יתרונות בריאותיים של דובדבנים וכמה מותר לאכול מדי יום

בעונת הדובדבנים מרבית האנשים מתכוננים לאכול אותו לארוחות בוקר, צהריים וערב, ובנוסף לטעמו הטעים, הוא נחשב לפרי שימושי לגוף ושומר על הנעורים, אך יש גם כאלו שהפרי נאסר עליהם באופן מוחלט.

יתרונות דובדבן

דובדבנים ידועים בתכולת החומרים התזונתיים הגבוהה שלהם, וכמו כל פירות היער, הם עשירים בויטמינים C, A, B1, B2, E ו-PP, כמו גם נוגדי חמצון וביופינואידים.

"אחד היתרונות של דובדבנים הוא שהם מכילים ביופלבנואידים, חומר שנותן לצמחים את צבעם ומגן עליהם מפני מזיקים, ולבני אדם, זה חשוב כי הוא מפחית את הלחץ החמצוני ומגן על התאים מפני רדיקלים חופשיים", אומרת נטליה קוצ'ופה. תזונאי ומומחה לתזונה אינטגרטיבית פונקציונלית.

התזונאית לודמילה מיקיטיוק מציינת שדובדבנים עשירים גם באנתוציאנינים, תרכובת שיש לה השפעה מועילה על הזיכרון ועל תפקוד המוח הכללי.

אנתוציאנינים, כמו גם קוורצטין (חומר השייך לתכשירי ויטמין מקבוצת P) שהופכים את הדובדבנים להיות לעזר במניעת סרטן.

במחקר שלם שהוקדש לדובדבנים על ידי מדענים אמריקאים, נמצא שאנשים שאוכלים 3 ק"ג או יותר מהפרי הזה בשנה נוטים פחות לפתח גידולים ומחלות לב וכלי דם בהשוואה לאלה שאוכלים לא יותר מקילוגרם.

בנוסף, דובדבנים מכילים הרבה ויטמינים וסיבים מקבוצת B, המסייעים למערכת העיכול, משפרים את חילוף החומרים ועוזרים להתגבר על עצירות.

נוגדי חמצון צמחיים עוזרים לעכל מזון שומני בקלות, ולכן דובדבנים הם הבחירה הטובה ביותר כקינוח לאחר ארוחה כבדה, והתכולה הגבוהה של אשלגן גם עוזרת להיפטר מבצקות.

– אנחנו דואגים ליופי

הכללת מעדן עונתי זה בתזונה צריכה להיות לא רק לבריאות, אלא גם ליופי. דובדבנים, לפי התזונאית ליודמילה מיקיטיוק, מועילים ביותר לעור, והכל קשור ברטינול, כמו גם נוגדי חמצון, הנמצאים בפירות מתוקים.

"החומרים האלה מאיצים תהליכי התחדשות, עוזרים להאריך את הנעורים, כמו גם מונעים פריחות עקב ניקוי רעלים בזמן", אומרת מיקיטיוק.

"ליתרונות הללו, אנחנו יכולים להוסיף את העובדה שדובדבנים מתוקים מכילים מלטונין, הורמון שאחראי לקצב הביולוגי שלנו ולאיכות השינה שלנו" והתזונאית מאמינה שאם אוכלים רק חופן אחד של דובדבנים בכל יום, לאחר שבוע השינה שלך תהיה חזקה יותר.

דניס פרוקופייב, רופא כללי, בעל תואר ד"ר ממוסקבה, מדגיש שדובדבנים הם אלטרנטיבה טובה לסוכר, ושאכילת פרי זה מועילה הרבה יותר לבריאות ולמראה מאשר ממתקים קולינריים.

– מי לא יכול?

באופן כללי, לדובדבנים אין הרבה תכונות שליליות, אבל יש דברים שאתה עדיין צריך לדעת כדי שלא יהיו לך סיבות להתחרט.

מומחה התזונה מזהיר, "יש להתייחס בזהירות לאנשים עם אלרגיות למזון, סוכרת והחמרה בגסטריטיס, ויש גם סיכון לילדים מתחת לגיל שנתיים.

הוא הצהיר כי "אין לאכול דובדבנים  מי שסובל מעצירות או שלשולים, דלקת לבלב חריפה, חסימת מעיים, היווצרות גזים מוגברת ודלקת קיבה עם חומציות גבוהה.

לדברי דניס פרוקופייב, הכלל החשוב ביותר בשימוש בפירות העונה ופירות יער הוא מתינות. לגבי דובדבנים מתוקים, אני ממליץ לא לחרוג מהמינון המרבי של 300 גרם ליום, מנה קטנה של דובדבנים טובים נותנת השפעה חיובית.

ואם תגזימו, עלולות להיווצר בעיות: עלייה ברמת הסוכר בדם, תגובות אלרגיות, התפתחות של חסימת מעיים.

דובדבנים, כמו פירות אחרים, לא מומלץ לאכול על בטן ריקה, עדיף להמתין חצי שעה לאחר הארוחה העיקרית ולהחליף את הקינוח בדובדבנים.

לפי דיאטנית כללית, אכילת דובדבנים על בטן ריקה עלולה לגרום לדלקת ברירית מערכת העיכול, להחמיר את דלקת הקיבה או לתרום להתפתחות כיבי פפטי.

ואל תשכחו שלעתים משתמשים בחומרי הדברה וכימיקלים שונים להבשלת הפירות.

מוצר שימושי יכול להפוך למקור לבעיות אם הוא מאוחסן בצורה לא נכונה. רופאים נתקלים לעיתים קרובות בתלונות של מטופלים שמסתכנים באכילת פירות לא נקיים או מקולקלים.

כאן, מומחים מציינים כי אין טעם לשטוף את הדובדבנים לפני הכנסתם למקרר.

בפירות יכולים להיות חתכים ושריטות, כך שאם לא אוכלים אותם מיד לאחר שטיפתם יתחיל תהליך הריקבון.

אדם שמשתמש בדובדבנים כאלה כבר מביא לגופו רקע חיידקי זר שיכול להוביל להתפתחות של מחלות רבות.

לדבריו, יש לשטוף דובדבנים במים זורמים קרים כדי לשטוף את כל הזחלים ולהסיר חומרי הדברה ולכלוך, אין צורך להשתמש בחומרי ניקוי ומלח – זה לא יביא הרבה תועלת, אלא רק ישנה את הטעם של הדובדבנים, אז אחסנו אותם במקרר, בכלי מכוסה, כדי שלא יבואו במגע עם מזונות אחרים.

רופאים לא ממליצים לדאוג יותר מדי אם בלעת לפתע גלעין דובדבן, כי הגוף ייפטר ממנו באופן טבעי מבלי לפגוע באיברים הפנימיים.

הסכנה, לדברי דניס פרוקופייב, היא שגלעיני דובדבנים יכולים לחסום את דרכי הנשימה, והדבר עלול לגרום לחנק ואף להוביל למוות.

הדיאטנית לודמילה מיקיטוק ממליצה להיזהר מאוד כשמדובר בילדים קטנים, לפני מתן דובדבנים לילדים, הרופא ממליץ להסיר את הגבעולים והגלעינים, ועדיף לחתוך כל דובדובן לשניים, במיוחד אם הדובדבנים גדולים ובשרניים.

יתרונות בריאותיים של דובדבנים וכמה דובדבנים מותר לאכול מדי יום

קרדיט: סטפ ניוז