מיהו מפקד דאעש בסוריה שחוסל בתקיפת מל"ט אמריקאי? פרטים נרחבים

דאעש ספג מכה חדשה עם חיסולו של מנהיגו בסוריה, המכונה "מאהר אלעקאל" – "ماهر العقال", לאחר שרכב על אופנוע, סמוך למחוז ג'נדרס שבאזור עפרין באזורים הכפריים של מחוז חאלב, שבצפון סוריה, ע"י מל"ט אמריקאי. 

השם "אל-עקאל" לא הוזכר לעתים תכופות ברשימת האנשים השולטים בענייני דאעש, אך לאחר מותו נמצא שהוא היה אחד מ"חמשת המנהיגים" של הקבוצה, כך לפי הודעת הפנטגון האמריקאי.

דובר פיקוד המרכז של הפנטגון, דייב איסטבורן, אמר כי בנוסף לחיסול "אל-עקאל", אחד מעוזריו הבכירים נפצע קשה באותה תקרית. 

פיקוד מרכז של צבא ארה"ב אמר בהצהרה כי "נעשה תכנון נרחב למבצע, כדי להבטיח את יישומו המוצלח", וכי "אל-עקאל ביקש לפתח רשתות של דאעש מחוץ לעיראק ולסוריה".

מבצע זה מגיע כחלק מסדרה של תקיפות אוויריות מרחוק שפתחה ארצות הברית, בעקבות חיסולו של מנהיג דאעש לשעבר, עבדאללה קרדש- عبد الله قرداش, המכונה "אבו איברהים אל-קרשי" – أبو إبراهيم القرشي.

מאז חיסולו של "אל-קרשי", בפברואר 2022, התגברו , באופן יוצא דופן, אינטנסיביות המבצעים לחיסולי בכירים מה"דרגה הראשונה והשנייה" של מנהיגי דאעש. 

 

"הסתובב לאחור"

בחיפוש באינטרנט ובמנועי חיפוש, השם "מאהר אלעקאל" הוזכר בדו"ח שפרסמה "סוכנות אנאדולו" הטורקית בינואר 2020, תחת הכותרת: "טורקיה…מעצר גורם בדאעש שהיה מעורב בשני פיגועי טרור".

איש זה לא היה "מאהר אל-עקאל", אלא "עזה חלף סולימאן אל-עקל", והסוכנות הרשמית למחצה הצהירה, אז, כי האחרון היה מעורב עם הראשון, שכונה "אבו אל-ברא" בתכנון פיגועי טרור רבים, ואספקת חומרי הנפץ ששימשו בפיגוע ב-"הסולטן אחמד" בעיר איסטנבול.

פיצוץ אירע בכיכר סולטנאחמט באיסטנבול ב-12 בינואר 2016 בו נהרגו 10 גרמנים, בנוסף לתוקף, ופצע 16 נוספים, 14 מהם זרים.

באשר לפיגוע במחוז סורג', עם מכונית תופת, שהתרחשה ב-20 ביולי 2015, בו נהרגו 33 בני אדם ונפצעו 86 נוספים.

מנגד, ראאד אלחמיד, ראש המחלקה למחקרי ביטחון ב-"מרכז עיראק למחקרי ראיית הנולד", הסביר זווית הקשורה לשם "מאהר אלעקאל", שטייל ​​באזור הכפרי הצפוני של חלב, עם תעודה אזרח מזויפת, שהונפקה על ידי "המועצה המקומית עפרין". 

ב-16 ביוני היתה הנחת כוח קומנדו של כוחות הקואליציה לעבר 3 מנהיגי ארגון "דאעש" בכפר אל-חומאירה, אחד הכפרים באזורי ג'ראבלוס, מצפון לחאלב.

הנחיתה כוונה, לפי מה שאמר אל-חמיד לאתר אל-חורה, לעבר שלושה אנשים, שניים מהם הצליחו להימלט מהאזור לאחר התנגדות מסוימת.

שני האנשים הללו הם: מאהר אל-עקאל ו"אבו איברהים אל-ספרני" – "أبو إبراهيم السفراني", שהוא מהעיירה אל-ספירה ואחראי על חיסולים בצפון סוריה. החוקר הוסיף: "הם עזבו את אזור ג'ראבלוס מבלי להיעצר".

בינתיים, עצרו כוחות ארה"ב את האדם השלישי, פוואז אחמד אל-חוסיין אל-כורדי – فواز أحمد الحسين الكردي. זהו שמו בתעודת הזהות שהונפקה על ידי המועצה המקומית של העיירה קבסין בעיר אל-באב.

אל-חמיד מסביר, "זהו שם בדוי, בעוד שמו האמיתי הוא, כפי שהודיעו כוחות הקואליציה: האני אחמד אל-כורדי – هاني أحمد الكردي, והוא מגיע ממחוז אל-מנסורה בנפת רקה".

היעד של הכוח הקומנדו שהונחת מהאוויר היה "מאהר אל-עקאל" או "מאהר אל-שאמאלי" או "אבו איימן אל-שאמאלי" ו"אבו אל-בראא אל-שאמאלי", מפקד צבאי בולט ואחד מהזרמים החשובים ביותר בשורות כוחות הביטחון של דאעש.

החוקר המתמחה באירגונים קיצוניים ממשיך: "הוא אחיו של פאיז אל-עקאל, הוואלי (מפקד ראשי) לשעבר של מחוז א-רקה הידוע בכינויו 'אבו סעד אל-שאמאלי' – 'أبو سعد الشمالي', שמילא את תפקיד האמיר של הוועדה המואצלת (מנהלת המחוזות), וחוסל ליד העיירה אל-באב מירי מל"ט בעיר אל-באב ביוני 2020".

שמו קשור לסכנה.

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, בהערתו על התקיפה באזורים הכפריים של חאלב, סבר כי חיסול אל-עקאל "מעביר מסר חזק לכל הטרוריסטים המאיימים על העולם".

ביידן הדגיש כי מותו "מגביל באופן משמעותי את יכולתו של דאעש לתכנן פיגועים ולשלול ממנו משאבים ולבצע פיגועים באזור".

"המבצע של היום מדגים שארצות הברית לא צריכה לשלוח אלפי חיילים למשימות לחימה כדי לזהות ולחסל את האיומים שהיא מתמודדת איתה", הדגיש בהצהרה.

"התקיפה האווירית הזו מייצגת את השיא של עבודת מודיעין נחושה ומדוקדקת, והיא מהווה עדות לאומץ ולמיומנות של הכוחות המזוינים שלנו", אמר נשיא ארה"ב.

החוקר לענייני קבוצות קיצוניות, מוחמד ספאר, אומר גם כי "מאהר אלעקאל נחשב לאחד מראשי השורה השנייה בדאע"ש, שהשתלט על ההנהגה לאחר היעדרות  של מפקדי הארגון מהשורה הראשונה".

צפאר הוסיף לאלחורה: "אלה הפכו למנהיגי השורה הראשונה, והסכנה שלהם הייתה שהם מנהלים וקרובים יותר לשטח. הם היו מעורבים בפיגועי שטח ובפעולות דומות".

והוא ממשיך, "הסכנה של האנשים האלה היא שיש להם ניסיון בתחום, מה שהופך את דאעש למסוגל יותר לצאת למבצעים, בניגוד לדור הראשון שלא נכלל במסלול הזה".

ראאד אלחמיד חשף מצדו כי אל-עקאל הוא הדובר החדש שמינה דאעש בשם "אבו עומר אל-מוחג'יר". זהו מידע שאתר "אל-חורה" לא הצליח לאמת.

אלחמיד פוסל שמנהיג דאעש בסוריה אחראי ל"מדינות הרחוקות", כפי שאומרים בכמה כלי תקשורת, "והוא אחד התפקידים הבכירים החשובים בארגון, כלומר הוא אחראי לכל סמכות הארגון מחוץ לסוריה ועיראק, שכן הם זירה אחת המייצגת את מרכז הפיקוד של הארגון".

החוקר סבור כי "קיים בלבול בין מאהר אל-עקאל לבין אחיו, פאיז אל-עקאל, שידוע ברבים כמי שהיה אחראי על המחוזות הרחוקים, בנוסף לתפקידו הידוע כוואלי של אל-רקה. "

החוקר, ראאד אלחמיד, סבר כי "נראה שיש פרצת אבטחה ברורה בשורות מנהיגי השורה הראשונה של הארגון, אשר רק לעתים נדירות איבד את אחד מראשי הבכירים שלו לפני הריגתו של אבו בכר אל-בגדאדי. , באוקטובר 2019, לפחות."

אך לפני הריגתו של "אל-בגדאדי", הייתה שורה של חיסולי מנהיגים בכירים בארגון, החל בדובר לשעבר, "אבו מוחמד אל-עדנאני", עבור דרך יורשו, "אבו חמזה אל-מוחג'יר". ", שנהרג בנסיבות שעדיין לא ברורות.

החוקר מוסיף: "בנוסף לאמור לעיל, יש חיסולים תכופים של מושלים בעיראק ללא כל רעש תקשורתי סביבם, שכן ידיעות כאלה הפכו כמעט שגרתיות".

ISIL confirms leader killed in US raid in Syria | ISIL/ISIS News | Al  Jazeera

קרדיט: אלחורה  קרדיט לתמונה: אלג'זירה