השבוע (עד ל- 16.6.22) אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

לאחר חרושת שמועות על מותו של יו"ר הרש"פ, הופיע זה בפומבי לפגישות עם נציגי ארה"ב ורוסיה, וגם יצא לביקור בקפריסין והזים את השמועות סופית. למי שדאג: הקומיקאי סוקולנס שהבטיח להצטלם בעירום אם אבו מאזן חי, נותר לבוש. ועדיין, מתחת לפני השטח גוברת המתיחות והגורמים השונים מכינים עצמם לקרב הירושה, בין אם מדובר במחנה חסין אלשיח' ומאג'ד פרג', בין אם אנשי מרואן ברגותי, אנשי דחלאן, ואנשי הגבארדיה הוותיקה בראשות מחמוד עאלול ועזאם אלאחמד. ומאחורי הקלעים, אנשי החמא"ס שלא מתכוונים להניח להזדמנות הזו להישמט מידיהם.
ובשטח, המשך האלימות, גם אם בהיקף נמוך מבשבועות הקודמים, הרבה בזכות פעילות בלתי פוסקת של מעצר מחבלים וסייענים בידי כוחותינו. במסגרת זו, נרשם הרוג בחלחול, בעימותים עם חיילי צה"ל שאבטחו פשיטה על משרד חלפנות כספים החשוד בהעברת כספי טרור בגזרה. הרוג נוסף בג'נין, מת מפציעה כעשרה ימים אחרי שנטל חלק בחילופי אש עם כוח צה"ל.

הנה תמונות מהלווייתו, שלוותה במטחי ירי כבדים באוויר:

בעזה, פתחו שוטרי החמא"ס באש, ופצעו כעשרה אנשים, במהלך סילוק פלישות באזור הכפר הבדואי בצפון רצועת עזה. הירי גלש לעבר הצד הישראלי ופגע במבנים במושב נתיב העשרה הסמוך. בעקבות הארוע נמשכה מתיחות רבה בגזרה. בדוים מהכפר תקפו תושבים במגדל מגורים סמוך, והפילו שלטים שהציבו אנשי חמא"ס. התמונות

במקביל, שורה של גילויי אנרכיה ברחבי איו"ש. בג'לזון שמצפון לראמאללה הרוג מירי במהלך קרב חמולות. בתגובה הוצתו בתים של בני משפחת הרוצח במחנה. חילופי אש והצתת בתים בעיירה בית אומר שמצפון לחברון במשך מספר ימים, ללא שנכבדי הגזרה הצליחו להרגיע את הרוחות. תושבים בעיירה טוענים למעורבות אנשי מנגנוני הרש"פ באירועים. אדם נדקר בצווארו בסכסוך חמולות ליד אוניברסיטת חברון, וביטא, נפצעה אישה מירי במהלך קרב חמולות. במקביל, בראמאללה, חילופי אש ו- 3 פצועים בחילופי אש בין אנשי המשטרה האזרחית למודיעין הצבאי, ליד בית החולים העירוני, לאחר ששוטר תנועה עצר איש מודיעין צבאי.

התמונות

ועוד בחברון. קבוצה של אזרחים סיכלה ניסיון לחטוף תינוק מזרועות אמו, על ידי קבוצה של נשים. החוטפות הוסגרו לכוח משטרה שעבר במקום.

תמונות מהאירוע

באוניברסיטת אלנג'אח בשכם הושעו 5 מפעילי החמא"ס במוסד, לצד 5 פעילי פת"ח ו- 5 אנשי משמר האוניברסיטה על רקע העימותים שפרצו במוסד בשבוע שעבר. אנשי החמא"ס הפגינו בנחאה על ההשעיה וטענו שאנשיהם הותקפו ואין מקום לצעדים שננקטו כנגדם, כביכול בשם האיזון, בעקבות מחאתם פרצו מחדש עימותים בקמפוס.

תמונות

 

במישור הכלכלי, דווח, כי האיחוד האירופי החליט לחדש את הסיוע הכלכלי לרש"פ, בין היתר בלחץ ממשל ביידן, שגם הוא מתכנן להזרים לרש"פ לא מעט כסף כדי לנסות ליצב את מעמדה. כזכור השעה האיחוד את העברת הכספים בשל חוסר השקיפות בניהול הכספים וסירוב הרש"פ לבצע שינויים בספרי הלימוד. הרש"פ לא הסכימה לפשרות בנושא, ועדיין הרצון הבינלאומי לשמר את הגוף הזה גבר על יתר השיקולים. על פי הדיווחים, תקבל הרש"פ במהלך שנת 2022 סיוע בהיקף של כ- 600 מיליון יורו.
בתוך כך עליית מחירי מוצרי היסוד בעזה ואיו"ש ממשיכה לעורר מחאה ציבורית. ממשלת הרש"פ קיימה כינוס מיוחד, ובחנה שורה של דרכים להביא למיתון המחירים, ובכלל זה ביטול מע"מ על לחמים, ועידוד יבוא מקביל למוצרים, בדגש על מוצרים מתורכיה. לפחות בתחום אחד נרשמה צפירת הרגעה, כאשר מחירי העופות ירדו בשיעור ניכר לכדי 17 ₪ לק"ג. לצד זאת, דיווח הלמ"ס הפלסטיני על ירידה של כמעט 0.3% במדד המחירים לצרכן בחודש מאי.

הנה תמונות מהפגנה בראמאללה נגד עליות המחירים:

והקיץ החם הביא עמו שיבושים שגרתיים באספקת המים והחשמל. בכפר אלח'דר שבגזרת בית לחם חסמו צעירים את הכניסה לכפר באבנים וצמיגים בוערים במחאה על השיבושים באספקת החשמל והמים.
מבחני הבגרות החלו השבוע, והן תימשכנה עד 29 יוני. כ – 87 אלף תלמידים נבחני בבחינות השונות, ולרגל המבחנים עולה דרישה להימנע מירי זיקוקין ומוזיקה רועשת בשעות הלילה כדי לאפשר לימודים תקינים.

הנה תמונות מביקור ראש ממשלת הרש"פ מחמד אשתיה באחד מבתי הספר ביום הראשון לבחינות:

עד כאן להשבוע: שבת שלום

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש