ישראל בוחנת אפשרות להעברת גז לאירופה דרך סוריה וטורקיה

שרת האנרגיה הישראלית, קארן אל-הר, פסלה את ההערכה כי מכירת הגז של ישראל לאירופה תגרום למשבר בין מוסקבה לתל אביב.

"אני לא חושש שמכירת גז ישראלי לאירופה תוביל למשבר עם רוסיה", אמרה אלהרר יומיים לאחר  חתימת  מזכר הבנות בין ישראל, מצרים והאיחוד האירופי.

מזכר ההבנות המתיר ייצוא של גז טבעי ישראלי בכמויות גדולות לאירופה, נחתם בפורום הגז האזורי של מזרח הים התיכון "EMGF", בנוכחות נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין.

מזכר ההבנות עוסק בקידום יצוא גז טבעי מישראל, ממצרים או ממדינות אחרות לאירופה, באמצעות מפעלי LNG להנזלת גז במצרים, תקופת ההסכם היא שלוש שנים, והיא ניתנת לחידוש אוטומטית לשנתיים נוספות.

יממה לאחר חתימת המזכר, שר הנפט ומשאבי הטבע המצרי, טארק אל מולה, ליווה את מקבילתו הישראלית ואת נציב האיחוד האירופי קדרי סימפסון לביקור במתקן הנזלת הגז במצרים כדי לראות כיצד המצרים מתכוונים להעביר גז ישראלי לאירופה.

גם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי פגש את השרה הישראלית, וזו הפגישה השנייה ביניהם, והוא בירך אותה על חתימת העסקה.

אלהרר אמרה כי העסקה הזו, שאותה הגדירה כ"היסטורית", היא המשך לשיתוף הפעולה ההולך ומתגבר בין תל אביב לקהיר בתחום הגז.

שרת האנרגיה הישראלית הוסיפה, "עד כה העברנו גז למצרים, והם (המצרים) יכולים להעביר אותו למי שהם רוצים".

אלהרר ציינה את האפשרות לשתף פעולה עם טורקיה כדי למצוא דרכים להעביר גז ליבשת אירופה, ​​לאחר השיפור האחרון ביחסים בין אנקרה לתל אביב.

ראוי לציין שהפלישה הרוסית לאוקראינה גרמה למדינות האיחוד האירופי, המטילות סנקציות על מוסקבה, לחשב מחדש את תלותן באספקת אנרגיה מרוסיה.

משבר האנרגיה החל באירופה בשנה שעברה, לאחר שיפור הפעילות הכלכלית התעשייתית בעקבות הסרת ההגבלות שהוטלו בעקבות מגיפת הקורונה , והתגבר עם התגברות הקרבות בזירה האוקראינית.

זו הפעם הראשונה שישראל נכנסת לשוק האנרגיה האירופי לאחר שסיפקה למצרים ולירדן גז טבעי, במהלך שני העשורים האחרונים.

מאז 16 בינואר 2020, ישראל החלה לשאוב גז טבעי למצרים ולירדן, אותו היא מפיקה משני שדות בים התיכון, "לויתן" ו"תמר".

האם הגז הישראלי מגיע ללבנון?

משרד האנרגיה הלבנוני הודיע, אתמול, יום שישי, כי לבנון ומצרים יחתמו על הסכם "סופי" לייבוא ​​גז ב-21 ביוני, תוך יישום ההסכם שנחתם בשנה שעברה לאספקת גז ללבנון ממצרים דרך ירדן וסוריה.

ב-8 בספטמבר חתמו ארבע מדינות ערב בבירת ירדן, עמאן, על הסכם להחייאת " צינור הגז הערבי " שפעילותו הופסקה מאז 2012, במטרה לספק ללבנון גז ממצרים וחשמל מירדן כדי להציל את כלכלתה שקרסה.

התוכנית להציל את לבנון באמצעות אספקת אנרגיה היא חלק ממאמץ ,בתמיכת ארה"ב, באמצעות גז ממצרים שיועבר דרך ירדן וסוריה, מה שאומר שהפרויקט עוקף את חוק העונשין "קיסר" האוסר על עסקאות מסחריות עם משטר אסד. 

התוכנית לספק ללבנון גז המגיע ממצרים עוררה ספקות רבים לגבי מוצא הגז, שיציל את לבנון מאפילה וישבור את מחסום חוק קיסר, האם הוא מצרי או ישראלי?

שיתוף הפעולה ההולך וגובר בין קהיר לתל אביב בתחום הגז, על פי הסכמים ונתונים טכניים, מצביע על כך שהגז הטבעי הישראלי עובר תהליך הנזלה במצרים ונמכר בשוק האזורי, עם תכניות עתידיות לספקו לאירופה.

כמו כן אישרה שרת האנרגיה הישראלית, קארן אלהרר, אתמול, שישי, מקהיר, בראיון טלפוני ל"ידיעות אחרונות", כי ישראל העבירה את הגז שלה למצרים שיכולה להעביר אותו לכל מי שתרצה.

שיתוף פעולה מצרי-ישראלי 

לאור רצונה של ארצות הברית לצמצם את התלות של בעלות בריתה האירופיות בגז רוסי , שדות הגז הישראלים בים התיכון הם אחת הפתרונות האמריקאים לפיצוי על המחסור באספקת הגז לאירופה.

לפי הצהרה קודמת של מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, לישראל יש עודף המספיק לה לתקופה של 70 שנה, גם אחרי שהיא מייצאת חמישה מיליארד קוב מדי שנה למפעלי הנזלת גז במצרים, וכמות זו נתונה להגדלה כמתוכנן.

ישראל ומצרים הן שתי בעלות הברית הבולטות במזרח התיכון בתחום האנרגיה, והן מקושרות בברית גז אזורית " פורום הגז המזרחי של הים התיכון " (EMGF).

מטרת הפורום, שהושק בתחילת 2019 וממוקם בקהיר, היא לעזור לחבריו ליהנות ממשאבי הגז הטבעי והתשתית שלהם.

שתי המדינות, לאחר שהשיגו גז עצמי, מצפות לספק גז לשווקים זרים לאור משבר הגז באירופה.

ישראל בוחנת מספר אפשרויות להובלת גז, מרביתן צינורות ימיים, לרבות " צינור הגז הערבי ", שמתחיל באל-עריש, מצרים, דרך ירדן, סוריה ולבנון, ולאחר מכן טורקיה ומשם לאירופה.

האלטרנטיבה האחרונה יכולה לייתר את בניית הצינור התת מימי לאירופה דרך קפריסין ויוון שעלותו מוערכת במיליארדי דולרים רבים.

קרדיט: סוריה טי וי   קרדיט לתמונה: אלעאלם