המגעים לעסקת שבויים ונעדרים – עדכונים אחרונים

-> בישראל שללו הבוקר את האפשרות לעסקת שבויים חלקית, כפי שחמאס הציע דרך ערוץ אל מיאדין. – כך לפי הפרסום בYnet.

-> אביו של הישאם א-סייד, שעאבן, התראיין הבוקר לרדיו א-נאס, ואמר כי הוא מוכן לספק לחמאס את כל הראיות שהם צריכים כדי להוכיח שבנו לא שירת בצבא. – טענותיו של שעאבן מגיעות עם התייחסות החמאס להישאם כחייל ישראלי לשעבר, מה שמאפשר להם לכאורה להחזיק בו. עם זאת, בויקיפדיה ובאתרים נוספים נכתב כי הישאם שירת בעבר לתקופה קצרה בצבא ושוחרר על רקע נפשי. באתר הרשמי של חמאס מכירים את הדיווחים.

-> כתב דסק הערבים בכאן 11, רועי קייס, פרסם הבוקר כי מזה מספר שנים שמתנהלים מגעים בלתי רשמיים בין אזרח ישראלי בשם יואל מרשק, לפעיל עזתי בשם סאמי עובייד, שמטרתם התנעת פתרון אזרחי לסוגיית השבויים והנעדרים. לפי הפרסום, בחמאס אישרו לאחרונה להכניס את מרשק לרצועה לסבב דיונים. בישראל מודעים להחלטה ואינם מעוניינים.

-> העיתון אלערבי אלג'דיד הסעודי פרסם הבוקר, מפי גורמים בפלגים, כי במהלך אחד סבבי המשא ומתן, 'פלט' אחד הבכירים הישראלים כי הוא אינו בטוח שחמאס מחזיק בשני גופות החיילים, ויתכן שאחד מהם רק נפצע וטופל מיידית על ידו. – הדיווח נמחק זמן קצר לאחר פרסומו.

– > שר הבטחון בני גנץ התייחס הבוקר לסרטון ואמר כי – "מדובר בסחטנות על גבה של סוגיה הומינטרית. ניסיונות הסחטנות ותרגילי התודעה לא ישפיעו על התנהלותנו. חמאס מחזיק את ארבעת הבנים בניגוד לחוק הבינלאומי ולמוסר. הציפייה שלנו מהקהילה הבינלאומית היא לפעול מול הפעילות הנפשעת הזו של חמאס". הוא הוסיף כי "מדינת ישראל ממשיכה להפוך כל אבן על מנת להשיב את הבנים הביתה".

***
אין ספק. בחמאס ניסו והצליחו לעלות מחדש את השיח הציבורי בישראל באשר לעסקת שבויים, אך לא בטוח שינחלו הצלחה בנושא.

המטרה בפרסום חוליו, לכאורה כמובן, של הישאם א-סייד ובמקביל הפרסום על עסקת שבויים הומנטירית ומהירה, דרך ערוץ אל מיאדין, נועדה למעשה לייצר מצג שווא לפיו ארגון הטרור החמאס מתנהל בצורה מוסרית. – בזמן שכולנו יודעים שהסיבה היחידה שחמאס דואג לשלומם היא הידיעה שהם "שווים הרבה יותר" כשהם בחיים.

משיטוט קצר בכלי התקשורת הפלסטינים ניתן לראות כי הם מפרסמים 'בגדול' את הסירובים הישראלים (ברבים) לקידום עסקת שבויים.
לדעתו של ידידנו, דוד העזתי, יתכן שמדובר במצג גדול הרבה יותר – לפיו ישראל אינה מתעניינת במצבו של הישאם, אזרח ערבי ישראלי, ובכך לגרום לקמפיין, אפילו אלים, בנושא מצדן של הערבים הישראלים, כפי שקרה בשומר החומות.

הפרסום באלערבי אלג'דיד הוא מהלך נוסף שחמאס מנסה לקדם, בכך שהוא זורע דיסאינפורמציה באשר לגורל אחד החיילים השבויים. המטרה כמובן היא לרתום גם את המשפחות הישראליות לנושא ולהביא לעסקה במהרה.

חשוב לזכור – חמאס לא מחלק מתנות בחינם! פרסום הסרטון אתמול הגיע לאחר ייאוש רב שנמשך שמונה רבים מצד החמאס, בשל התבצרות ישראל בתנאי סף באשר לעסקה אפשרית.

What could lead to a breakthrough in the return of prisoners from Gaza |  Israel today - The Limited Times

קרדיט: ערוץ הטלגרם המוח'אבראת