המלחמה בתימן: תלונה נגד חברות נשק צרפתיות בגין שיתוף בפשעי מלחמה

שלושה ארגוני זכויות אדם הגישו ביום חמישי תלונה לבית המשפט בפריז נגד שלוש חברות נשק צרפתיות בגין שיתוף בפשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות בתימן, לכאורה.

החברות המעורבות הן דאסו תעופה, Thales ו-MBDA צרפת.

אף אחת משלוש הקבוצות לא הגיבה מיד לבקשות תגובה מסוכנות רויטרס.

התלונה, שהוגשה על ידי Mwatana for Human Rights, המרכז האירופי לחוקה וזכויות אדם (ECCHR), ו-Sherpa, בתמיכת אמנסטי אינטרנשיונל צרפת, מתמקדת בייצוא הנשק הצרפתי לסעודיה ולאיחוד האמירויות הערביות.

שתי המדינות הללו מובילות קואליציה צבאית נגד תימן מאז מרץ 2015. המלחמה, שהחלה ב-2014, גבתה עשרות אלפי הרוגים וגרמה למשבר הומניטרי עמוק כש-80% מאוכלוסיית תימן תלויה בתוכניות סיוע.

ארגונים צרפתיים לא ממשלתיים (NGOs) ניסו במספר הזדמנויות להראות כי תמיכתה השקטה של ​​פריז בקואליציה הצבאית הובילה להארכה או אפילו להחמרה של הסכסוך.

לפי התלונה, צרפת סיפקה ציוד לחימה, תחמושת ותחזוקה בשווי 8 מיליארד יורו לסעודיה ולאיחוד האמירויות הערביות בין השנים 2015 ל-2020, למרות קיומן של ראיות המראות ששתי המדינות ביצעו תקיפות חסרות הבחנה נגד האוכלוסייה האזרחית בתימן במשך תקופה זו.

מטוסי קרב מתוצרת צרפת, כמו גם טילים ומערכות הנחייה שיוצרו על ידי Thales ו-MBDA צרפת שימשו בסכסוך, אמרו בהצהרה.

"חיוני ששחקנים שעלולים להיות שותפים להפרות של המשפט ההומניטרי הבינלאומי ופשעים בינלאומיים, לרבות שחקנים פוליטיים או כלכליים מערביים, יתנו דין וחשבון", אמרה קאנל לאוויט, מנהלת משותפת של מחלקת החברות וזכויות אדם ב-ECHR .

"סחר בנשק אינו פעילות ניטרלית: חברות אחראיות לכיבוד זכויות אדם ביחס לייצוא שלהן ויכולות לשאת באחריות פלילית כשותפות אם הן מתמידות בייצוא נשק בידיעה שניתן להשתמש בהן לביצוע פשעים", הוסיפה.

השופט הצרפתי בוחן כעת מספר תלונות שהוגשו על ידי ארגונים לא ממשלתיים נגד יורש העצר של אבו דאבי, מוחמד בן זאיד אל-נהיאן, ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בגין שיתוף בעינויים ויחס בלתי אנושי בסכסוך בתימן.

הצדדים הלוחמים הסכימו באפריל לראשונה ,מזה שבע שנים, להפסקת אש כלל ארצית שנמשכת כבר כחודשיים, והביאה שביב של תקווה לעם ונתנה לריאד מוצא לסיים את הסכסוך היקר.

Comprendre le conflit au Yémen en 5 minutes - YouTube

קרדיט: רשתות חברתיות