בית הדין הבינלאומי מטיל עונש מקסימלי על 2 חברי חיזבאללה על רצח חרירי

בית הדין המיוחד של האו"ם ללבנון גזר ביום חמישי על שני חברי חיזבאללה, שלא בפניהם, מאסר עולם, בגין הריגת 22 בני אדם בפיגוע ב-2005, כולל את ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק חרירי.

נשיאת בית הדין המיוחד ללבנון, איוונה הרדליקובה, הודיעה כי "הלשכה לערעורים החליטה פה אחד לגזור על מר (חביב) מרחי ומר (חוסיין) אוניסי מאסר עולם, שהוא העונש המרבי הקבוע בתקנון בית הדין".  

ב-10 במרץ, הרשיע בית המשפט לערעורים את מאריי ואונאיסי ב"קשירת קשר לביצוע פעולת טרור ושותפות לרצח בכוונה תחילה".

תובעים ושופטי הערעור התייחסו לראיות שהושגו מהטלפונים הניידים שבהם השתמשו מרי ואוניסי, יחד עם טלפון שלישי, כהוכחה למעורבותם ברצח חרירי.

חיזבאללה סירב שוב ושוב להסגיר את הנאשמים או אפילו להכיר בבית המשפט שדן את הנאשמים שלא בפניהם.

חרירי, שהיה ראש ממשלת לבנון לפני התפטרותו באוקטובר 2004, נהרג ב-14 בפברואר 2005, כאשר מחבל מתאבד פוצץ משאית מלאה בחומרי נפץ בזמן ששיירתו המאובטחת עברה. 

התקיפה הותירה 22 הרוגים ו-226 פצועים, ולאחר חיסולו של חרירי נערכו הפגנות ענק, שלאחריהן נסוגו הכוחות הסוריים מלבנון, לאחר נוכחות שנמשכה 29 שנים.

בית המשפט הוקם בהחלטת מועצת הביטחון ב-2009, כדי לשפוט את המעורבים בפיצוץ הענק, והוא היה ממוקם בליידשנדאם, ליד האג.

באוגוסט 2020, בית הדין הבינלאומי הפליל חבר אחר בחיזבאללה, סלים עיאש, בגין רצח בכוונה תחילה, ודן אותו שלא בפניו ,בדצמבר של אותה שנה, למאסר עולם.

בפסיקתם דאז מצאו השופטים את עיאש "אשם מעל לכל ספק סביר" בחמשת האישומים שהוגשו נגדו.

האישומים היו "יזום קנוניה שמטרתה ביצוע פעולת טרור וביצוע פעולת טרור באמצעות מטען חבלה, הרג חרירי בכוונה תחילה באמצעות חומרי נפץ, הרג בכוונה תחילה של 21 אנשים נוספים באמצעות חומרי נפץ וניסיון להרוג בכוונת תחילה 226 בני אדם באמצעות חומרי נפץ. "

התיק נגד הארבעה הסתמך כמעט כולו על ראיות נסיבתיות בדמות הקלטות סלולריות שלטענת התובעים הראו כי חוליית חיזבאללה תכננה את הפיגוע.

עלות מימון המשפט מוערכת בין 600 מיליון למיליארד דולר, ובית המשפט הודיע ​​ביוני האחרון כי הוא עומד בפני "משבר פיננסי חסר תקדים" שעלול לאלץ אותו "לסגור את שעריו". 

בית המשפט גם ביטל את תחילת משפטו של עיאש בפרשה הקשורה לשלושה תקיפות נגד פוליטיקאים בלבנון בין השנים 2004 ל-2005 בשל חוסר מימון.

المحكمة الدولية الخاصة بلبنان: السجن مدى الحياة بحق عضوين في حزب الله على  خلفية اغتيال الحريري - فرانس 24 / FRANCE 24 - Wingo-7

קרדיט: אלחורה     קרדיט לתמונה: וינגו.קום