הסוכנות: איראן משתמשת בצנטריפוגות מתקדמות ל"שינוי מהיר" ברמת ההעשרה

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מסרה כי איראן החלה להזריק אורניום הקספלואוריד למפל של 166 צנטריפוגות IR-6 מתקדמות, המאפשרות שינויים מהירים וקלים ברמות העשרת האורניום.

לפי דיווח זה, שעותק ממנו התקבל בסוכנות הידיעות רויטרס ביום שבת, לפני יומיים הודיעה איראן לגוף הבינלאומי כי היא הזריקה אורניום הקספלואוריד בריכוז של 5% למפל של 166 צנטריפוגות IR-6 באתר הגרעין בפורדו כשמטרתה להעלות את ריכוז האורניום ל-20%.

ריכוז האורניום גדל על ידי הזרקת גז אורניום הקספלואוריד לצנטריפוגות, ואם הריכוז גדל ל-90%, אפשר לייצר פצצה גרעינית.

רויטרס מדווחת כי דיפלומטים מערביים מודאגים מהשימוש של איראן בצנטריפוגות מסוג זה בהעשרת אורניום במשך זמן רב. צנטריפוגות אלו מבצעות העשרה במהירות גבוהה ויכולת התמרון שלהן גבוהה בהגדלה מהירה של ריכוז האורניום.

דו"ח זה מוסיף כי איראן נדרשת ליידע את סבא"א על ​​השינוי ברמת ההעשרה, אך בהתחשב באיחור שיש לסבא"א בקבלת מידע הקשור לפעילות הגרעין של איראן, אם הרפובליקה האסלאמית לא תרצה להודיע ​​על השינוי ברמת העשרת האורניום במפלים שנוצרו ע"י צנטריפוגות IR. 6 היא תוכל לחמוק מהניטור והמודעות של הסוכנות לגבי רמת העשרת האורניום לזמן מה.

עד כה, איראן העשירה אורניום ברמות של 3.6%, 20% ו-60%, ואם היא תגיע ל-90% היא תוכל לייצר פצצה גרעינית.

הדו"ח הקודם של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שפורסם ב-31 ביוני, הזהיר אף הוא כי איראן תגביר את העשרת האורניום על ידי הצבת צנטריפוגות IR-6 מתקדמות באתר פורדוב.

במקביל, סוכנות הידיעות רויטרס, המצטטת את דו"ח הסוכנות, כתבה כי מפל הצנטריפוגות הזה מורכב מ-166 מכונות ונחשב למפל הצנטריפוגות IR-6 השני שהותקן באתר של פורד הממוקם בלב ההרים.

בהמשך הדו"ח החסוי שלה, הסוכנות אמרה למדינות החברות בארגון זה כי איראן הודיעה שהיא החלה בתהליך הנטרול, תהליך שמתבצע לפני העשרת אורניום.

פעולות איראן בהגברת העשרת האורניום בזמן שהסבב האחרון של משא ומתן ה-JCPOA, שנערך ב-8 ביולי ,לאחר הפסקה של ארבעה חודשים בדוחא, קטאר, הסתיים בכישלון.

ביום שישי, 17 ביולי, ארצות הברית ושלוש המעצמות האירופיות החברות ב-JCPOA, כולל בריטניה, צרפת וגרמניה, תוך שהביעו שוב דאגה מהאצת הפיתוח של תכנית הגרעין של איראן, ביקשו פעם נוספת מהרפובליקה האסלאמית לקבל מיד את ההסכם הקיים על ידי ויתור  דרישות "תוספת JCPOA".

על פי הדיווחים, איראן הציגה שני תנאים "יוצאי דופן", אחד מהם הוא הסרת חיל משמרות המהפכה האסלאמי מרשימת ארגוני הטרור האמריקאים, והשני לקבל ערבות מוושינגטון שממשלות ארה"ב הבאות לא ייסוגו מההסכם הנוכחי.

مشخصات 16 سانتریفیوژ ایرانی- اخبار دیپلماسی ا - اخبار بین الملل تسنیم |  Tasnim

 

קרדיט: רדיו פרדו  קרדיט לתמונה: תסנים