שנה למבצע שומר החומות – סיכום הצבא וההערכה לבאות

שנה למבצע שומר החומות – סיכום הצבא וההערכה לבאות:

*- בצה"ל חושפים את הישגי 'מאמץ ההגנה' במהלך המבצע. הכוונה לסיכולים של שלל ניסיונות פח"ע, מחדירת מחבלים דרך מנהרה התקפית ועד התקפת כלי צולל בלתי מאוייש.

*- לפי הנתונים הרשמיים, במהלך המבצע הותקפו כ450 מטרות שהביאו לסיכול מוקדם של פיגועים, ובהם 12 מנהרות התקפיות, כ-100 חוליות נ"ט ועשרות מחסני אמל"ח. בצה"ל מספרים כי 60 יעדים מתוכם הותקפו ע"י יחידות מיוחדות באמצעות טילים מדוייקים.

*- מבחינת צה"ל, השנה האחרונה בדרום הייתה השקטה ביותר מאז שנת 2009. בנתונים מעודכנים שהוצגו נכתב כי בשנה האחרונה רק 11 רקטות חצו לשטחנו, בעוד כי בשנה שלאחר מבצע 'צוק איתן' חצו 57 רקטות, ואילו לאחר מבצע 'עמוד ענן' ו'עופרת יצוקה' חצו 140 ו297 בהתאמה. בצה"ל מספרים כי הנזקים שנגרמו לרצועת עזה במבצע נאמדים בכ-162 מיליון דולר, מתוכם 92 מיליון דולר לבנייני מגורים ו70 לתשתיות אזרחיות.

*- קיר הברזל: לאורך השנים האחרונות שופר ושונה המכשול ההגנתי בגבול רצועת עזה באופן משמעותי. בצה"ל מספרים כי בארבע שנים האחרונות לא ארעה חציית גבול מבלי שהמערכת המבצעית והטכנולוגית תתריע על כך. עוד חושפים בצה"ל כי בשנה האחרונה הפסיקו באוגדת עזה לשלוח כוח צבאי לקו המגע במקרה של ניסיונות הסתננות לישראל. במתווה חדש שהוחלט, סוכם כי רחפן מטריקס גדול יגיע ראשון לשטח כדי לזהות את החשודים ואז יוחלט כיצד לפעול;
*- אם יהיה מדובר במחבלים חמושים, כוח רגיל מיומן יתקרב במהירות ובזהירות לעבר סוללת עפר קרובה. במקביל טנק ונגמ"ש נמ"ר ממוגן יסתערו על החמושים באש מקלעים מקרוב, ובמידת הצורך אף ידרסו אותם. מחשש שהאירוע יתגלגל, טנקים נוספים בעמדות אחוריות ופצצות מרגמה צה"ליות יורים על עמדות תצפית חשודות כדי ליצור מרחב מוגן. אך אם יהיה מדובר במסתננים שאינם חמושים, הכוחות ירחיקו אותם באמצעים לפיזור הפגנות.

*- ההערכה מעודכנת באוגדת עזה היא שככל שמרחב הגבול יהווה חוסם כנגד פעולות ארגוני הטרור, אלו ינסו לחבל בו, גם בתקופות שקטות.

*- בהמשך ישיר לכך, בצה"ל מעריכים כי חמאס יעדיף שלא להגרר בתקופה הקרובה לסבבים, שיאפשרו לצה"ל להערך מראש, אלא יעדיף מכת פתיחה חזקה בתקופות שקטות. "המטרה של חמאס היא חטיפת חייל, אזרח או פיגוע המוני באחד היישובים בעוטף. הם יעשו זאת בעזרת שליחת עשרות לוחמי נוחבא שיעלו מהאדמה עשרות מטרים לפני המכשול, ובעזרת מנצח ממונע גלגלי (בקאי) (https://t.me/TheMuhabrat/29240)שיעבור אותו מהאוויר"

*- בצה"ל אומרים כי מתן היתרי העבודה, שעלה היום ל14,000 ומתוכנן להכפיל את עצמו בהמשך הדרך, מפרנס למעשה רבע מיליון מתושבי הרצועה. "כל פעולה עויינת מהרצועה – משמעותה הפסד רבתי לאזרחיה".

קרדיט: ערוץ הטלגרם המוחבראת   קרדיט לתמונה: דובר צה"ל