"חיזבאללה" מפתה עובדים סורים לגדל צמחי סם במחוז חומס שבסוריה

לאוריינט נודע כי מיליציית חיזבאללה מנצלת את העוני והתנאים הכלכליים הקשים באזורים שבשליטת בעל בריתה אסד בסוריה כדי למשוך אזרחים לעבודה בגידול ה"חשיש" הנרקוטי באזור העיר קוצייר שהיא השתלטה עליו באזור הכפרי של חומס. מה שחושף את היקף התפשטות הנגע הזה על כל סכנותיו בשטח סוריה, שכן הסמים הם מקור המימון העיקרי של המיליציות של איראן.

מקורות מקומיים יודעי דבר אמרו היום לאוריינט נט כי מפקדי המיליציה הלבנונית (אלחאג' עימאד ואלחאג' נור), האחראים על נושא הסמים באזור קלמון, הפיצו בקרב האנשים את הצורך שלהם בעובדים יומיומיים לעבודה. בגידול חשיש באזור אל-קוסייר באזור הכפרי של חומס.

המקורות ציינו כי ההצעה כוללת בני נוער, נשים ואנשים מתחת לגיל החוקי, שהם יועברו לאזור אל-קוסייר שבשליטת המיליציות הסמוך לגבול לבנון כדי לעבוד בגידול וקציר של חשיש ומשימות נוספות הקשורות לייצור ושינוע, בתמורה לשכר הנע בין 15 ל-25 אלף לירות סוריות ליום.

משיכת עובדים סורים מאזור קלמון מאשרת את הרחבת פרויקטי ייצור הסמים של חיזבאללה באזורים שבהם הוא שולט בסוריה, ובמיוחד באזורי חומס, מול מעוזיו בלבנון, שם הוא מבצע את ההובלה והמגורים של עובדים בגידול סמים באזור בתמורה לשכר יומי.

למיליצית חיזבאללה יש רשת רחבה בסוריה לייצור "סמים" מכל הסוגים כדי להפיץ אותם מקומית ובינלאומית. הסמים הפכו למקורות המימון של הפעילות הצבאית החשובים ביותר למיליציות של אסד ואיראן בסוריה, שכן הם מביאים יתרונות כספיים עצומים, במיוחד כשהם מוברחים למדינות ערב והמפרץ, למרות אי שביעות הרצון הבינלאומית מהפצת הסם המזיק וסוחריו באזור.

המיליציה מנצלת את העוני הנובע מהמשברים הכלכליים באזורים שבשליטת מיליציית אסד להרחבת רשתות הסמים ברמת המסחר והחקלאות, ובמיוחד באזור קלמון שבאזור הכפרי של דמשק, שהיה זירת פעילות של חיזבאללה והיה מהאזורים הראשונים שאליהם נכנסה והתפשטה מאז 2015, והיא עדיין נשלטת על ידי מרכזים ונקודות צבאיות ורשתות מקומיות של המזוהים עמה.

 

מרכז ג'וסור למחקרים חשף מוקדם יותר השנה שבסוריה יש 14 מפעלים לייצור כדורי קפטגון, 13 מרכזים לייצור התרופה "קריסטל מת'", 23 מפעלים וחוות לייצור חשיש (המפ הודי).

המרכז חשף אז כי "חיזבאללה" מגדל חשיש בזבאדין, שבעא, קרע, מדיא וזבדאני באזורי הכפרי של דמשק, ודיוויזיה 4 מצבא המשטר מטפחת קנביס הודי בדיר ח'ביה שבאזור הכפרי המערבי של דמשק. בנוסף למפעלי קפטגון של המיליציה באזורים שונים בסוריה, כולל במערב קלמון בפרט, בקארה, רנקוס ואסל אל-וורד, בנוסף לדיר עטיה באזור הכפרי של דמשק.

על פי המחקר, המטרות של ייצור והברחת סמים כוללות כיסוי הוצאות של קבוצות חמושות באזורי שליטה שונים, בעיקר אלו של המשטר ואיראן, כמו גם הפעלת לחץ על ירדן באמצעות שימוש בסמים כאמצעי לנרמל את יחסי המכס.

תחקיר של ה"ניו יורק טיימס" העלה כי היקף כלכלת הסמים בסוריה מוערך ב-16 מיליארד דולר בשנה, השווה פי 3 מתקציב ממשלת מיליציית אסד לשנת 2022, בעוד ניתוחים שדווחו על ידי המרכז לתפעול ניתוח ומחקר (COAR) הגיעו למסקנה שאירופה והאזור המזרחי של המזרח התיכון וצפון אפריקה החרימו לפחות 173 מיליון כדורי קפטגון ו-12.1 טונות של חשיש שיוצאו מסוריה ב-2020, והעריכו את שווי השוק של כמות זו שהוחרמה בכ-3.46 מיליארד דולר.

 

המרכז ציין כי באזורים שבשליטת מיליציית אסד מפיצים סמים בחטיבות הביניים והתיכונים ובכמה מועדוני ספורט, בנוסף לאוניברסיטאות, על רקע היעדר כל אינטרס ממשלתי אמיתי לשלוט בתופעה זו ולהגן על ילדים או נוער. ישנן גם עדויות המצביעות על כך שקיימת מדיניות המבקשת לערב ילדים ובני נוער על ידי עידוד התמכרות ולאחר מכן הפיכתם למקדמים ולמוכרים.

הדוח האנליטי הצביע על כך שממשלת מיליציית אסד ממשיכה לתת חסות לסחר בסמים כדי להבטיח כסף מזומן, שכן המעורבים בו מסוגלים לעקוף את הסנקציות האמריקאיות המוטלות בחוק "קיסר", ותהליך ייצור והברחת הסמים עוד צפוי לעלות בעתיד כדי להגדיל את התשואה הכספית מחד, ומאידך לאלץ מדינות באזור לשקם את היחסים עם ממשלת מיליציית אסד כדי לשלוט בגבולות ולעצור את המעבר של משלוחים אלה.

كوكايين الفقراء" الذي يُغرق الخليج.. القصة الكاملة لمافيا الكبتاغون بسوريا  ولبنان | الموسوعة | الجزيرة نت

 

קרדיט: אוריינט ניוז   קרדיט לתמונה: אלג'זירה