מומחים: סוריה הפכה ל"מדינת סמים"

מחקר שפרסם ה-"Center for Operational Analytics and Research" – "مركز التحليلات العملياتية والأبحاث" הסורי העצמאי גילה כי נפח החומרים הנרקוטיים שהגיעו מסוריה שהוחרמו בין השנים 2013-2015 גדל בין פי 4 ל-6 בהשוואה למה שהיה ב-2011.

המחקר קבע כי עם חזרת המשטר למרבית האזורים שלא היו בשליטתו ב-2018, הסחר בסמים עבר לשלב חדש, שבאמצעותו גדל היקף הסמים שהוחרמו מסוריה בשנים 2018-2020 בין פי 6-12, לעומת 2011.

המרכזים והאתרים של ייצור סמים מקומי למטרת סחר גדלו, הברחות והובלת סמים המגיעים מלבנון או מאיראן, כמו גם מספר המשלוחים המיורטים והסתרת המשלוחים הלכו והתקדמו מבחינה טכנית.

מחקר מקומי חשף את מה שהזכיר העיתון, ניטור של 50 אתרי ייצור סמים בסוריה, שכן ישנם כ-14 מרכזי ייצור של קפטגון, 12 מרכזי ייצור של קריסטל מת' ו-23 מרכזי ייצור חשיש.

לפי המחקר, חומרים נרקוטיים עוזבים את סוריה – במיוחד משלוחי קפטגון – לשלושה יעדים עיקריים: צפון אפריקה, חצי האי ערב ואירופה, שם העדויות הזמינות מצביעות על כך שהשווקים בצפון אפריקה היבשת הם כעת תחנת מעבר לסמים המיועדים למזרח התיכון.

המחקר קבע כי עם הקריסה הכלכלית שסוריה עדה לה כתוצאה ממדיניות המשטר, הפעילות הכלכלית המסורתית ירדה לטובת צמיחת פעילות ייצור הסמים, שהפכה למגזר רווחי, שהכנסותיו הולכים לכיסים של אלה הקשורים למשטר, לבעלי בריתו הזרים ולברוני המלחמה.

ה"ניו יורק טיימס", בתחקיר שפורסם בסוף השנה שעברה, דיווח כי מעבדות קפטגון פרוסות בעיקר באזורים שבשליטת ממשלת המשטר, על פי עדויות של סורים המתגוררים באזורים אלו, או על אדמות שבשליטת חיזבאללה לאורך הגבול עם לבנון, או מחוץ לבירה דמשק, ומסביב לעיר החוף לטקיה.

קבוצה של אנשי עסקים בעלי קשרים הדוקים עם המשטר וחיזבאללה, ושאר בני משפחת אסד המוגנים על ידי המשטר, עוסקים במסחר זה וברור להם שהם עוסקים בפעילות בלתי חוקית בעליל, על פי תחקיר של העיתון הבריטי "טיימס".

המחקר קבע כי מרכזי ייצור חדשים לקפטגון הוקמו במפעלים קטנים שנבנו בהאנגרים מברזל או בווילות נטושות, המאובטחים על ידי חיילי המשטר, בהם הכדורים מיוצרים באמצעות מכונות פשוטות. שלטים הוצבו לפני אתרים אלו מכריזים שהם אתרים צבאיים סגורים. באתרים מיוצרים שני סוגים של כדורי קפטגון: הסוג הראשון באיכות נמוכה, המיועד לצריכה מקומית, בו נמכרת כדור אחד בדולר אחד, והסוג האיכותי המיועד לשווקי חוץ, כאשר כדור אחד מסוג זה נמכר ב-14 דולר.

המחקר ציין כי גודלה של כלכלת הסמים הסורית – במיוחד שווי הסחר בגלולות קפטגון – במדינה מוערך בכמעט 16 מיליארד דולר בשנה, שהם פי שלושה מתקציב המשטר לשנת 2022.

ניתוחי המרכז הגיעו למסקנה כי הרשויות באירופה ובאזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, בעיקר, החרימו לפחות 173 מיליון כדורי קפטגון (34.6 טון) ו-12.1 טון חשיש שיוצאו מסוריה ב-2020. שווי השוק של  הכמות שהוחרמה מבין כדורי קפטגון הגיע לכ-3.46 מיליארד דולר, בעוד תחקיר שפרסם המגזין הגרמני "דר שפיגל" קבע כי שווי משלוחי הסמים שיוצרו בסוריה הגיע ל-5.7 מיליארד דולר בשנת 2021, לפי כמה הערכות.

דף העמדה של "מרכז הדיאלוג הסורי" ציין כי "הסחר וייצור הסמים הפגיש את בעלות הברית (איראן, משטר אסד וחיזבאללה) על אינטרס אחד, שמטרתו למצוא מקורות מימון חדשים המאפשרים התחמקות מסנקציות , גישה לשווקים חדשים ומציאת מקורות מימון עצמאיים למיליציות השיעיות הנאמנות לאיראן.

נמסר כי למרות שהנרקוטיקה  מיועדת לייצוא לשווקי חוץ המשטר הציף את החברה הסורית במוצריו באיכות ירודה, שכן אנשים רבים פנו לשימוש בסמים כדרך להיחלץ מייאוש, מצב של קיפאון, תחושת חוסר אונים והידרדרות המצב הכלכלי.

המחקר ציין כי למרות כל הטענות של ממשלת המשטר על פשיטותיה ומעצר חלק מהיזמים, פעולות אלו מתבצעות על היצרנים הקטנים המעורבים, תוך שהיא לא פועלת נגד אישים וגופים המנהלים או מגנים על מסחר זה.

קרדיט: א-שרק אלאוסאט