מסמכים שהודלפו חושפים נכסים בשווי 4.5 מיליארד דולר הקשורים לפוטין

אימיילים שדלפו חשפו רשת של חברים של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ושל אוליגרכים שבבעלותם נכסים בשווי של כ-4.5 מיליארד דולר, כולל אחוזות, אתרי נופש ובתי יוקרה, כך דיווח  ה"גרדיאן" .

המסמך מציג קבוצה של בתי נופש ונכסים אחרים שלדעתם משמשים את הנשיא הרוסי, השייכים או בבעלותם של יחידים, חברות וארגוני צדקה נפרדים, אך מקושרים ביניהם באמצעות שם דומיין משותף של דואר אלקטרוני LLCInvest.ru.

נראה כי LLCInvest היא עמותה או תאגיד שדרכו חבריה יכולים להחליף הטבות ורכוש, על פי הדוח.

LLCinvest אינו ספק דוא"ל פתוח לציבור אלא דומיין בשרת בבעלות Moskomsvyaz Telecom, שיש לו קשרים הדוקים עם הבנק של רוסיה.

תחום האימייל המשותף התגלה על ידי ניתוח נתונים שדלפו משרתי Moskomsvyaz, שנראה כי הם מציגים את שמות השולחים והמקבלים של המיילים, הנושא ומועד ההתכתבויות הללו.

זה אומת עם יומני קוד פתוח והדלפה נפרדת של התוכן של כמה הודעות מלאות.

תמונות מהתכתבות שהודלפה בספטמבר האחרון מצביעות על כך שמנהלים ובכירים הקשורים לכמה מהישויות הנפרדות שמחזיקות ומנהלות את הנכסים הללו דנו בבעיות עסקיות יומיומיות כאילו היו חלק מארגון אחד.

לאחר חקירה של שנה, פרויקט דיווח על פשע ושחיתות מאורגן (OCCRP) ואתר החדשות בשפה הרוסית Meduza זיהו 86 חברות וארגונים ללא מטרות רווח שנראה כי נציגיהם משתמשים בשם הדומיין המשותף LLCinvest יחד עם חשבונות דוא"ל ארגוניים.

בין הנכסים שצוטטו על ידי OCCRP ו-Meduza ישנה אחוזה שערכה מגיעה למיליארד ליש"ט בים השחור שלטענת המתנגד הרוסי הבולט אלכסיי נבלני נבנתה לשימושו האישי של פוטין.

התכתבות מציגה גם בניין מצופה עץ בצפון סנט פטרסבורג המכונה "בקתת הדייגים", וכן דונמים של כרמים, אתר סקי באזור לנינגרד שבו נערכה חתונת בתו של פוטין ב-2013, ולפי רישומי קרקע , היא שייכת לחברת "אוזון" של יורי קובלצ'וק, ידידו של פוטין, שהוא גם יו"ר מועצת המנהלים של בנק רוסיה ובעל המניות הגדול ביותר שלו.

ישנה גם וילה הממוקמת בצפון סנט פטרסבורג, אותה מכירים המקומיים בשם "הדצ'ה של פוטין". הווילה הייתה בבעלות אולג רודנוב, חבר ילדות של פוטין.

נכסים בערך של 4.5 מיליארד דולר המוחזקים על ידי גופי LLCInvest כוללים גם הפקדות מזומנים גדולות. 

לפרויקט פיתוח יוזמות חקלאות היו 17 מיליארד רובל (303 מיליון דולר) בחשבון הפיקדונות שלו בסוף 2020, בעוד שפרויקט אחר החזיק יותר מ-20 מיליארד רובל (357 מיליון דולר) בהפקדות לטווח ארוך וכמעט 5 מיליארד רובל (90 מיליון דולר) בהפקדות לזמן קצר בסוף 2020.

פוטין היה מושא להאשמות ברכישת הון באמצעות שלוחים, ודיווחים הופיעו בהקשר זה במה שמכונה "ניירות פנדורה".

איש עסקים, סרגיי קולסניקוב, אמר לפני 10 שנים שהוא עומד מאחורי תכנית שאפשרה לקבוצה מהאליטה השלטת הבכירה ברוסיה לצבור מיליארדי רובל במעין "קרן השקעות" עבור פוטין, שהיה אז ראש ממשלה.

ב"גרדיאן" נכתב כי השלטונות ברוסיה דחו את ההאשמות, ודובר הקרמלין אמר: "נשיא הפדרציה הרוסית אינו מזוהה בשום אופן עם הדברים והארגונים שהזכרת".

Gravitas: How rich is Vladimir Putin? - YouTube

קרדיט: אלחורה ורשתות חברתיות