נאסראללה ממקד איומיו על שדה הגז "כריש". עיקרי הדברים

קרדיט : אלג'זירה

במשך למעלה משעה נאם הערב חסן נסראללה למול המצלמות, כאשר כל דבריו עוסקים בנושא אחד – אסדת הגז 'כריש'. הנה עיקרי דבריו:

נסראללה פותח את נאומו בהבהרה, לאור הבלבול בתפקידה של האסדה, ואומר כי ישראל כבר סרקה את המרחב, קדחה, וכעת מתחילה את שלב חילוץ הגז. הוא מציין כי מדובר במיכלית יוונית הממוקמת בסמוך לקו 29, שנמצא שנוי במחלוקת מבחינת לבנון, אך לא מבחינת ישראל. ומוסיף כי "לא במקרה המעשה הפרוקטיבי הזה מתרחש ביום השנה לפריצת מלחמת לבנון הראשונה שהובילה לכיבוש דרום לבנון."

כעת נסראללה פונה אל הדרג המדיני ודורש – "אנחנו צריכים לקבל החלטה סופית ולשים את כל המחלוקות בצד. יש להתייחס לעניין כמשבר לאומי וכל לבנוני צריך להרגיש חלק ממנו" וממשיך – "אנחנו לא רק נדרשים להגן על המשאבים שלנו, אלא גם לחלץ אותם בעצמנו. זה שווה מיליארדים. הסכום הזה יכול להרים פלאים את המצב הכלכלי במדינה"

נסראללה מציין כי בעבר היו מכרזים למציאת גז גם בשטחי לבנון שאינם שנויים במחלוקת, אך החברות בוששו מהלהגיע לאור החשש מסנקציות. "יש שני מדינות במזרח התיכון שאינן יכולות להוציא גז מהים והן סוריה ולבנון"

בשלב זה מתייחס שוב נסראללה למלחמת לבנון הראשונה ואומר – "מה שאנחנו עדים אליו כעת לא חשוב פחות ממה שקרה בשנת 1982. בשנה זו המאבק מול ישראל הפך למשבר לאומי, וכך אנחנו צריכים להתייחס לזה גם כעת" וממשיך – "לא נותר לנו הרבה זמן, זה עניין של שבועות… גג חודש, עד שישראל תתחיל לחלץ גז מהשטחים שלנו. הזמן לא לטובתנו"

כעת מגיע האיום הראשון מפיו של נסראללה;
לפי דבריו על לבנון וחיזבאללה כאחד למנוע את חילוץ הגז משדה כריש. נסראללה מדגיש כי לקווים אין משמעות אמיתית. "הם פיקטיבים, על מפה. ישראל יכולה גם לחלץ את הגז שמעבר לקו 29, גם אם היא נמצאת סמוך לו" "ללבנון אסור לעמוד מנגד. יש לנו את הזכות ואת הכוח. ההתנגדות יכולה להתמודד אל מול האיום הזה"
"שמעתי שבישראל שלחו את הצי הימי שלהם ופרסו מערכות הגנה במרחב האסדה. אני אומר לכם. אם ההתנגדות תחליט, שום הגנה לא יכולה לעמוד בפניה" ומוסיף – "שבישראל נוקטים בצעדים כאלה, עליהם לדעת שזה יכול להביא לאירועים כאלה ואחרים. אני לא מבטיח שרק לבנון תתערב אם אלו יקרו"

כעת נסראללה משאיר לחיזבאללה מרחב תמרון:

"יש אנשים שמבקרים אותנו ברשתות. הם שואלים למה לא הפצצנו עדיין את האסדה. אנחנו מעריכים את הביקורת ומברכים עליה" "אני פונה לאותם אנשים ולעם הלבנוני בכלל – כאשר נאחד כולנו נגד האוייב, הוא יחשוב פעמיים לפני ביצוע פעולות כאלה ואחרות. הם יראו אחדות במקום פילוג. זה הקלף שלהם מולנו כרגע ועלינו למשוך להם אותו"

בשלב זה מציג נסראללה שני אפשרויות העומדות לפתחה של לבנון:

"האפשרות הראשונה היא ללכת למשא ומתן עם נשיא שאינו נכנע ללחץ. על כל העם כולו לתמוך בנשיא… זה יגרום ללבנון להיות נחרצת יותר" ומוסיף – "יש מסע איומים שנועד להפחיד אותנו. אנחנו לא ב1982. לבנון היום חזקה מתמיד. המתווך עמוס הוכשטיין והעומדים מאחוריו (האמריקאים) אינם ישרים או מוסריים"

"האפשרות השנייה היא ההתנגדות שהיא מגן לגיטימי של לבנון. אנחנו לא המגינים היחידים ואנו מאחלים שהצבא יוכל לעשות יותר, אבל זה לא משנה… העיקר שהדבר יעשה."
"חיזבאללה לא יוכל לשבת בחיבוק ידיים כאשר המשאבים של ארצנו נגנבים. כל האפשרויות פתוחות בפנינו. אנחנו אמנם לא רוצים במלחמה, אבל לא אנחנו גם לא מפחדים ממנה".

LEBANON-ISRAEL 'Block 9': new front in Israeli-Lebanese confrontation

קרדיט: אסיה ניוז

כעת נסראללה פונה באופן ישיר לישראל ולחברת אנרג'יאן היוונית. "אני מדבר בשם ההתנגדות. אני קורא לאוייב להפסיק את החילוץ. כל פעולת החילוץ משדה כריש צריכה להיפסק. החברה היוונית, הנהלתה ובעליה, צריכים להבין שהם לוקחים חלק בפרובוקציה ותוקפנות כלפי לבנון. יהיו לכך השלכות"

בשלב זה חוזר נסראללה להתייחס למשא ומתן; "אנחנו עוקבים אחר המשא ומתן אבל אנחנו לא משתתפים בו", אנחנו לא יושבים בשולחן הדיונים, אבל כן עוקבים מקרוב ומעלים הצעות"
"חיזבאללה הקים ועדה בראשות חבר הפרלמנט לשעבר נוואף מוסאווי שתתמודד עם כל מה שקשור לגז, נפט, עושר במים ובאדמה שלנו, וגם…תיחום הגבולות הימיים. – הבטחנו זאת בקמפייין הבחירות והנה אנחנו מקיימים"

את נאומו מסיים נסראללה באומרו כי העם הלבנוני נמצא בנקודה מכרעת בהיסטוריה שלו ועליו לשאת באחריוץ ולמלא אותה כראוי. "אולי אנחנו עומדים בפני הרפתקה, אבל אם הייתה עמדה מאוחדת מצד העם והממשלה, בנוסף לכוחנו, אז הניצחון היה מובטח ללא ספק ואולי אפילו לא נצטרך להילחם…"

נאום די משונה של נסראללה, הוא דיבר ישר לעניין וכמעט לא ניסה ללכת מסביב. בשונה מנאומים קודמים, בהם נסראללה השתמש בעזרים חיצוניים או לשוניים כדי להוסיף עניין לנאומו, הדבר היחיד שחזר על עצמו הוא שנת 1982, פריצת מלחמת לבנון הראשונה.

בעוד לבנון הרשמית עדיין מגמגמת, חיזבאללה מנסה להיות האח הגדול. רואה ושומע הכל, אך גם מתערב ומנסה לגרום ללבנונים להתאחד מאחוריו ולתת לו להוביל.

בשונה מלבנון הרשמית, הדורשת את קו הגבול הקדום משנת 1923, הנקרא '29' (דרישה שעלתה כדי לקבל את קו 23 בו רצתה מלכתחילה) נסראללה דורש את כל שטח אסדת כריש, ולכל הפחות שישראל תפסיק את פעילותה שם.

למעשה, חיזבאללה מתהלך על הקווים ועוצר רגע אחד לפני חציית הקו האדום. שם הוא זועק ללבנונים להתאחד מאחורי הסוגיה ולהוביל קו תקיף במשא ומתן, שאם לא יוביל לשינוי בזמן הקרוב (שימו לב שנסראללה מדבר במונחים של חודש, בעוד חברת אנרג'יאן עצמה הודיעה כי החילוץ יתבצע בחודש ספטמבר והלך) אז הארגון יאלץ לצאת ל"הרפתקה" – (בשנת 2006 כינתה סעודיה את פעולותיה של חיזבאללה כהרפתקה שהובילה למלחמה).

קרדיט : ערוץ הטלגרם המוחבראת     קרדיט לתמונה: אלמיאדין

 

הודעה משותפת לשר הביטחון בני גנץ, שר החוץ יאיר לפיד ושרת האנרגיה קארין אלהרר:

"אסדת ״כריש״ היא נכס אסטרטגי של מדינת ישראל, שנועד למצות את משאבי האנרגיה והגז הטבעי באזור הכלכלי של מדינת ישראל, ולקדם את הכלכלה הירוקה של ישראל.
עם עגינתה, האסדה ממוקמת בשטח ישראלי, קילומטרים דרומית לאזור שעליו מתנהל משא ומתן בין מדינת ישראל לבין מדינת לבנון, בתיווך ארצות הברית. האסדה לא תשאב גז משטח המחלוקת.
מדינת ישראל רואה חשיבות עליונה בשמירה על נכסיה האסטרטגים, וערוכה להגן עליהם ועל ביטחון התשתיות שלה. כל זאת בהתאם לזכויותיה.
לצד זאת, אנחנו קוראים למדינת לבנון, להאיץ את המשא ומתן בנושא הגבול הימי. איתור מקורות אנרגיה המבוססים על גז, יכול לסייע רבות לכלכלת לבנון ולאזרחיה, וזהו אינטרס ראשון במעלה של מדינת לבנון לקדם את השיח בנושא ואנו מקווים שכך יקרה."