יורש העצר, פגישות מדיניות, וכינוס מסקרן ביולי

מוחמד בן סלמאן, יורש העצר הסעודי, המוכר בכינוי MBS, סיים את סבב הפגישות המדיני שבו נסע לפגוש את נשיא מצרים, מלך ירדן, ואת נשיא טורקיה, ונפגש גם עם ראש ממשלת עיראק שהגיע לערב הסעודית.

אציין שזו הייתה הנסיעה הראשונה של MBS מחוץ למפרץ, מאז שהשתתף בכינוס G20, פורום הכלכלות הגדולות בעולם, בסוף יוני 2019 ביפן.

במצרים MBS ביקר בפעם האחרונה ב 2018, בירדן זה הביקור הראשון לאחר יותר מחמש שנים, ומיותר להזכיר שהוא לא ביקר בטורקיה לאחר רצח ג'מאל ח'אשוקג'י, בקונסוליה הסעודית באיסטנבול, באוקטובר 2018.

כל עיתוני השכונה המזרח תיכונית, כולל העיתונות הישראלית, כותבים מאמרים על סבב הפגישות המדיניות, ומלאים בדברי פרשנות מלומדים, על הסיבות לסבב הפגישות עם ראשי המדינות, על מה שיהיה על סדר היום בכינוס המתוקשר של מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ (GCC) שיתקיים באמצע יולי בערב הסעודית, ובו ישתתפו גם מצרים, ירדן, ועיראק, ולפי הפרסומים, יגיע אל הכינוס גם נשיא ארה"ב. (לאחר ביקורו בישראל)

לפי הנאמר בהודעות הרשמיות לעיתונות, בשלושת המדינות נסובו השיחות על נושאים משותפים לסעודים ולמדינות בהן ביקר יורש העצר, בהן הביטחון האזורי, השלכות המצב באוקראינה, ונושאים כלכליים.
אוסיף שלפי הפרסומים, הסעודים סיכמו עם המארחים בשלושת המדינות, על השקעות סעודיות בפרויקטים שיוכלו לעזור לכלכלות המקומיות, שבמילים עדינות, לא נמצאות במצב מזהיר.

כמובן שבתקשורת באזור ובעולם, מדברים גם על הצפוי בהמשך, לאחר כינוס ה GCC + בחודש הבא, בהקשר של הביטחון האזורי, ובהקשר של מחירי הנפט והגז בעולם.

אין לי מושג איך יתנהלו השיחות בכינוס, ומה יהיו תוצאותיו, אבל אין ספק שהולך להיות מאוד מעניין לשמוע את ההצהרות והנאומים של MBS המארח, של מנהיגי המדינות המשתתפות, ושל נשיא ארה”ב שיתארח בממלכה, ואין ספק שיהיה מעניין בשבועות הקרובים לעקוב אחר הדיווחים.

ועד לכינוס המתוקשר, ובמקביל לפגישות המדיניות של MBS, ממשיכים בממלכה הסעודית לקדם נושאים מדיניים של הממלכה באזורנו ובעולם הרחב, ובשבוע החולף התקיימו בממלכה פגישות רבות של בכירי הממלכה עם גורמים שונים, ובהם המלך סלמאן, שפגש את השגרירים המיועדים של הממלכה בסין, הודו, וייטנאם, נפאל, סרילנקה, פרו, צ’ילה, גאורגיה, אתיופיה, והנציג הקבוע של הממלכה למוסדות האו"ם בז’נבה.

והייתה גם פגישה מסקרנת של מוטלק בן סאלם אל-עזימה (مطلق بن سالم الأزيمع = Mutlaq bin Salem Al-Azima) סגן הרמטכ"ל הסעודי, המשמש גם כמפקד הכוחות המשותפים (הגוף במשרד ההגנה הסעודי, המפקד על המבצעים המיוחדים של הכוחות הסעודים) שאירח לפגישת עבודה, את הרמטכ"ל הקטארי.

ואלו רק חלק מהפגישות של המלך, יורש העצר, שרים ובכירי הממלכה, עם אישים מהאזור ומהעולם, כולל פגישות שר החוץ הסעודי עם שגרירים של מדינות שונות בממלכה.

כל האזור מתכונן ומתארגן, מתאמים עמדות, בודקים אפשרויות, מנסים לראות לאן מנשבת הרוח, מחדשים קשרים ישנים שהתרופפו, ורוקמים קשרים חדשים, והפגישות המתוקשרות של MBS לא היו לאחרונה, הפגישות הרשמיות היחידות בשכונה, ונציגים נוספים מהמפרץ הערבי, פגשו בנציגי מדינות אחרות.

כמובן שבין היתר היו פגישות הכנה של גורמים סעודים וגורמים ממדינות המפרץ, וגורמים ממדינות המפרץ עם מדינות שונות באזור, לקראת הכינוס המתוכנן בחודש הבא. ויש האומרים שגם נציגים רשמיים של מדינה קטנה ולא מוסלמית, הגיעו לפגישות עבודה מעניינות, במדינות שונות בשכונה, כולל במדינה המארחת.

סביר להניח שהרוח הרעה שנושבת מאיראן, היא זו שמכתיבה מהלכים מדיניים בשכונה, ויש להניח שעוד נראה פרסומים על התארגנות זו או אחרת, ועל בריתות מדיניות וביטחוניות, בין מדינות האזור.
ועד שיצאו לאור מהלכים שמתנהלים מאחורי הקלעים, נמשיך לעקוב אחר המתרחש בשכונה.

 

FII Institute on Twitter: "From NEOM to Riyadh and beyond, an exciting,  bold vision for cities and regions across Saudi Arabia was outlined today  at FII 4th Edition by H.R.H. Crown Prince

 

קרדיט : ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון   קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות