מהי ההשפעה של ההפצצה הישראלית על היחסים בין משטר אסד לאיראן?

משטר אסד ספג אבדות כבדות לאחר שישראל הפציצה את נמל התעופה הבינלאומי של דמשק לפני שבוע, מה שהוביל להפסקת השירות של השדה עד כה.

החלו שיחות על האפשרות להשפיע על היחסים בין משטר אסד לאיראן עקב ההפצצה הישראלית על משלוחי נשק איראניים המיועדים לחיזבאללה הלבנוני.

העורך הראשי של אתר החדשות הסורי  "קול הבירה", אחמד עובייד, אמר לסוכנות התקשורת זיתון, כי המטוסים הישראלים פתחו בשתי התקפות אוויריות, שאחת מהן כוונה למסלול הצפוני של נמל התעופה הבינלאומי של דמשק, ואחרת. התמקד במחסן זמני לאחסון נשק, והוסיף כי התקיפה הישראלית הביאה לפינוי המסלול הצפוני היחיד בנמל התעופה של דמשק שנסגר לצמיתות, לאחר שהחלק הנותר שלו בשירות הותקף גם הוא.

מקורות בתקשורת אישרו כי התקיפות כוונו למחסן זמני בסביבת שדה התעופה, מה שהוביל להשמדתו המלאה, שכן השריפה התלקחה בתוך המחסן ונמשכה יותר משעתיים, בעוד חברת צ'אם ווינגס הודיעה על השעיית כל הטיסות לנמל התעופה הבינלאומי של דמשק וממנו.

מקורות ישראלים פסלו את האפשרות שהתקיפות שביצע הצבא הישראלי בעומק הסורי יתרמו לשינוי אופי היחסים בין המשטר לאיראן, שכן "המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה" ציפה שראש המשטר, בשאר אל-אסד, לא ייכנע ללחצים שמפעילה עליו ישראל באמצעות הגברת התקיפות, וכי היא פועלת למנוע מאיראן להמשיך להבריח נשק דרך נמל התעופה של דמשק באמצעות התעופה האזרחית.

מהמרכז נמסר כי אסד מבין כי הוא חייב את הישרדותו בשלטון למאמצים שעשתה איראן, מה שמקטין את סיכוייו להגיב ללחץ הישראלי, בעוד שישראל מודעת לכך שהיא לא יכולה לגרום לקרע בין אסד לאיראן בגלל התלות של הישרדות משטרו על מערכת היחסים איתו, אך בתמורה הוא עוסק בשמירה על כללי המשחק שהיה רווח עד כה, כולל אי ​​ניצול תעופה אזרחית לפעולות הברחת נשק.

המרכז סבור כי מטרת התקיפות האחרונות היא להבהיר לאסד שסוריה תשלם "מחיר כבד על המשך הנוכחות הצבאית של איראן".

הוא ציין כי ישראל אינה שואפת להפיל את משטר אסד, "אך המשטר וסמליו הריבונים ישלמו את המחיר הנדרש", והוסיף כי איראן פנתה להברחת נשק דרך טיסות אזרחיות דרך נמל התעופה של דמשק לאחר שישראל הצליחה לשתק את תנועת הברחה דרך קווי היבשה והים.

איראן פועלת להברחת נשק וטכנולוגיות ל"חיזבאללה" הלבנוני המאפשרות לה להפוך טילים רגילים לטילים ברמת דיוק גבוהה, בעוד שישראל רצתה להדליף לתקשורת הישראלית כי האחראי להברחת הנשק מאיראן ל" חיזבאללה" דרך סוריה הוא רידא סאפי אלדין, מנהיג  בכיר בחיזבאללה, הנשוי לבתו של מפקד "כוח קודס" של משמרות המהפכה האיראניים, קאסם סולימאני, שחוסל על ידי ארצות הברית בעיראק.

המרכז סבור כי כל עוד התקיפות הישראליות לא מכוונות להפיל את משטר אסד, מוסקבה תעלים עין מהן ובתמורה תסתפק בהוקעתן, תוך הסבר שהשימוש של טהראן בתעופה האזרחית הסורית להברחת נשק בא במסגרת מהלך כלכלי איראני רחב בסוריה שכלל את אישור המשטר לאחרונה לפתיחת 13 חברות איראניות שם, מה שתורם להגברת ההשקעות האיראניות בסוריה.

הוא הוסיף כי צעד זה בא בעקבות ביקורו האחרון של אסד בטהרן, במהלכו חידש את מסגרת האשראי במסגרתה מותר לאיראן לייבא חומרים וסחורות מסוריה ממגזרי הנדל"ן, החשמל והחקלאות באמצעות ניצול רצון המשטר לבנות מחדש את מה שנהרס במלחמה שניהל משטר אסד עם בעלות בריתו הרוסיות והאירניות נגד הסורים הסונים.

החוקרת לענייני איראן, דיאא קדור, אמרה בעבר לסוכנות התקשורת זיתון, שלתקיפה על שדה התעופה כשלעצמו אין מסר חשוב, אלא המסר טמון בתקיפת המסלולים הצפוניים והדרומיים של נמל התעופה , אשר שולחת מסר ישראלי לאיראן, כי אל לה לשלוח נשק דרך נמל התעופה הבינלאומי של דמשק.

היא הוסיפה כי לאיום מעשי זה קדמה אזהרה בדמות התקיפות  הישראליות בחודש מאי האחרון, שכן תקיפות אלו היו אזהרה ישראלית מפני העברת משלוחי נשק איראניים, אך איראן לא שעתה לאזהרה זו, שגרמה לישראל לפעול ביעילות בשטח ולהפציץ ולהשבית את פעילותו של נמל התעופה הבינלאומי של דמשק. 

היא ציינה כי לסגירה התכופה של נמל התעופה הבינלאומי של דמשק יש השפעה משמעותית על משטר אסד, בעיקר ברמה הכלכלית, שכן שדה התעופה מהווה את החוליה המקשרת בין משטר אסד לשאר העולם, מה שאומר שלסגירתו תהיה השלכות כלכליות, חברתיות וצבאיות.

קרדיט: זייתון ניוז