השבוע (עד ל- 23.6.22) אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

נפילת הממשלה בישראל וההכרזה על בחירות חדשות אינה מעוררת עניין של ממש ברחוב הפלסטיני. עם זאת גורמי הטרור הפלסטיניים ותומכיהם מנסים להציג זאת כביטוי ל"חוסר האוני" הישראלי מול מאבקם. נאצר אללחאם, מנהל סוכנות הידיעות מען, המזוהה עם השמאל הפלסטיני הכריז, כי "נפילת ממשלת בנט" הינה ניצחון של החמושים בג'נין וההתנגדות בעזה". בערוצי החמא"ס מובע לעג בעיקר כלפי מנצור עבאס ש"הימר על הסוס הלא נכון", והוא גם זוכה לכינוי: "הבוגד".

המתיחות באיו"ש נמשכת ומקרינה גם על רצועת עזה. ביום שישי לפנות בוקר חוסלו 3 מחבלים בפעולה צבאית בג'נין, בעת שנסעו ברכבם. לאחר מותם החל קרב קרדיטים כאשר הן חמא"ס, הן הג'האד האסלאמי והן הפת"ח טענו שמדובר באנשיהם, וברקע ניתן היה לראות שאחד ההרוגים נקבר עם דגל דאע"ש.

ובאזור קלקיליה נורה למוות צעיר משכם, בעת שניסה להסתנן לישראל דרך הגדר באופן מעורר חשד. כמו כן, נרשמו גם השבוע מספר ניסיונות לפיגועי ירי כנגד חיילי צה" בעיקר בגזרת ג'נין. בכל מקרה, הן הרש"פ והן ארגוני הטרור גינו את ישראל, ואף הבטיחו נקמה.

הנה כתבה של רשת "אלג'זירה בנושא:

לא ברור אם לכך התכוונו, אך יממה מאוחר יותר נורו 2 רקטות מהרצועה, האחת יורטה ע"י כיפת ברזל, והשנייה נפלה בשטח הרצועה. בתגובה הפציצה ישראל עמדת תצפית ריקה של החמא"ס ליד מושב נתיב העשרה, אך כשלא יודעים לעשות משהו כמו שצריך, מה שנפגע היה רק מס' לוחות פח, שגם אותם שיקמו אנשי החמא"ס תוך זמן קצר ואז תלו דגל של תנועתם. במקביל, ביצעו אנשי החמא"ס ירי מקלעים נוסף שפגע בבתים בנתיב העשרה, כביכול מדובר בירי נ"מ.

הנה תמונות:

בד בבד, קיימו אנשי הג'האד האסלאמי תרגיל צבאי שכלל ירי רקטות ללב ים, ופיצוץ מטענים. בשל התרגיל אסרו אנשי החמא"ס את יציאת הדייגים לים.

הנה תמונות מירי הרקטות לים, שביצעו אנשי הגא"פ:

ובחזרה לאיו"ש. קבוצה של ערבים תקפה חבורת נערים ישראלים שסיירו סמוך לאריאל במסגרת ההכנות למבצע הקמת ישובים חדשים ברחבי איו"ש. בתגרה שהתפתחה נדקר למוות אחד הפורעים, תושב הכפר הסמוך אסכאכא, בידי הישראלים שניסו להגן על עצמם. הן החמא"ס והן החזית הדומקרטית טענו שההרוג היה פעיל בשורותיהן.
ועוד לאיו"ש: אוניברסיטת "אלנג'אח" בשכם נכנעה ללחצים של אנשי החמא"ס, הדיחה את מפקד המשמר האוניברסיטאי, ועוד כ- 10 מאנשי הארגון, והתחייבה לבצע רפורמה כוללת בגוף זה. כן בוטלה השעיית כלל הסטודנטים אנשי החמא"ס והפת"ח שהושעו על רקע העימותים שפרצו במוסד. בחמא"ס בירכו על צעד זה.
במקביל, התקיימו מספר הפגנות מחאה ברחבי איו"ש במחאה על מעצר מספר פעילי חמא"ס ואישים המזוהים עם התנועה בידי מנגנוני הרש"פ. בנוסף, פרצו עימותים בחברון, כאשר מנגנוני הרש"פ ניסו למנוע קבלת פנים לאחד מבכירי החמא"ס ששוחרר מהכלא.

הנה דוגמא להפגנת עורכי דין מחברון בעקבות מעצר אחד מעמיתיהם:

בראמאללה הפגינה קבוצת צעירים נגד הופעת זמר מזרח ירושלמי הידוע בנטייתו ההומוסקסואלית. בעקבות ההפגנה בוטל המופע, וחברי הקבוצה הדגישו שלא יאפשרו שום מופע המעודד סטייה מינית. הנה תמונות.

ועוד שערוריה תורנית: שגריר אש"ף בניקרגואה הוכרז אישיות לא רצויה והוחזר לראמאללה, לאחר שהכה באכזריות עובדת בשגרירות. ברש"פ מנסים להביא ל"סגירת הארוע" בשקט, ומנהלים מגעים עם שלטונות ניקראגואה למטרה זו.
במישור הכלכלי: האיחוד האירופי הודיע על הזרמה מיידית של 225 מליון יורו לרש"פ. כספים אלו אמורים לסייע לרש"פ בתשלום משכורות לעובדי המנגנון הציבורי, קיצבאות רווחה, ובכלל זה קצבאות למשפחות "שהידים" ואסירים, וכן לשלם את חוב הרש"פ לבתי החולים הערביים במזרח ירושלים. יצויין, כי הן הרש"פ והן החמא"ס התחייבו לשלם משכורות לעובדי המנגנון הציבורי לקראת חג הקרבן שיחול ככל הנראה ב- 09 יולי.

בתחום בטחון הפנים: ביטא, פיזרו מנגנוני הרש"פ קרב חמולות, לאחר תקופה ארוכה, בה היססו לטפל באירועים. לצד זאת, הסירה עיריית ג'נין שורה של מהמורות שהציבו אזרחים בעיר באופן עצמאי וללא תיאום, ודרשה מהתושבים להימנע מהצבת מהמורות חדשות בלא תיאום. ג'נין, מרכז ה"אנרכיה" ברש"פ היא גם המקום בו ישנו המספר הגדול ביותר של מהמורות לאורך הכבישים.

ולצד אלו, נשלמות ההכנות לחודש ד'ו אלחג'ה, חודש העליה לרגל למכה. קבוצות ראשונות של עולי רגל מעזה ואיו"ש כבר יצאו לדרכן, והיתר יעשו זאת בימים הקרובים. ביום העשירי של החודש, יחול חג הקרבן, וסוחרי הבהמות, כמו גם אגודות הצדקה, החלו להיערך לקראתו ולייבא כמויות גדולות של צאן ובקר לשחיטה במהלכו.

הנה תמונות מיציאת קבוצה ראשונה של עולי רגל מרצועת עזה:

עד כאן להשבוע. שבת שלום.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש