ממשלת לבנון מתנערת משיגור מל"טי חיזבאללה לעבר ישראל

בתגובה רשמית ראשונה על שיגור 3 מל"טים של חיזבאללה לפני יומיים, לעבר שדה כריש השנוי במחלוקת בין לבנון לישראל, דחו שלטונות לבנון את פעולת חיזבאללה הנתמכת על ידי איראן .

היום, יום שני, הממשלה רואה בכל פעולה מחוץ למסגרת המשא ומתן המתמשך בתיווך ארה"ב לתיחום הגבולות הימיים עם ישראל כ"בלתי מתקבלת על הדעת".

"זה מסכן אותנו"

שר החוץ, עבדאללה בו חביב, אמר לאחר פגישתו עם ראש הממשלה הזמני, נג'יב מיקאטי, כי "כל פעולה מחוץ למסגרת אחריותה של המדינה וההקשר הדיפלומטי שבמסגרתו מתנהל המשא ומתן, אינה מקובלת וחושפת את המדינה ל סיכונים מיותרים".

הוא גם הדגיש כי המשא ומתן המתמשך עם מאמצי המתווך האמריקאי, עמוס הוכשטיין, "הגיע לשלבים מתקדמים", וקרא לכל הצדדים "להראות רוח של אחריות לאומית גבוהה ולעמוד באמור לעיל".

ההתפתחויות הקשורות לנושא תיחום הגבולות הימיים עם ישראל הואצו לאחרונה לאחר הפסקה של חודשים, בעקבות הגעת כלי שייט שנועדו להפקת גז סמוך לשדה כריש, שביירות רואה בו אזור שנוי במחלוקת.

3 מל"טים

בשבת הודיע ​​חיזבאללה כי הוא "שיגר שלוש מל"טים לא חמושים בגדלים שונים לעבר האזור השנוי במחלוקת בשדה כריש כדי לבצע משימות סיור".

הצבא הישראלי, בתורו, אישר עובדה זאת, ופרסם בטוויטר סרטון המתעד את הרגעים הללו.

אתמול אמר ראש ממשלת ישראל יאיר לפיד כי חיזבאללה "מערער את יכולתה של לבנון להגיע להסכם על גבולות ימיים".

ראוי לציין כי המשא ומתן שהחל בין שתי המדינות בשנת 2020 בתיווך אמריקאי הופסק במאי אשתקד עקב חילוקי דעות על שטח האזור הימי השנוי במחלוקת.

בתחילת דרכה, השיחות היו אמורות להיות מוגבלות לשטח ימי המוערך ב-860 קמ"ר, שגבולותיו מוגדרים בקו 23, בהתבסס על מפה ששלחה לבנון ב-2011 לאו"ם.

עם זאת, השלטונות הלבנוניים סברו מאוחר יותר כי המפה מבוססת על הערכות שגויות, ודרשו לבצע חיפוש ב-1,430 קמ"ר נוספים, כולל חלקים משדה כריש, המכונה קו 29.

לאחר הגעת פלטפורמת הפקת גז מול חופי ישראל, לבנון קראה להוכשטיין לחדש את המשא ומתן, והציגה הצעה חדשה לתיחום הגבול שלא התייחסה לשדה כריש.

המתווך האמריקאי הביא גם את ההצעה הלבנונית לישראל.

جريدة الجريدة الكويتية | لبنان وإسرائيل يلجآن إلى الوسيط الأميركي في «أزمة  كاريش»

קרדיט: אלערביה ואלג'רידה