שיחת טלפון שהודלפה מכעיסה את פוטין ומניעה את לברוב לתקוף את מקרון

היחסים בין צרפת לרוסיה הולכים ומסתבכים לאחר ששר החוץ הרוסי סרגיי לברוב פתח במתקפה זועמת נגד נשיא צרפת מקרון, על רקע זה שהתיר לפרסם חלק משיחת הטלפון שניהל עם ולדימיר פוטין לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה.  

במסיבת עיתונאים בווייטנאם ביום רביעי, אמר שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, כשהוא תוקף את מקרון: "אנחנו תמיד מנהלים משא ומתן בצורה שאנחנו אף פעם לא מתביישים… אנחנו תמיד אומרים את מה שאנחנו חושבים עליו. אבל הפרקטיקה הדיפלומטית לא מאפשרת זליגה חד-צדדית של הקלטות כאלה".

דוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זכרובה אמרה: "כשמבוצעות שיחות ברמה הגבוהה ביותר, מדובר כמובן בעניין חסוי, וכמובן, מדובר במו"מ סגור. אבל התברר שלפני חודשיים כשמקרון התקשר לנשיא רוסיה, כל השיחה תועדה במצלמות העיתונאים שישבו. הם מתארים הכל. זו דוגמה לכך שכך הם כנראה לא מבינים את פירוש המילה "דיפלומטיה".

היא ציינה כי קשה לצפות לחשאיות מהצד הצרפתי, לאחר שצילומי השיחות הסגורות של מקרון עם פוטין פורסמו בטלוויזיה הצרפתית.

פוטין רוצה לשחק הוקי

הכעס הרוסי הגיע לאחר שהערוץ השני הצרפתי שידר סרט תיעודי בשם "הנשיא, אירופה והמלחמה" שעסק בצעדי מקרון לפתרון המשבר האוקראיני, כולל אחת משיחות הטלפון עם פוטין, שביקש לקיים פסגה בין נשיא רוסיה ומקבילו האמריקני ג'ו ביידן.

במהלך השיחה אומר פוטין בקול רך: "זו הצעה שראוי להילקח בחשבון, אבל אם אתה רוצה שנהיה בקנה אחד עם הדרך שבה היא צריכה להתנסח, אני מציע שנבקש מהיועצים שלנו לפנות אחד לשני בהקדם האפשרי… אבל תבין שאני מסכים כעיקרון".

מקרון משיב: "ובכן, אתה מאשר שאתה מסכים עקרונית, ואני מציע שהצוותים שלנו ינסו… לעבוד על הצהרה משותפת לאחר השיחה הזו".

אבל פוטין הפתיע את מקרון באומרו: "למען האמת איתך, רציתי לשחק הוקי קרח, כי עכשיו אני בחדר כושר. אבל לפני תחילת המשחק, אני מבטיח שאתקשר ליועץ שלי", לפני שסיכם בצרפתית, "תודה, אדוני הנשיא", לפי העיתון האיטלקי Politico .

הצהרת האליזה שפורסמה לאחר השיחה הודיעה כי גם פוטין וגם ביידן הסכימו לקיים פסגה על אוקראינה, אך הפסגה מעולם לא התקיימה. במקום זאת, יום לאחר השיחה עם מקרון, הכיר פוטין רשמית בשני מחוזות בדלנים במזרח אוקראינה, וב-24 בפברואר פתחו כוחותיו בפלישה רחבת היקף נגד אוקראינה.
Macron says phone calls with Putin 'not pleasant'
קרדיט: אוריינט ניוז   קרדיט לתמונה:  AA.TR