מתיחות בזירת האוקיינוס השקט בצל המלחמה המתמשכת באוקראינה.

שרי ההגנה של ארה"ב ושל סין נועדו היום בשולי ועידה ביטחונית בינלאומית שנפתחה בסינגפור, כאשר המתיחות בזירת האוקיינוס השקט גואה בשבועות האחרונים בצל המלחמה המתמשכת באוקראינה.

דיאלוג שנגרי-לה של המכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים נחשב לכנס הביטחוני החשוב ביותר במרחב האוקיינוס השקט מאז שנת 2002. אחרי שבשנתיים האחרונות הוא לא התקיים בשל מגפת הקורונה, היום הוא מתכנס שוב בסינגפור בהשתתפות נציגים מעשרות מדינות שבשלושת הימים הקרובים יעסקו בסוגיות האסטרטגיות הדוחקות ביותר שמאיימות על היציבות האזורית והבינלאומית.

לפני זמן קצר, נמסר כי שר ההגנה האמריקאי, לויד אוסטין, נועד עם עמיתו הסיני, הגנרל וויי פנגחה, בשולי הכינוס. אוסטין ינאם מחר על הצעדים הבאים עבור האסטרטגיה האמריקאית באזור ההינדו-פסיפי" וביום ראשון ידבר וויי על "החזון של סין עבור סדר אזורי".

נאום הפתיחה היום הוא של ראש ממשלת יפן, קישידה פומיו. דוברים בולטים נוספים בכנס יהיו שרי ההגנה של יפן, אוסטרליה, קוריאה הדרומית, מלזיה, סינגפור ומפקד הצי המלכותי הבריטי, סר בנג'מין קיי. גם נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, יופיע בנאום וידיאו, כפי שהוא עושה בכל כנס בינלאומי בחודשים האחרונים.

הכנס מתקיים על רקע שורת אירועים במרחב האזורי שעלולים לאותת על הסלמה מתקרבת. ביום ראשון האחרון, האשים משרד ההגנה האוסטרלי כי מטוס קרב סיני מדגם J-16 עבר "קרוב מאד" למטוס ריגול מדגם P-8A שהיה בסיור שגרתי במרחב האווירי הבינלאומי מעל ים סין הדרומי ב-26 במאי. לפי האוסטרלים, המטוס הסיני אף שחרר נורים ומוצים ליד המטוס האוסטרלי, וזאת על אף שמדובר באמצעי שיבוש שמשוגרים במקרה של איום אווירי.

"היירוט הוביל לתמרון מסוכן שהיווה איום בטיחותי על מטוס ה-P-8A ועל הצוות", נמסר. "ממשלת אוסטרליה הביעה את דאגותיה לגבי התקרית מול הממשלה הסינית". ראש הממשלה החדש, אנתוני אלבניזי, הדגיש כי "הנטוס טס בהתאם לחוק הבינלאומי, יישם את הזכות לחופש הניווט והטיסה מעל מים בינלאומיים ובמרחב האווירי".

במשרד ההגנה הסיני דחו את הטענות האוסטרליות והאשימו כי מטוס הריגול "התקרב למרחב האווירי הסיני" שקרוב לאיי סישה תוך חוסר התייחסות לאזהרות חוזרות ונשנות". איי סישה זה השם של איי פראסל, ארכיפלג איים בים סין הדרומי שבייג'ינג טוענת לבעלות עליו במחלוקת עם וייטנאם וטייוואן.

"הצעדים שבהם נקט הצבא הסיני הם מקצועיים, בטיחותיים, הגיוניים ולגיטימיים", נטען בהודעה מבייג'ינג. "זו הצד האוסטרלי שמבלבל בין שחור ולבן, מפיץ שוב ושוב מידע שגוי ומעורר עוינות עימות. סין מתנגדת נחרצות לכל המעשים האלה".

ימים ספורים קודם לכן, האשימה גם קנדה את הסינים בתמרונים אוויריים מסוכנים. לפי הצבא הקנדי, מטוסי קרב סיניים התקרבו למטוס קנדי שמוצב ביפן כחלק מהמאמץ הבינלאומי לאכוף את הסנקציות על קוריאה הצפונית בעת שהיה בטיסה במרחב הבינלאומי, ובכמה מקרים נאלץ הצוות הקנדי לתמרן כדי להימנע מהתנגשות. "הפעולות הסיניות הן בלתי אחראיות ופרובקטיביות ואנחנו נמשיך למחות על כך שהם מסכנים חיי אדם", אמר ראש הממשלה, ג'סטין טרודו.

גם הפעם, הסינים הטילו את האשמה על הצד השני וטענו כי הקנדים הם שסיכנו את הביטחון הלאומי ואת ביטחונם של אנשי הצוות. "הצבא הסיני מפציר בצבא הקנדי להתמודד עם רצינות המצב, לפעול משמעתית נגד החיילים שלו בחזית ולא לבצע מעשים מסוכנים ופרובוקטיביים או שכל ההשלכות המסוכנות יהיו על הצד הקנדי", נאמר בהודעה.

השבוע גם ציטט הוושינגטון פוסט גורמים מערביים שטענו כי סין בונה בחשאי מתקן ימי בקמבודיה שישמש רק את כוחות הצבא שלה. לפי הדיווח, המתקן יהיה בחלק הצפוני של בסיס ריאם של חיל הים הקמבודי במפרץ תאילנד ויאפשר לסין לחזק את השפעתה במרחב האסטרטגי החיוני. שתי המדינות אישרו כי נעשות עבודות בבסיס הימי, אולם הכחישו בתוקף את הדיווח כי מדובר בבסיס בלעדי של חיל הים הסיני.

מעבר לים סין הדרומי, סין פועלת להרחיב את השפעתה גם במרחב האיים באוקיינוס השקט. המהלך הראשון היה ההסכם עם איי שלמה שבמסגרתו הממשלה הודיעה על ניתוק הקשרים עם טייוואן בתמורה לסיוע כלכלי מבייג'ינג וגם חתמה על הסכם ביטחוני עם סין.

בסוף החודש שעבר, קיים שר החוץ הסיני, ואנג יי, סיור בעשר מדינות איים לשיחות שהתמקדו בסוגיות של ביטחון, מסחר ואקלים. בסמואה, הוא חתם עם ראש הממשלה, פיאמה נעמי מאטא'אפה, על הסכם "לשיתוף פעולה כלכלי וטכני", אולם באיים אחרים הוא ניצב מול קבלת פנים קרירה יותר.

מנגד, ממשלת אוסטרליה החדשה נדרשה לעסוק מיד בניסיון החדירה הסינית למרחב ההשפעה המסורתי שלה. שרת החוץ, פני וונג, מיהרה לביקורים בפיג'י ובמדינות נוספות כדי להדגיש את הצורך בחזית משותפת.

File:Pacific map.gif - Wikimedia Commons

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי