סנקציות המערב על הזהב הרוסי יסבו הפסדים במיליארדים

ביום הראשון לפסגתן, ביום ראשון, הודיעו מדינות ה-G7, המבקשות להגביר את הלחץ על מוסקבה לאחר הפלישה בת ארבעה חודשים לאוקראינה, על כוונתן לאסור יבוא של זהב רוסי, שאינו נכלל בשווקים של לונדון, המרכז הפיננסי החשוב לסחר בחומרי גלם.

מנהיגי צרפת, ארצות הברית, בריטניה, גרמניה, איטליה, קנדה ויפן נפגשים לשלושה ימים באלפים הבוואריים לפסגה השנתית של שבע המדינות המתועשות המובילות.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כתב בציוץ: "ה-G7 יכריז על איסור קניה של זהב רוסי, המקור העיקרי ליצוא, מה שימנע מרוסיה מיליארדי דולרים".

עד להחלטה פה אחד בסיום הפסגה ביום שלישי, הודיעו בריטניה, ארצות הברית, קנדה ויפן על איסור ייבוא ​ זהב חדש שנכרה ברוסיה, ולא זהב נקנה לפני הטלת האיסור.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, שנפגש עם מנהיגי המדינות המתועשות הגדולות בגרמניה במשך שלושה ימים, אמר כי "הצעדים הללו יפגעו ישירות בבעלי הכוח הרוסי ויפגעו בלב מכונת המלחמה של פוטין".

והוא הוסיף  כי "פוטין מבזבז את משאביו המתמעטים במלחמה הברברית וחסרת התועלת הזו. הוא מאכיל את היוהרה שלו על חשבון העם האוקראיני והרוסי", וקרא לבעלי בריתו "לייבש את מקורות המימון של משטר פוטין".

הייצוא של רוסיה, מהיצרניות הגדולות בעולם של המתכת הצהובה, הסתכם בשנת -2021 בכ-15 מיליארד יורו, שווה ערך ל-5% מערך השוק העולמי, לפי לונדון ווושינגטון.

המתכת היקרה הזו היא המוצר המיוצא השני של רוסיה אחרי אנרגיה ש"חוטפת" סנקציות, שכן המערב כבר אוסר על ייבוא נפט רוסי ומבקשים להפחית את תלותם בגז הרוסי.

מטרת הצעד היא לבודד את רוסיה מהמערכת הפיננסית הבינלאומית ולהקשות על מימון המאמץ המלחמתי הרוסי.

בכיר אמריקאי סבר כי האיסור על יבוא זהב הוא "דרך נוספת לנתק את הקשרים בין הכלכלה הרוסית למערכת הפיננסית".

הוא הוסיף כי השפעת הסנקציות "מצטברת עם הזמן ויכולתה של רוסיה לנהל מלחמה תפחת עקב הפעולות הקולקטיביות של קבוצת השבעה".

מדינות ה-G7 קונות 90% מיצוא הזהב הרוסי, ובראשם בריטניה, שבירתה היא לונדון, המרכז הפיננסי לסחר בחומרי גלם, ובראשם מינרלים.

ממשלת בריטניה אישרה שלמניעת מכירת זהב בשווקים של לונדון תהיה "השפעה משמעותית על יכולתו של פוטין לגייס כסף".

היא הוסיפה כי הדבר יפגע במיוחד באליטות הרוסיות, שעלולות לקנות זהב "בניסיון לעקוף סנקציות מערביות".

בריטניה הטילה את הסנקציות המערביות הקשות ביותר על רוסיה מאז החלה הפלישה לאוקראינה לפני ארבעה חודשים, כשהן מכוונות למגזר הפיננסי, לנפט ועשרות מיליארדרים רוסים, המייצגים יותר ממאה ישויות עיסקיות  ואלף אנשים.

בשבת בערב, ג'ונסון, שביקר קייב פעמיים בחודשים האחרונים, דחק בבעלי בריתו לא "לוותר" על אוקראינה. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ידבר ביום שני למנהיגי קבוצת השבעה, באמצעות קישור וידאו.

דוברו של ג'ונסון אמר כי עם התגברות הלחימה, התמיכה המערבית באוקראינה צריכה להיכנס ל"שלב חדש", והוסיף כי השאלה היא כיצד הכי טוב לחזק את אוקראינה.

EU eyes Russian gold as new sanction target — Reuters - World - TASS

קרדיט: אלחורה     קרדיט לתמונה: סוכנות טאסס