך במדינה שרוב האוכלוסייה בה ממוצא פלסטיני.

בפגישה הביעו ראשי השבטים סלידה ממצבה הכלכלי הקשה של מרבית האוכלוסייה בעוד בית המלוכה מתנהל בראוותנות ובזבזנות. ביקורת הועברה גם על שחיתות ונפוטיזם כשהטענה היא שבני משפחה של פקידים בכירים מועסקים בשכר של אלפי דינארים בחודש מבלי שיעשו הרבה בעוד בני השבטים ברובם מובטלים או משתכרים מינימום. יוזכר כי מ"מסמכי פנדורה" שנחשפו בשנה שעברה הסתבר כי מלך ירדן בנה לעצמו אימפריית נדל"ן עם נכסים מארה"ב ועד בריטניה בעוד שאחד מכל ארבעה ירדנים נמצא מתחת לקו העוני.

*- החיים הטובים של אחיו של שליט האמירויות
מיתון? משבר עולמי? לא אצל עשירי האמירויות…שיח' מנסור בן זאיד, אחיו של שליט האמירויות קיבל לידיו את היאכטה החדשה שלו "בלו" ששוויה נאמד בכ-600 מיליון דולר. מנסור, הוא סגן ראש ממשלת האמירויות ומיליארדר שהוא גם הבעלים של אלופת אנגליה בכדורגל, מנצ'סטר סיטי. זוהי היאכטה השנייה בבעלותו בנוסף ל"טופז" שנחשבת לאחת מ-10 היאכטות היקרות בעולם. היאכטה החדשה נחשבת לרביעית הכי יקרה בעולם.

היאכטה בלו נבנתה על ידי החברה הגרמנית מהעיר ברמן "בילדר לארסן", אורכה 160 מטר ומשקלה כ-15 טון. ביאכטה יש 24 חדרי אירוח ואת כל הפינוקים האפשריים. הצוות שלה מונה 80 איש. הוצאות התפעול השנתיות של הצעצוע החדש נאמדות ב-60 מיליון דולר. כסף קטן עבור השיח' מנסור. שיהיה מברוכ!.

*- האם למערב נגמרת התחמושת?
המלחמה באוקראינה מציבה אתגרים של ממש בפני יצרני וספקי הנשק במערב ואת המלאים שמתרוקנים ייקח יותר זמן ממה שמשערים כדי להחזירם למצבם כפי שהיה לפני 24 בפברואר. בעיקר אמורים הדברים ביחס לאמל"ח חיוני כמו פגזי ארטילריה שמהווים עמוד התווך במערכה הנוכחית . היעדר כושר ייצור מספק, מחסור בכוח אדם ובעיות בשרשרת האספקה העולמית כל אלה מביאים לכך שלוח הזמנים לחידוש המלאים במערב ייקח תקופה ממושכת יחסית, כך מדווח הפיננשייל טיימס. כדי להמחיש את הפרופורציות מוזכר בכתבה כי הייצור השנתי הכולל בארה"ב של פגזי ארטילריה בקוטר 155 מ"מ, למשל, מספיק לפחות משבועיים של לחימה באוקראינה.

מומחי ביטחון טוענים כי המצב הנוכחי משקף את השאננות שאפיינה את המערב כלפי האיומים מאז הסתיימה המלחמה הקרה וכן את הנטייה של השנים האחרונות לייצר "נשק הייטקי" על חשבון אמל"ח בסיסי. "אוקראינה מהווה שיעור כיצד עדיין מנצחים מלחמה באמצעות האלמנטים הקלאסיים של ארטילריה, חיילי קרקע וכיבוש (שטח)", כך מצוטט כאומר ג'יימי שיי, לשעבר מנהל תכנון מדיניות בנאט"ו.

*- 10 ימים מתוחים באירופה
אירופה נכנסת לתקופה קריטית ומותחת מבחינה כלכלית וזו לא מליצה או הגזמה. החל מהיום הודיעה חברת גזפרום הרוסית על תחילת 10 ימי עבודה על תחזוקת צינור הגז נורדסטרים 1 כשהמשמעות היא הפסקה כמעט מוחלטת של זרם הגז למספר מדינות באיחוד.

תחזוקה של הצינור היא אופיינית לתקופת הקיץ אז יורד הביקוש לגז בהשוואה לחורף אבל בעיתוי הנוכחי קיים חשש רציני באירופה כי הרוסים לא יחדשו את ההזרמה גם אחרי העבודות. כותרת ברוח זו פרסם היום גם העיתון "בילד" הגרמני.

עוד בטרם עבודות התחזוקה הפחיתה רוסיה את כמויות הגז המוזרמות בו בכ-60% כשבין המדינות שהודיעו על הזרמה מופחתת חוץ מגרמניה היו איטליה ואוסטריה. בנורדסטרים ניתן להעביר 55 מיליארד מ"ק גז בשנה.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון