מבזקי חדשות מהעולם ליום 9-7-2022. מתעדכן

*- חבר הפרלמנט הבריטי, טום טוגדנהט, שעומד בראש ועדת החוץ של בית הנבחרים, הוא הראשון שמכריז רשמית על התמודדותו להנהגת המפלגה השמרנית ולראשות הממשלה. "שירתי בעבר – בצבא וכעת בממשלה", כתב במאמר בדיילי טלגרף. "כעת, אני מקווה לענות שוב לקריאה בתור ראש ממשלה. הגיע הזמן להתחלה נקייה, הגיע הזמן להתחדשות"

*- דרק שובין, השוטר שרצח את ג'ורג' פלויד כאשר רכן על צווארו במהלך ניסיון מעצר במאי 2020, נידון ל-252 חודשי מאסר (21 שנה) במשפט הפדרלי על הפרת זכויות האדם של פלויד, אולם בית המשפט צמצם את העונש בשבעה חודשים בשל הזמן ששובין ריצה בבידוד בכלא. בשנה שעברה, נידון שובין ל-22.5 שנות מאסר על הרצח. לפני הכרעת הדין, פנה שובין לילדיו של פלויד ואמר כי הוא "מאחל להם את הטוב ביותר בחייהם ושתהיה להם הדרכה טובה כדי שיהפכו למבוגרים נהדרים".

*- שחקן הקולנוע הוותיק, ג'יימס קאן, הלך לעולמו בגיל 82. קאן היה מועמד לאוסקר של שחקן המשנה על תפקיד סוני קורליאונה בסרט "הסנדק" לפני 50 שנה וכיכב בעשרות סרטים נוספים, ובהם "מיזרי", "אירמה לה דוס", "שירו של בריאן", לצד סדרות טלוויזיה.

*- פריט חדש בחנות המזכרות של הבית הלבן: מטבע "אי הנחשים" שנועד להעלות על נס את "ההתנגדות האוקראינית נגד הפלישה הרוסית באי". צד אחד מציג צילום אווירי של האי בים השחור והצד השני מתאר את הטבעת ספינת הדגל של הצי הרוסי "מוסקבה" וכולל את האמרה הידועה "ספינה רוסית, לכי תזדייני". שווי המטבע – 100 דולר ו-20 אחוז מהמכירות יועברו לנשים ולילדים באוקראינה.

*- מיכאילו פודוליאק, יועץ בכיר בלשכת נשיא אוקראינה, הודה לבוריס ג'ונסון "על שהבנת את האיום של המפלצת הרוסית ותמיד היית בחזית התמיכה באוקראינה". "להיות מנהיג – לקרוא לרוע הרוסי רוע ולקבל אחריות בתקופות הקשות ביותר", צייץ. "להיות מנהיג – להיות הראשון שמגיע לקייב על אף התקפות טילים".

*- בתוך כל הסערה הפוליטית בבריטניה וההתפטרות של בוריס ג'ונסון, צריך לזכור שהיום זה יום השנה ה-17 למתקפת הטרור האסלאמי בתחבורה הציבורית בלונדון. 52 בני אדם נרצחו כאשר שלושה מחבלים מתאבדים מאל-קאעידה פוצצו מטעני חבלה בשלוש רכבות תחתית ומחבל רביעי התפוצץ באוטובוס.

*- אחרי יותר מ-20 שנה, אנשי הטאליבן חשפו השבוע את רכב הטיוטה ששימשה את מייסד התנועה ומנהיגה הראשון, מולא מוחמד עומר, בעת שנמלט מכוחות הקואליציה בהובלת ארה"ב שפלשו לאפגניסטן לאחר מתקפת ה-11.9.

המכונית הוסתרה במחוז זאבול שבדרום המדינה אחרי שהמולא עומר נמלט מקנדהאר, ששימשה מעוז הטליבאן, על רקע ההפצצות האמריקאיות והתקדמות הכוחות. שר ההגנה, מולא מוחמד יעקוב, בנו של המולא עומאר שהלך לעולמו ב-2013, הוא שהורה להוציא את המכונית ממקום המסתור.

"אדם נסע במכונית הזו שנטלה חלק באירועים המדהימים ביותר בהיסטוריה. הוא הסתמך על אללה הכל יכול, פיקד על כוחות הטאליבן במלחמה בלתי שוויונית מול עשרות מדינות פולשות וניצח", צייץ אנאס חקאני, אחד האישים המשפיעים בשלטון הנוכחי ואחיו של שר הפנים, סירג'ודין חקאני. "האנדרטה הזו צריכה להישמר במוזיאון הלאומי של המדינה".

*- בעוד תשומת הלב העולמית מופנית לעבר המתרחש באוקראינה, קיימו מנהל ה-FBI, כריסטופר ריי, ומנהל ה-MI5, קן מקאלום, הופעה פומבית משותפת ראשונה של ראשי שתי הסוכנויות כדי להתריע מפני האיום של ריגול תעשייתי סיני. "סין חודרת להיבטים כה רבים של חיינו הלאומיים", אמר מקאלום. "סין היא איום רציני יותר לעסקים מערביים מכפי שאנשי עסקים מתוחכמים רבים מבינים", הוסיף ריי, שהתריע כי בייג'ינג משתמשת "בכל כלי שברשותה" כדי לגנוב טכנולוגיות מערביות.

*- נשיא אוקראינה זלנסקי מתח ביקורת על המטכ"ל אחרי שמוקדם יותר היום פורסמה הוראה כי כל המתגייסים, מגויסים וחיילי המילואים חייבים לקבל אישור אם הם רוצים לעזוב את מקום המגורים שלהם, כאשר לאחר מכן תוקנה ההוראה למחוז או אזור המגורים. "ביקשתי מהמטכ"ל שלא לקבל החלטות דומות בעתיד בלי להתייעץ עמי", הדגיש זלנסקי לנוכח הסערה הציבורית.

*- ברית וישגרד – שבה חברות פולין, הונגריה, צ'כיה וסלובקיה – סובלת מהמשבר החמור ביותר מאז הוקמה לפני 31 שנה בשל עמדותיה של הונגריה ביחס למלחמה באוקראינה. בסלובקיה, שקיבלה את הנשיאות התורנית ב-1 ביולי, החליטו כי כדי לשמר את הברית, הם "ישתיקו" את תחום מדיניות החוץ.

במשרד החוץ בברטיסלבה ציינו כי הם רוצים לקדם את שיתוף הפעולה בסוגיות אזוריות, כדוגמת תחבורה, אנרגיה וסביבה, צעירים ויחסים בין אישיים. "חיוני שנחשוב על התפקיד של שיתוף הפעולה של וישגרד בסביבה המשתנה", נמסר. "לכן הנשיאות התורנית של סלובקיה תספק במה לדיאלוג פתוח בתחום הזה".

*- משרד ההגנה הבריטי חשף היום כי ספינה של הצי המלכותי במפרץ הפרסי תפסה מוקדם יותר השנה מנועים של טילי שיוט שהוברחו על גבי סירות מהירות שיצאו מאיראן, ככל הנראה בדרכן לחות'ים בתימן. מדובר בפעם הראשונה שבה ספינת מלחמה בריטית מבצעת סיכול של הברחת אמצעי לחימה מתוחכמים מאיראן.

הפריגטה מונטרוז ביצעה את שני הסיכולים ב-28 בינואר וב-25 בפברואר. מסוק ויילדקאט שמוצב על סיפונה איתר סירות קטנות נעות במהירות מחופי איראן וביצע אחריהן מרדף אחרי שזיהה שיש עליהן מטען חשוד. לוחמי נחתים בריטים הגיעו בסירות מהירות והחרימו את אמצעי הלחימה.

בדיקות טכניות חשפו שמדובר במנועים רקטיים עבור טיל השיוט 351 מתוצרת איראן שמגיע לטווח של אלף ק"מ, הדגם ששימש את החות'ים להתקפות בסעודיה ובאבו דאבי בתחילת השנה. בנוסף, התגלו על הסירות 358 טילי קרקע-אוויר.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי   קרדיט לתמונה: משרד ההגנה הבריטי