מבזקי חדשות ליום 9-7-2022. מתעדכן

*- בשקט בשקט מסתבר שהאירופים עושים עסקים עם משטר אסד
תחקיר שפורסם השבוע בעיתון "הגרדיאן" הבריטי מגלה כי למרות הסנקציות על משטר אסד, מדינות באירופה כולל במערבה עושות עמו עסקים ובדרך מעשירים גם מקורב לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. מהתחקיר עולה כי מדינות ביבשת מייבאות פוספטים מסוריה ובכלל זה בחודשים האחרונים לאחר פרוץ המלחמה באוקראינה.

הפוספטים הם מרכיב חשוב בתעשיית הדשנים והמספוא והמלחמה באוקראינה יצרה בשוק מחסור. בשנת 2018 העביר משטר אסד את השליטה בייצוא הפוספטים לחברה שבבעלות גנדי טימצ'נקו מקורבו של פוטין. לפי התחקיר, מסתבר כי מדינות כמו פולין, ספרד, בולגריה וסרביה רכשו פוספטים מסוריה בעשרות מיליוני דולרים. החברה הרוסית שולטת בנמל טרטוס הרוסי משם מתבצע הייצוא וזה יכול להסביר את הכעס של הרוסים על כך שישראל הפציצה שם באזור בסוף השבוע שעבר….

*- האם מרוקו תייבא גז ישראלי?
מרוקו צפויה להודיע בקרוב על ייבוא לראשונה בהיסטוריה של גז טבעי נוזלי (גט"ן). כל זה קורה אחרי שאלג'יריה סגרה את הזרמת הגז למרוקו בשלהי השנה שעברה עקב התדרדרות ביחסים בין שתי המדינות השכנות. מאז מנצלת מרוקו את הצינור שנסגר כדי לקבל דרכו גז מספרד אולם כדי שמשק החשמל שלה יפעל כרגיל היא זקוקה לייבא עוד גז טבעי נוזלי.

לפי מומחים, למרוקו יש שתי אפשרויות. הראשונה יבוא של גט"ן מארה"ב. זה ייעשה דרך ספרד שם יחזור הגז למצבו הטבעי ויוזרם בצינור למרוקו מאחר שלמדינה הצפון אפריקאית אין את המתקנים הדרושים לקליטה ישירה של גט"ן.

האפשרות השנייה אך הסבירה פחות היא ייבוא מישראל לפי המתווה הבא: מצרים תייבא את הגז מישראל שם הוא יעבור הנזלה, ייצא לספרד ומשם בצינור לאחר המרתו חזרה למצבו הטבעי. ספרד כבר היום מייבאת גט"ן ממצרים ולאחרונה זה קרה במאי 2022 דרך נמל דמיאטה. עם זאת, המומחים מעריכים שהאופציה מישראל יקרה יותר בהשוואה לייבוא מארה"ב.

*- האמת המרה נאמרת למצרים על ידי הנשיא שלהם
נשיא מצרים מכה שוב עם אמירה שמעוררת הדים רבים בתוך המדינה. היום עבד אל-פתאח א-סיסי בעת נאום בפתיחת פרויקטים דיגיטליים התייחס לעליית המחירים שמורגשת על ידי כל מצרי ואמר שלמצרים אין כלום "מלבד חול ואבנים." בגלל דלות משאבים זו הסביר הנשיא ההכנסה של המצרי "אינה גדולה". זו הסיבה, לפי א-סיסי, שהמצרי חש בלחץ בימים אלה.

הוא הוסיף: "אני אומר את זה כדי שלאף אחד לא תהיה אשליה שלמדינה המצרית יש עושר משאבים".

בחודשים האחרונים השמיע א-סיסי שורה של אמירות שבעצם מנסות להרחיק ממנו את "האשמה" של השתוללות המחירים, אם כי האמירה מהיום משקפת נאמנה את מצבה של מצרים. היא דלת משאבים ביחס לאוכלוסייה ולכן זקוקה כל העת לסיוע מבחוץ.

*- האיראנים רעבים
שלטון האייתולות משקיע את כספו בפיתות תכנית גרעינית, טילים בליסטיים וארגוני טרור ומי שמשלם את המחיר הם האיראנים הפשוטים. הכלכלן האיראני מחמוד ג'ם סאז, טוען בראיון לאתר מקומי כי איראן נמצאת מתחת "לקו הרעב". לדבריו, אם פעם השאיפה של האיראני הפשוט הייתה לחסוך כסף היום משימתו היחידה היא לשרוד. וכשלאיראנים הפשוטים אין ממה לחיות, הגופים הכלכליים הקשורים במשמרות המהפכה פטורים מתשלום מיסים, הוא הסביר.

לפי המומחה, לכ-20 מיליון איראנים אין אפילו הכנסה מינימלית הדרושה לקיומם, כשבנוסף חלק ממחירי המזון עלה ב-300% במהלך השנה האחרונה. ג'ם סאז גם ביקר את ממשלת הנשיא ראיסי שהבטיח בניית 1 מיליון יחידות דיור בכל שנה אולם במהלך השנה האחרונה יעד זה לא הושג.

*- בשורות לא טובות למפרציות: מחיר הנפט צולל
מחיר חבית הנפט ירד היום בכ-10 דולר כשהסוג האמריקאי ירד אל מתחת ל-100 דולר בעוד מחיר הברנט מגיע לפחות מ-103 דולר. יצוין כי בחודש שעבר איבד הנפט כ-7% ממחירו. מה שגורם לירידות החדות הן החשש ממיתון עולמי שיוריד את הביקוש. בנוסף, העלאת הריבית בארה"ב מחזקת את הדולר מה שמהווה תמריץ נוסף למכירת הנפט.
מדינות המפרץ שחגגו עד כה הכנסות שיא בשל נסיקת מחירי הנפט מתחילת השנה צריכות לקחת בחשבון כי המגמה תתהפך.
עם זאת חשוב להדגיש שלמרות הירידה החדה היום צפו למסחר עצבני ותזזיתי בנפט בשבועות הקרובים כי לצד גורם הממתן את הביקושים ישנו גורם נגדי הקשור בבעיות האספקה כשעל הפרק בין השאר צפויה שביתה של עובדי הנפט בנורבגיה….

*- ג'ונסון מתחנן (שוב) ליצרניות הנפט
מחיר הבנזין בבריטניה מגיע לשיאים חדשים דבר שגורר מחאות ספונטניות בכבישי הממלכה מצד נהגים שדורשים עזרה להתמודד עם המצב. במצב דברים זה, שוב קרא היום ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ליצרניות הנפט השייכות לקואליציית אופ"ק+ להגביר את היצע הנפט. הקריאות הללו מושמעות מאז תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה ללא מענה.

למען הדיוק מישהו צריך לעדכן את ג'ונסון שלא רק שיצרניות אופ"ק+ לא מעלות את התפוקה הן אפילו לא עומדות בהסכם המכסות שלהן ומשווקות פחות נפט ממה שהתחייבו. ספציפית, התמקד ג'ונסון היום בסעודיה וקרא לה להגביר את התפוקה. לסעודים אכן יש יכולת להזרים עוד 2 מיליון חביות ביום אבל ספק אם יעשו זאת כשברקע חשש למיתון עולמי שיקטין את הביקוש.

*- כמה לא מפתיע: הלבנונים הכי עצבניים
מחקר התחושות לשנת 2022 שפרסמה באחרונה חברת גאלופ מלמד בין השאר מיהן 10 המדינות בהן רמת העצבנות של התושבים היא הגבוהה ביותר. באופן לא מפתיע לבנון על כל בעיותיה ניצבת במקום הראשון כש-49% מהנסקרים (מדגם של 1000 בוגרים) העידו שחשו כעס ביום לפני שנשאלו. בכלל, הנציגות של המזרח התיכון נכבדה כשגם עיראק וגם ירדן בעשירייה הראשונה וגם טורקיה שבמקום השני היא עם "חצי רגל" במזרח התיכון…

המחקר של גאלופ בודק חמש תחושות עיקריות: מתח, עצב, כעס, חרדה וכאב נפשי.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון