דרום סוריה: נשק, כאוס ביטחוני והתנקשויות

המצב במחוז א-סויידה שבדרום סוריה מחמיר לאחרונה, עקב הפצת הנשק בקרב האנשים, והתגברות ההתנקשויות מטעמי נקמה עקב סכסוכים אישיים, בנוסף לסכסוכי חמולות באזורים הכפריים של המחוז.

ההתנקשויות היומיומיות לא פסחה על מחוז דרעא, והפכה לדבר קבוע, שגובה עוד חיים בידי מכונת המוות הלא ידועה, שהפכה לקולב שעליו מוצמדים כל מקרי הרצח, החטיפה והגניבה, לאור הכאוס הביטחוני באזור מאז שהשליטה על מרחב זה חזרה לידי המשטר.

מקור סיפר למיליצית המורדים "כינוס אחראר חוראן" כי חמושים לא מזוהים ירו ישירות בצעיר, "מוחמד עבדול חמיד אל-ראשד" באזור אלקטיבה צפונית לח'רבת ע'זאלה באזור הכפרי המזרחי של דרעא, מה שהוביל למותו באופן מיידי.  "אלראשד", אזרח צעיר, חזר לפני כחודש מירדן לעירו ח'רבת גזאלה ולא היה לו כל קונפליקט עם ישות צבאית במחוז.

ראוי לציין עוד מקרה במחוז בו חמושים ירו ישירות לעבר מואטז אל-ראדי ושני בניו חאלד מועטז אל-ראדי ובנו השני, המכונה אבו עודאי, בשאר קאסם אל-ראדי" בעיירה נסיב שבסוריה הסמוכה לגבול ירדן, הרגו אותם במקום ופצעו את הצעיר החמישי "אחמד" עאדל אל-ריפאי.

"מפגש אחרר חוראן" תיעד במהלך חודש יוני הרג של 55 בני אדם, בהם 5 ילדים מדרעא, שנהרגו מחוץ למחוז.
בנפת א-סויידה, 17 בני אדם נחטפו ונעצרו בכפייה בנפת אס-סויידה, על פי דו"ח של רשת "אס-סויידה 24". הרשת רשמה בדו"ח שלה כי 9 אזרחים נחטפו, כולל 6 גברים, אישה אחת, ילד וילדה.

הרשת תיעדה גם את חטיפתה של משפחה בת ארבעה אנשים מא-סויידה, בהם אישה ושני ילדים, בידי חמושים באזור הכפרי של חומס, שדרשו כופר עבור שחרורם.

רבים סבורים שכאוס ביטחוני זה בדרום סוריה נובע מכך שכוחות המשטר אינם יכולים לשלוט במצב הביטחוני באזור, לאחר ההתפשטות הגדולה של הנשק והמיליציות האיראניות, מה שעלול לגרום לרוסיה לגייס קבוצות לוחמים שיתערבו וישתלטו על האזור תוך סילוק כוחות צבא סוריה והמיליציות האיראניות, בעיקר באמצעות כוחות החברה הצבאית "וגנר" הממוקמת בדרום סוריה, בדומה להתערבותה הקודמת בעיר דיר א-זור בצפון מזרח סוריה, ובעיר תדמור במרכז סוריה.

IMG_20220713_102142_236

קרדיט: זייתון ניוז