מדענים חושפים חור חדש באוזון ומזהירים מפניו

חור חדש באוזון גדול פי 7 מזה שבאנטארקטיקה, אז למה הוא לא התגלה קודם? ועד כמה זה מסוכן לכדור הארץ?

בהפתעה לא צפויה, מדענים גילו חור חדש באוזון  הממוקם באזור האטמוספירה מעל כמעט כל אזור קו המשווה.

אוזון הוא שכבת גז טבעית הממוקמת בסטרטוספירה, השכבה השנייה באטמוספירה של כדור הארץ , ולמרות שתנאי הסטרטוספירה החמים מהממוצע הפחיתו את דלדול האוזון בשנתיים האחרונות, שטח החור הנוכחי עדיין גדול.

החור החדש גדול יותר

לפי מה שדווח בעיתון "האינדיפנדנט", החור החדש באוזון שהתגלה לאחרונה גדול פי 7 מהחור הישן המפורסם שנמצא מעל אזור אנטארקטיקה. המדען מאוניברסיטת ווטרלו באונטריו, קנדה, פרופסור צ'נג בין לו, אמר כי החור בן יותר מ-30 שנה, ומשפיע על שטח עצום שיכול להשפיע על מחצית מאוכלוסיית העולם.

פרופסור לו הסביר כי נוכחות החור החדש מזיקה לסביבה מכיוון שהיא עלולה להוביל לעלייה בקרינה האולטרה סגולה של כדור הארץ, וכן להשפיע ישירות על 50% משטח פני כדור הארץ, וציין כי בניגוד לחור שמעל אנטארקטיקה, שמשפיע רק באביב , החור הטרופי החדש משפיע על כל עונות השנה.

סיכונים בריאותיים של החור באוזון

פרופסור לאו הפעיל את האזעקה ואמר: "האזורים הטרופיים מהווים מחצית משטח פני כדור הארץ, והם ביתם של כמחצית מאוכלוסיית העולם, והנוכחות של חור האוזון הטרופי צריך לגרום לדאגה עולמית גדולה, שכן היא גורמת לסיכונים רבים הקשורים לכך כמו התפשטות סרטן העור, קטרקט והשפעות שליליות אחרות המשפיעות על הבריאות ומערכות אקולוגיות באזורים הטרופיים."

מדענים מגלים חור חדש באוזון

מדענים מגלים חור חדש באוזון

פרופסור לו הסביר מדוע החור החדש באוזון לא התגלה מוקדם, למרות גודלו הגדול, ואמר: "ראשית, לא היה צפוי חור באוזון מעל השטח הטרופי".

שנית, בניגוד לחורי האוזון העונתיים באנטארקטיקה ובאזור הארקטי המופיעים בעיקר באביב, החור המשווני אינו משתנה ונמשך למעשה על פני עונות השנה, ולכן אינו נראה בנתונים המקוריים שנצפו."

מטיל ספק בחור החדש באוזון

מנגד, פרופסור מרטין פילד, פרופסור לכימיה אטמוספרית באוניברסיטת לידס, אמר לדיילי מייל כי הוא הופתע מהמחקר החדש שמתפרסם במתכונתו הנוכחית, והדגיש שתוצאותיו שנויות במחלוקת, מכיוון שהוא לא בטוח שמה שקרה הוא אמיתי.

הוא הוסיף: "אנחנו כבר חווים דלדול אוזון באזורי הקוטב, וניתן להסביר זאת על ידי סגירה איטית ומשתנה של חור האוזון האנטארקטי, והטענה במחקר החדש הזה שהשינויים הגדולים הללו התרחשו באזורים הטרופיים לא הובאו לידי ביטוי באף מחקר אחר, מה שגורם לי להיות מאוד סקפטי, ובאופן כללי לא צריך להסתמך על עובדות מדעיות ממחקר אחד בלבד, ולכן העבודה החדשה הזו דורשת חקירה מדוקדקת לפני שהיא תתקבל."

קרדיט : roayahnews.com