"נשיונל אינטרסט": נורמליזציה טורקית-סעודית היא סיוט עבור איראן

המגזין האמריקאי "National Interest" אמר כי השיפור האחרון ביחסים בין ערב הסעודית לטורקיה עשוי להיות סיוט עבור טהראן, מכיוון שהוא ישפיע לרעה על השפעתה האזורית של טהראן ועל האינטרסים שלה בסוריה, עיראק, תימן ולבנון.

על פי דו"ח שהכינו החוקרים עלי בקיר ואיוב ארסוי, ביקורו של יורש העצר הסעודי בטורקיה, שקדם לו ביקור במצרים ובירדן, עורר חשדות גדולים בטהרן, שראו בצעד של מוחמד בן סלמאן חלק מפעילות האנטי שלו נגד הציר האיראני באזור.

במהלך ביקורו של ארדואן בסעודיה הביעה איראן את חוסר שביעות רצונה מתהליך הפיוס של אנקרה עם ריאד. ודמויות רשמיות, חצי רשמיות ואינטלקטואליות איראניות רבות והתקשורת שיקפו דעות שליליות על נורמליזציה בין אנקרה לריאד, תוך שהם מציינים את ההשפעה הפוטנציאלית של אירוע שכזה על ההשפעה והאינטרסים האזוריים של טהראן. 

במקביל לרטוריקה התקשורתית האנטי-סעודית שלה, הנציגים של טהראן הגבירו את מאמציהם לפגוע באתרים צבאיים טורקיים, במיוחד בצפון עיראק. 

במהלך העשור האחרון, טורקיה ואיראן היו מעורבות במאבק אזורי על אזורי השפעה, במיוחד בעיראק ובסוריה, שעד כה לא מראה סימני התמתנות.

בשנה שעברה, הערות של איראג' מסג'די, שגריר איראן בבגדד וגנרל לשעבר בכוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים, שמתח ביקורת על הנוכחות הצבאית של טורקיה על אדמת עיראק, גרמו למשבר דיפלומטי קטן בין אנקרה לטהראן.

לאחרונה הגבירו המיליציות השיעיות הפרו-איראניות בעיראק ובסוריה את מאמציהן לתקוף את הכוחות הטורקיים הנצבים מול ה-PKK ושלוחותיה. במספר מקרים, מיליציות אלו תקפו אתרים טורקיים בעיראק במקביל להסלמה של הרטוריקה האנטי-טורקית בתקשורת האיראנית.

المصالحة السعودية التركية مبعث قلق في إيران - نداء بوست

קרדיט: תרכ פרס