ראמ"ן לשעבר: האפשרויות בפני ישראל להגיב נוכח הפרובוקציה של חיזבאללה

חיזבאללה שיגרו הבוקר 3 מל"טים לא חמושים ,"למשימת מודיעין ושליחת מסר" כדבריהם, לעבר שדה הגז הישראלי "כריש" לא הרחק מהגבולות הימיים עם לבנון.

כל שלושת המל"טים ייורטו באוויר מעל מימי הים התיכון מבלי שיהוו איום כשלהו לביטחון מתקני הגז.

ההערכה היא שישראל לא יכולה שלא להגיב לפרובוקציה קשה זאת.

מה האופציות העומדות בפני מקבלי ההחלטות בישראל , באשר לכך מפרט האלוף במיל. תמיר היימן , ראש אמ"ן לשעבר שפרש אך לאחרונה והמשמש היום כראש המכון ללימודים אסטרטגיים בישראל, כדלקמן:

יירוט המל״טים של חיזבאללה. הדילמה שמונחת הלילה בפני מקבלי ההחלטות היא בין ארבע אופציות עיקריות:

א. עצירה כי לא נגרם נזק ומדובר בהצלחה – עלולה להביא לניסיונות נוספים דומים לזה.

ב. תקיפת אתר בלבנון- עלולה להביא להסלמה בתקופת ממשלת מעבר.

ג. תגובה כנגד תשתיות חיזבאללה בסוריה – גביית מחיר, אך המחשת חוסר הרצון שלנו לתקוף בלבנון.

ד. תגובה מסוג תגובות ״מלחמת התודעה״ – סייבר, בום על-קולי, מסרים אסטרטגיים – אין סיכון בהסלמה, עלולה להיתפס כחולשה.

בראייה אסטרטגית יש לשים לב לכמה נקודות:

– העדר היציבות בלבנון, שמונע את הפקת הגז מהמים הכלכליים של לבנון. על מנת להסיח את השיח הציבורי, חיזבאללה(שאחראי לחוסר היציבות) מפנה את תשומת הלב לעניין ויכוח הגבולות.

– העולם מצדו , מנסה לסייע ללבנון על ידי האישור להעביר גז דרך הצינור המצרי שעובר בשטח סוריה (כלומר האמריקנים מוותרים פה על יישום חוק קיסר- חוק האוסר ייצוא לסוריה) . חיזבאללה מסבך את לבנון באיום על תשתיות גז!

– ברמה האופרטיבית ישראלית, יש פה יישום מושלם של תפיסת ההגנה על המים הכלכליים. גילוי מוקדם, הגנה רב שכבתית – אוויר וים. והסרת איום הרחק מהמטרה.

– ההערכה היא שמדובר היה במשימת איסוף למטרת העברת מסר מאיים ולא משימת תקיפה. חיזבאללה אומנם מגלה יוזמה לצורך העלאת המודעות לעמדתו בנושא הגבולות, אך לא מסתכן בתקיפה קינטית – אירוע שעלול להתהפך עליו.

לחיזבאללה יכולות מגוונות ומתקדמות יותר ממה שהופגן פה. מציע להתייחס ברצינות לאיום.

הערה ברקע הידיעה: 

יש לציין כי הבוקר תקפה ישראל , על פי מקורות זרים , מטרות במחוז טרטוס שבצפון מערב סוריה. 

מנהל המרכז לזכויות אדם הסורי, רמי עבד אל-רחמן, אמר לרשת אל-ערביה, כי חיל האוויר הישראלי ביצע הפצצה על מטרות בדרום טרטוס בסוריה, היום, שבת, כשהוא מכוון לאתרים לאחסון נשק השייך לחיזבאללה. מה שמצביע על כך שנשק זה היה בדרכו להיות מועבר ללבנון.

אם טענתו של הסורי אכן נכונה הרי שאופציה ג' שמציע האלוף היימן ( ג. תגובה כנגד תשתיות חיזבאללה בסוריה – גביית מחיר, אך המחשת חוסר הרצון שלנו לתקוף בלבנון) אינה כה אטרקטיבית לבניית הרתעה על חיזבאללה כי ממילא ישראל תוקפת ומשמידה כל איום ההולך ומבשיל מצד חיזבאללה בשטח סוריה.

והצורך לבנות הרתעה כנגד צעדים פרובוקטיביים מצד חיזבאללה היוצאים לפועל משטח לבנון חייבים לנקוט בדרך פעולה שונה.

אפשר להעריך במידה סבירה של בטחון כי ההוראה להוצאה לפועל של פרובוקציה זאת יצאה ישירות מטעם האיראנים תוך לקיחה בחשבון כי המצב יכול להידרדר בקלות לכדי התנגשות צבאית . 

כמו כן אפשר לראות את המעשה של חיזבאללה כאיתות איראני לארה"ב לסיים את הסכם הגרעין עם איראן עוד לפני ביקורו של ביידן בישראל , שאם לא איראן יכולה בקלות לדרדר את המצב עם ישראל לכדי עימות גלוי.

קרדיט לתמונה: דובר צה"ל