מקורות בחמאס מכחישים כי יש קונצנזוס לשיקום היחסים עם משטר אסד

מקורות פלסטינים הכחישו את קיומו של קונצנזוס בתוך תנועת ההתנגדות האסלאמית "חמאס" בנוגע לשיקום היחסים עם משטר אסד לאחר קרע שנמשך למעלה מעשר שנים, במהלכה התנגדה התנועה לפגיעה בעם הסורי ע"י המשטר. 

מקורות (שהעדיפו לא להיחשף בשמם) אישרו היום, רביעי, כי מאז תחילת המהפכה הסורית יש לחמאס שני קווי פעולה, אחד מהם תומך במהפכה הסורית , והשני רואה צורך להתרחק מזה ולהישאר בקו האיראני.

המקורות הוסיפו כי המילה "קונצנזוס" אינה מדויקת לחלוטין, שכן המחלוקת על המהפכה הסורית היא ותיקה בתוך התנועה, והדלפתה באמצעות מקורות סודיים לסוכנות "רויטרס" מאשר כי ישנה מחלוקת על כך.

המקורות לא פסלו שהאמירות נכונות, וציינו שהן עשויות להוות מבחן לדופק של הרחוב הפלסטיני, בעיקר בעזה, בנוסף להשלכות של זה בתוך התנועה.

حماس والنظام السوري.. من البداية إلى القطيعة وصولاً إلى أنباء التطبيع

משטר אסד לא יועיל לפלסטין או לחמאס

המקורות הדגישו כי משטר אסד אינו יכול לספק כל הגנה או ערבות לחמאס או לאחרים בסוריה, שכן ישראל חודרת למרחב האווירי הסורי מדי יום, ומפציץ כל בסיס, שדה תעופה או צריף שהוא רוצה, , והדגישו כי משטר אסד לא תמך בעבר בכל תנועה צבאית , אלא התמיכה לפני המהפכה הוגבלה לשת"פ מדיני, לוגיסטי וביטחוני ולאיסוף תרומות מהעם הסורי.

המקורות ציינו כי המנהיג האיראני, עלי חמינאי, הפעיל לחץ על בשאר אל-אסד ,לאחר שזומן לאיראן לאחרונה, שיתפייס עם "חמאס", אך המשטר דוחה זאת בעצם שתיקתו ומנסה לעכב זאת, בעיקר בגלל רצונו לנרמל את יחסיו עם מדינות כמו איחוד האמירויות ובחריין, ואינה מוצאת עניין ביחסים עם התנועה.

הגורם הדגיש כי אין אינטרס לעם הפלסטיני, גם לא לתנועת "חמאס", לנרמל את יחסיו עם משטר רעוע המוקע על פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות, והיא לא תוכל להעניק תועלת כלשהי  ובמיוחד כשאזרחי סוריה לא יכולים למצוא אוכל לאכול.

אתמול, שלישי, מסרו שני מקורות בחמאס כי התנועה החליטה לחדש את יחסיה עם משטר אסד לאחר עשר שנים של חרם על המשטר.

גורם רשמי בתנועה, שביקש לא להזדהות, אמר כי "שני הצדדים קיימו פגישות ברמות הגבוהות כדי להשיג זאת", כך לפי סוכנות "רויטרס".

שני גורמים בחמאס הוסיפו כי חמאס "קיבל החלטה פה אחד לשקם את היחסים עם המשטר הסורי", כלשונו.

היחסים עם משטר אסד

ראוי לציין כי היחסים בין חמאס למשטר אסד הידרדרו בסוף 2011. התנועה נקטה בעמדה ניטרלית לאחר פרוץ המהפכה הסורית, אז חשה כי לנוכחותה בסוריה יהיה מחיר מדיני, ולכן עזבה את שטח סוריה. בתחילת 2012, בזמן שהחמאס האשים את משטר אסד, הוא תמך בתנועת האופוזיציה הסורית ונלחם לצדה.

היחסים בין חמאס לאיראן התחדשו לאחר מכן, ובכירי חמאס שיבחו את טהראן על שסייעה בבנייה מחדש של ארסנל הרקטות ארוכות הטווח שלה בעזה שבו הם משתמשים נגד ישראל.

בתחילת 2021, אמר אתר החדשות -אל-מוניטור כי מאמצי התיווך בהובלת גורמים ומנהיגים איראנים וחיזבאללה לשיקום היחסים בין חמאס ומשטר אסד "מתקדמים, על רקע המתיחות הגוברת עם יריביהם המשותפים באזור".

 האתר הוסיף כי הדיבורים על החזרת היחסים בין המשטר לתנועת "חמאס", לאחר שנים של ניכור, גברו לאחר הצהרותיו של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, על "אווירה חיובית סביב המאמצים לשקם את היחסים ביניהם".

מקורות מכחישים בפני הטלוויזיה הסורית כי יש קונצנזוס בחמאס לשקם את היחסים עם משטר אסד

קרדיט: סוריה טי וי